Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, 17. 3. 2016 Katedra fyziky Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové Tomáš Jerje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Výuka cizích jazyků technických předmětů
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Školní zpráva s výsledky z hlavního šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011.
PISA 2012 – oblast řešení problémů
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Šetření čtenářské gramotnosti
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Odhady parametrů základního souboru. A) GNR B) neznámé r. ZS (přesné parametry) : ,   VS (odhady parametrů): x, s x.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Realizované projekty ESF Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů Nové přístupy k využití ICT ve výuce přírodovědných předmětů na ZŠ Nové přístupy.
Využití výsledků PISA ve školách PhDr. Josef Basl, Ph.D., Mgr. Radek Blažek Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Biostatistika 7. přednáška
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
vlastní hodnocení školy
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Biostatistika 8. přednáška
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
PROJEKT ŠABLONY CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovala: RNDr. Dagmar Fialová SŠP, Brno, Jílová 36g
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Projekt VEKTOR Jihlava, Scio v oblasti českého školství a vzdělávání od roku na státu nezávislá a státem nefinancovaná společnost do.
Kvalita seminář pro školy Testování 3. ročníků
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
České Budějovice, červen 2016
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Analýza potřeb v území.
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Autor: Honnerová Helena
Vítejte na třetí místní konferenci
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Elektronická učebnice - I
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

Čtenářská gramotnost při řešení slovních úloh ve fyzice Praha, Katedra fyziky Rokitanského 62, Hradec Králové Tomáš Jerje

 Čtenářská gramotnost  Matematická gramotnost  Přírodovědná gramotnost  Finanční gramotnost  ICT gramotnost  Mediální gramotnost  Další FUNKČNÍ GRAMOTNOST

 Výzkum PISA ◦ Aktivita OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj) ◦ Zjišťování vědomostí a dovedností 15letých žáků ◦ V oblastech mateřského jazyka, přírodovědných předmětech, matematice, … ◦ Periodicita 3 roky ◦ Hlavními odběrateli ministerstva školství, realizátorem ČŠI  Výzkum PIRLS ◦ Čtenářská gramotnost u žáků 4. ročníků ◦ Periodicita 5 let ◦ Realizátorem v ČR je Česká školní inspekce

 Výzkum TIMSS ◦ Žáci 4. a 8. ročníků ZŠ a 4. ročníku SŠ ◦ Úroveň znalostí a dovedností v matematice a přírodovědných předmětech ◦ Periodicita 4 roky ◦ Realizátorem v ČR je Česká školní inspekce  Výzkum ICILS ◦ Zaměřen na žáky 8. ročníků ZŠ ◦ Dovednost žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti ◦ Realizátorem v ČR je Česká školní inspekce ◦ Výsledky primárně určeny školám

Čtenářská gramotnostMatematická gramotnost Palečková, 2010

Graf 4: Rozdělení českých chlapců a dívek podle úrovně způsobilosti Graf 1: Rozdělení úrovní způsobilosti českých žáků v roce 2000 a 2009 Palečková, 2010

 Čtenářské strategie – postupy, které čtenáři pomáhají lépe porozumět čtenému textu. Slovo strategie nám ukazuje, že se jedná o něco, co používáme vědomě a promyšleně, tedy strategicky. ◦ Řízené čtení ◦ Čtení s předvídáním ◦ Myšlenková mapa ◦ Insert ◦ Skládankové učení ◦ Hledání souvislostí „já a text“, „svět a text“ ◦ Určování podstatných informací a myšlenek ◦ A mnoho dalších

EMPIRICKÁ ČÁST

Schéma 1: Struktura výzkumu

 Pilotní testování ◦ 189 žáků devátých ročníků ze 6 základních škol a 1 gymnázia v Libereckém kraji ◦ Pohlaví se nerozlišovalo  Pretest a posttest ◦ Zapojeno 12 základních škol a 1 gymnázium v Libereckém kraji ◦ Po spárování výsledků se 1. části (vliv zadání úlohy na úspěšnost řešení) zúčastnilo 396 žáků ◦ 2. části (práce s odborně-naučným textem) se zúčastnilo 358 žáků ◦ Již se rozlišovalo pohlaví ◦ Po pretestu rozdělení na experimentální a kontrolní skupinu

 Experimentální skupina – vyučující využíval připravenou sadu 16 materiálů se čtenářskými strategiemi aplikovanými na fyzikální text základoškolské úrovně.  Kontrolní skupina – zde probíhala standardní výuka bez podpory čtenářských strategií na základě připravených pracovních listů.

 Kvantitativní charakter výzkumu ◦ Řešení slovních úloh ◦ Dotazník s uzavřenými otázkami (pětibodová škála), jedna otázka s výčtovými otázkami s neomezeným počtem vybraných odpovědí ◦ Odborně-naučný text s úkoly ( rozhodnutí o správnosti tvrzení, vybírání správných tvrzení k otázkám, přiřazování pojmů k obrázkům, oprava tvrzení, přiřazování číselných údajů ke skutečnostem, …  Pedagogický experiment ◦ Experimentální a kontrolní skupina

 Z hlediska charakteru získaných dat byly zvoleny následující metody při statistickém zpracování: ◦ Pearsonův chí-kvadrát test dobré shody ◦ Párový Studentův t-test ◦ Analýza rozptylu - ANOVA

 Výsledky jsou prezentovány ve formě: ◦ Tabulek ◦ Sloupcových grafů ◦ Pruhových grafů ◦ Textu  Definovány úrovně způsobilosti ◦ 8 úrovní způsobilosti, každá s daným bodovým rozpětím ◦ Charakterizovány slovně z hlediska žákových dovedností a schopností  Definovány úrovně diferencí bodů mezi testy

 Úspěšnost vyřešení slovních úloh nezávisí na tématu  Způsob zadání slovní úlohy ovlivňuje úspěšnost jejího vyřešení  Žáci preferují stručné zadávání slovních úloh  Žáci netouží ve fyzikálních úlohách po informacích navíc  Žákům dělá problém najít klíčové informace k řešení úlohy  V učebnicích fyziky jsou dle žáků o úlohy, které nejsou ze života o úlohy obsahující dlouhý text o stručně zadané úlohy

 V disertační práci definováno 15 hypotéz ◦ Vliv zadání slovní úlohy na úspěšnost vyřešení ◦ Změny výsledků mezi pretestem a posttestem u jednotlivých typů zadání slovních úloh ◦ Změny ve výsledcích mezi testy v experimentální a kontrolní skupině ◦ Změny ve výsledcích mezi testy u dívek a chlapců

Graf 1: Úspěšnost slovních úloh z hlediska tématu A přiměřeně dlouhý text slovního zadání s číselnými hodnotami fyzikálních veličin B přiměřeně dlouhý text pouze slovního zadání (i hodnoty fyzikálních veličin) C delší text se spoustou zajímavostí a s číselnými hodnotami fyzikálních veličin D zadání pouhým výčtem fyzikálních veličin a jejich hodnot E slovní zadání doprovázené obrázkem s číselnými údaji a otázkou 1.1 Úspěšnost slovních úloh z hlediska způsobu zadání  Z testování hypotéz plyne: ◦ Způsob zadání slovní úlohy ovlivňuje úspěšnost jejího vyřešení ◦ Slovní úlohy zadané stručně mají větší úspěšnost při řešení než úlohy zadané textem, obsahující informace navíc

Graf 2: Průměrný počet získaných bodů na žáka 1.2 Změny výsledků mezi pretestem a posttestem - porovnání všech  Z testování hypotéz plyne ◦ K určitému zlepšení v posttestu došlo téměř u všech žáků A přiměřeně dlouhý text slovního zadání s číselnými hodnotami fyzikálních veličin B přiměřeně dlouhý text pouze slovního zadání (i hodnoty fyzikálních veličin) C delší text se spoustou zajímavostí a s číselnými hodnotami fyzikálních veličin D zadání pouhým výčtem fyzikálních veličin a jejich hodnot E slovní zadání doprovázené obrázkem s číselnými údaji a otázkou

Graf 3: Průměrný počet získaných bodů na žáka z experimentální sk. 1.3 Změny výsledků mezi pretestem a posttestem – experiment. skupina  Z testování hypotéz plyne: ◦ Ke zlepšení došlo nejvíce u slovní úlohy zadané typem C ◦ Ke statisticky významnému zlepšení došlo rovněž u slovní úlohy zadané typem A a B A přiměřeně dlouhý text slovního zadání s číselnými hodnotami fyzikálních veličin B přiměřeně dlouhý text pouze slovního zadání (i hodnoty fyzikálních veličin) C delší text se spoustou zajímavostí a s číselnými hodnotami fyzikálních veličin D zadání pouhým výčtem fyzikálních veličin a jejich hodnot E slovní zadání doprovázené obrázkem s číselnými údaji a otázkou

Graf 4: Průměrný počet získaných bodů na žáka z kontrolní sk. 1.4 Změny výsledků mezi pretestem a posttestem – kontrolní skupina  Z testování hypotéz plyne ◦ I zde došlo k mírnému zlepšení ve všech typech slovních úloh ◦ Zlepšení mezi jednotlivými slovními úlohami není statisticky významné A přiměřeně dlouhý text slovního zadání s číselnými hodnotami fyzikálních veličin B přiměřeně dlouhý text pouze slovního zadání (i hodnoty fyzikálních veličin) C delší text se spoustou zajímavostí a s číselnými hodnotami fyzikálních veličin D zadání pouhým výčtem fyzikálních veličin a jejich hodnot E slovní zadání doprovázené obrázkem s číselnými údaji a otázkou

Graf 5: Průměrné body experimentální a kontrolní skupiny v testech s ohledem na pohlaví 1.5 Porovnání chlapců vůči dívkám  Z testování hypotéz plyne ◦ Zlepšení v posttestu není u dívek z experimentální ani kontrolní skupiny statisticky průkazně větší než zlepšení u chlapců v obou skupinách ◦ Rozkol se zjištěním v testování PISA

 V experimentální skupině rozšířena oblast úrovně 3, 4, 5 a 6 zachycující výsledky posttestu  Naopak zúžena oblast úrovně 2 a nižší  V kontrolní skupině se nejvyšší úroveň zmenšila, výraznější změny k lepšímu doznala úroveň 3 Graf 6: Změny úrovní způsobilosti bez ohledu na pohlaví

 Maximální počet 100 bodů v pretestu i posttestu  Vyššího bodového zlepšení dosáhli pouze žáci z experimentální skupiny 1.7 Úrovně diferencí bodů mezi testy Graf 7: Relativní četnost žáků z hlediska diference bodů mezi testy u jednotlivých skupin

 Z testování hypotéz plyne ◦ U většiny žáků došlo ke statisticky významnému zlepšení výsledků mezi jednotlivými testy ◦ Žáci z experimentální skupiny dosáhli statisticky většího zlepšení než žáci z kontrolní skupiny Graf 8: Průměrné body experimentální a kontrolní skupiny v testech bez ohledu na pohlaví 2.1 Změny výsledků mezi pretestem a posttestem

 Z testování hypotéz plyne: ◦ Chlapci a dívky se v rámci své skupiny zlepšili stejně, ve srovnání zlepšení není statisticky významný rozdíl ◦ Výrazné zlepšení u chlapců a dívek z experimentální skupiny, kdy došlo ke zlepšení o 4,78 bodů u chlapců a o 5,08 bodů u dívek; v kontrolní skupině se chlapci zlepšili o 1,10 bodů a u dívky o 0,80 bodu Graf 9: Průměrné body experimentální a kontrolní skupiny v testech s ohledem na pohlaví 2.2 Porovnání chlapců vůči dívkám

 Podstatné rozšíření nejvyšší oblasti 5 a 6 u experimentální skupiny  Významné zúžení oblasti úrovně 2, 1a a zánik úrovně pod 1a u experimentální skupiny  U kontrolní skupiny přesun menšího počtu žáků do vyšších úrovní Graf 10: Změny úrovní způsobilosti bez ohledu na pohlaví

I. část – řešení slovních úloh  Slovní úlohy zadané stručně mají větší úspěšnost při řešení než úlohy zadané textem, obsahující informace navíc.  K určitému zlepšení v posttestu došlo téměř u všech žáků.  K průkaznému zlepšení mezi skupinami došlo v experimentální skupině nejvíce u slovní úlohy zadané delším textem s doplňujícími informacemi nesouvisejícími s výpočtem, a u slovní úlohy zadané přiměřeně dlouhým textem s číselnými hodnotami fyzikálních veličin.  Naopak v úlohách zadaných pouhým výčtem fyzikálních veličin a v úlohách zadaných obrázkem není rozdíl mezi experimentální a kontrolní skupinou statisticky významný.  V experimentální skupině je výrazné zlepšení u slovní úlohy zadané delším textem s informacemi navíc. U zbylých úloh se žáci zlepšili podobně.

 Naopak u kontrolní skupiny nebylo statisticky průkazné výraznější zlepšení mezi jednotlivými úlohami.  Zlepšení v posttestu není u dívek statisticky průkazně větší než zlepšení u chlapců. II. část – práce s odborně-naučným textem  Větší či menší zlepšení u téměř všech žáků.  Žáci z experimentální skupiny dosáhli statisticky významně většího zlepšení než žáci z kontrolní skupiny.  Rozdíl ve zlepšení mezi pohlavím v experimentální i kontrolní skupině není statisticky průkazný.

Metodické materiály podporující čtenářskou gramotnost  Vychází náhodně v tištěné podobě  Odběrateli jsou učitelé fyziky ZŠ v Libereckém regionu  Krátké aktivity 5-15 minut  Průřez tématy základoškolské fyziky  Využívají různé čtenářské strategie  Učitel je může a nemusí použít, případně si je může upravit  Snaha o získání finančních prostředků pro publikaci Podpora čtenářské gramotnosti ve fyzice

Děkuji za pozornost