Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti
The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA
Současná definice Minimální sluchové ztráty Trvalá vada oboustranná = práh sluchu na fr. 0.5, 1.0, 2.0 kHz mezi 20 – 40 dB Trvalá vysokofrekvenční = sluchový práh na 25 HL a více dB na dvou či více fr. Nad 2.0 kHz Trvalá jednostranná = buď na fr. 0.5, 1.0, 2.0 práh na dB nebo na fr. Nad 2.0 kHz pokles na 25 dB na dvou či více fr.
Prevalence minimální sluchové vady (MSV) Cca 1/1000 v době porodu a cca 3/100 v době školního věku Existuje tedy cca 2,7 milionu dětí ve věku 6-16 let s MSV
Věk nalezení % 20% 10%
Bess et al. (1998) Všechny typy oboustranných lehkých sluchových vad a poruch (včetně převodní) ve školním věku postihují 11,3 % žáků Z toho má 37 % horší výsledky ve škole minimálně o 1 stupeň pro MSV U všech těchto dětí nalezeno mentální, emotivní a edukační opožďování
Zjištěny poruchy čtení, jazyka a řečové analýzy Podle mnoha různých testů jsou vždy opožděni za normálně slyšícími ve školním vzdělávání Test COOP zjištěno, že tyto děti mají významné potíže i v sociální oblasti Sluchová námaha – ovlivňuje psychickou i fyzickou výkonnost (dvojnásobný reakční čas)
Můžeme změnit tento stav? Nevíme jak, ale chtěli bychom… Zlepšit diagnostiku (dg je těžší než u těžké vady) Zlepšit poslechové situace (méně rušení)
Jak řešit Na prvním místě posoudit dopad takovéto vady Pak hlavně organizační změny ve škole Sluchadla Další technika - FM systémy
Sluchadla Sluchadla mělo: –80% s oboustrannou mělo sluchadla –48% s jednostrannou mělo sluchadlo Akceptace sluchadla -44% binaur. Používá trvale -3% binaur. Jen ve škole -50% jedn. Nikdy -26% jedn. Trvale -4% jend. Jen ve škole
Další informace National workshopon mild and unilateral hearing loss
Moje závěry Mnoho dětí se vůbec nedostaví nebo nejsou žádné potíže ve vývoji řeči nebo ve škole Pokud už dítě přijde na vyšetření – vs. má potíže ve vývoji řeči nebo ve škole Pokud už se dostaví a zjistí se byť minimální sluchová vada, je třeba korigovat