NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění evropské gotiky ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Cíl prezentace: Žáci se v tomto díle seznámí s vybranými díly období gotiky, na kterých mohou charakterizovat nový způsob zobrazení v porovnání s postupy typickými pro románské období.
Umění evropské gotiky S pojmy gotika a gotický se spojuje představa uměleckého stylu středověku, který převládal přibližně od 13. do 15. století. Název „gotika“ začali v 15. století razit italští renesanční teoretikové umění a původně znamenal „umění Gótů“, tzn. barbarské umění. Po těžkopádném románském slohu představuje gotika obrat k oduševnělejšímu uměleckému pojetí. S pojmy gotika a gotický se spojuje představa uměleckého stylu středověku, který převládal přibližně od 13. do 15. století. Název „gotika“ začali v 15. století razit italští renesanční teoretikové umění a původně znamenal „umění Gótů“, tzn. barbarské umění. Po těžkopádném románském slohu představuje gotika obrat k oduševnělejšímu uměleckému pojetí.
Madona z Kružlowé, 1410 – Korunování panny Marie
V období gotiky se již projevuje větší úloha měšťanstva, které se často stává objednavatelem a také mecenášem umění. V rysech obličeje Madony z Kužlowé a hlavy apoštolů na oltářích je patrné, že modelem stáli řezbářům měšťanští chlapci a dívky. Stejně tak využívají jako předlohu řezbáři a sochaři ve svých dílech soudobé oděvy.
Madona s dítětem, Avignon, poč.14.stol.
Klanění tří králů, mramorový reliéf na kazatelně baptisteria v Pise, dílo Niccola Pisana, vyznačuje znaky antické plastiky a vybočuje tak z forem typických pro 13. století. Tento příklad dokazuje, jak silná byla antická tradice v Itálii.
Klanění tří králů, mramor. reliéf, Pisa, 1260
Náhrobek infanta Alfonsa, Burgos,
Plastika Santi Quattro Coronati (Florencie) Nani di Banca je příkladem přechodu pozdní gotiky do období rané renesance. Figury plastiky se vyznačují znaky antického sochařství. V podstavci plastiky autor vytvořil pohled do stavitelské a sochařské dílny.
Santi Quattro Coronati, mramor, Flor., 1414
V období gotiky se součástí staveb chrámů stává větší podíl malířství a sochařství, zejména volná kamenná plastika řezbářství a zlatnictví. Objevuje se také ve větší míře ornament. Tvůrčími centry gotického umění se stávají Avignon, Paříž, Kolín nad Rýnem a Praha. Pozdní gotika nastupuje během 1. poloviny 15.stol., zatímco v Itálii již vzniká renesance.
Použitá literatura: Použitá literatura: STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. 1.vydání. Praha: Rebo, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vydání. Praha: Knižní klub a Balois, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vydání. Praha: Knižní klub a Balois, ISBN BURKE, Peter. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, ISBN WINCKELMANN, Johan Joachim. Dějiny umění starověku: Stati. 1. vydání. Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, ISBN