Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_Náhradní rodinná péče TÉMA SADY: Občanská výchova.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Další součástky s jedním přechodem PN
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Procenta v „autařské“ praxi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Práva a povinnosti členů rodiny
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 6. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Zahraniční literatura 20. století R OČNÍK 4. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Johna Irvinga Pravidla moštárny. Orientačně seznamuje s další autorovou tvorbou. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 4. ročníku střední školy – světová literatura 2. poloviny 20. století. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 40 – 45 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

John Irving Pravidla moštárny

1. John Irving [online] [cit ]. Dostupné z:

americký prozaik jeden z nejčtenějších současných autorů v současné době se věnuje psaní a příležitostně vede kurzy tvůrčího psaní mezi jeho další knihy patří např.: – Svět podle Garpa – Modlitba za Owena Meanyho – Manželství do 158 liber

2. Svět podle Garpa [online] [cit ]. Dostupné z: tostream/ 3. Modlitba za Owena Meanyho [online] [cit ]. Dostupné z: hotostream/ 4. Pravidla moštárny [online] [cit ]. Dostupné z: pravidla-mostarny-the- cider-house-rules

Pravidla moštárny 1. obecná charakteristika - román odehrávající se především v první polovině 20. století v USA ve státě Maine - zachycuje příběh sirotka Homera Wellse ze sirotčince v St.Cloud's, který se od tamějšího potratáře a porodníka dr. Larche naučil všechno z jeho řemesla - autor si ústy lékaře Larche a Homera Wellse klade otázku, zda-li je správné provozovat potraty

2. charakteristika postav dr. Wilbur Larch – laskavý doktor závislý na čichání éteru, který v St. Cloud’s provádí potraty (ne úplně legálně, ale říká, že matka má právo si vybrat, jestli chce dítě přivést na svět nebo ne) a vede sirotčinec společně se dvěma sestrami (sestry Edna a Angela) Homer Wells - sirotek, který se v St. Cloud’s narodil, v žádné z rodin, které ho adoptovaly, nakonec nevydrží a jeho domovem se stává sirotčinec, dr. Larch ho později vyučuje svému řemeslu (tak, aby byl užitečný); nakonec po dr. Larchovi zaujme v sirotčinci místo Candy Kendallová, Wally Worthington, Arthur Rose, Rose Rose, Melony

3. děj a kompozice - kompozice chronologická (s retrospektivními vsuvkami – např. život doktora Larche – 3. kapitola) Román začíná v sirotčinci v malém městečku St. Cloud’s, kde se dr. Larch s pomocí sestry Angely a sestry Edny stará o sirotky, porody i o tehdy zakázané potraty - boží i ďáblovo dílo. Jedním ze sirotků je i Homer Wells. Když se ho Larch pokusí třikrát neúspěšné adoptovat, rozhodne se Homera vyučit porodnictví a základům medicíny jako svého nástupce. Homer ale odmítá dělat potraty, protože věří, že i plod má duši. Do St. Cloud’s přijíždí mladý pár Candy a Wally z města Cape Kenneth. Candy je těhotná, ale protože jsou s Wallym ještě příliš mladí, nechce si dítě ponechat. Dr. Larch v tomto milém páru uvidí příležitost pro Homera a proto chce, aby s nimi odjel na pobřeží. Homer se s oběma spřátelí a začne pracovat v sadařství Ocean View.

Homer má Wallyho moc rád, ale nedokáže zabránit, aby se do Candy nezamiloval. Když pak vypukne 2. světová válka, Wally se stane pilotem. Homer zůstává s Wallyho matkou Olive Worthingtonovou v sadařství, protože Dr. Larch ve snaze Homera před válkou ochránit zfalšoval jeho lékařské záznamy, které tvrdí, že má srdeční vadu. Wally je sestřelen v Barmě a pohřešován. Candy a Homer už nedoufají, že by žil a sblíží se ještě víc. Když Candy otěhotní, rozhodnou se dítě si ponechat. Odjíždí do St.Cloud’s pod záminkou, že zde pobudou několik měsíců a budou pomáhat sirotkům. Candy zde porodí syna Angela. Zde je zastihne zpráva, že Wally je živý, třebaže ochrnutý. Všichni tři se vrací zpět do sadařství a ostatním tvrdí, že Homer adoptoval jednoho ze sirotků. Candy si pak bere Wallyho.

Homer zatím žije dál spokojeně v sadařství spolu s Angelem, Wallym a Candy jako jedna rodina. Když je Angelovi patnáct, přijíždí do Ocean View, tak jako každý rok, parta černých česáčů v čele s panem Rosem. Rose si přiváží i svou dceru Rose s její dcerou Rose Rose. Angel se do stejně staré Rose Rose zamiluje. Ukáže se, že pan Rose ji bije a navíc je mladá Rose znovu těhotná. Angel žádá otce o radu, a ten chce poslat Rose do St.Cloud’s. Jenže zjišťuje, že dr. Larch zemřel, díky své zálibě v éteru, a tak musí provést potrat sám Homer. Ke všemu zjistí Candy, že otcem Roseina dítěte je pan Rose. Rose po potratu zmizí, ale ještě předtím pobodá svého otce. Homer přijme svou novou identitu, kterou pro něj vytvořil dr. Larch a odjíždí do St. Cloud’s jako dr. Fuzzy Stone. Než odjede, odhalí spolu s Candy Angelovi a Wallymu pravdu.

4. jazyk díla - vyprávění v er-formě - užití hovorového a nespisovného jazyka, obecné češtiny, vulgarismů, odborných názvů z lékařského prostředí 5. vliv díla - v roce 1999 vznikl stejnojmenný film režiséra Lasse Hallströma (původně měl film režírovat Jan Svěrák, odmítl) - román do podoby scénáře upravil sám John Irving - film získal dva Oscary (scénář, vedlejší mužský herecký výkon – Michael Caine – dr. Larch)

Zdroje: ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN ANDREE, Lukáš. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN