Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Advertisements

Inovace studia molekulární a buněčné biologie
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Jak na projekt? Ing. Iva Gavendová Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Riskuj Přírodopis VI. třída.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
DUM - Digitální Učební Materiál
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Obecná virologie.
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Velikost nářadí.
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
RT – PCR: návrh primerů.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ústav klinické imunologie a alergologie
Název prezentace (DUMu):
NÁŘADÍ.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Informační gramotnost
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Název projektu: Moderní škola
Sekvencování DNA.
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
ŽÁBY, ŽABKY A ŽABIČKY.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Teorie Informace, signál
Kontrola prostředí a sterility
Vypracoval : Matyáš Fritscher
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Předmět Molekulární a buněčná
Podvirové jednotky Michaela Pekařová, 3.B.
JAK SE SBALUJÍ PROTEINY
Obecná virologie.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Inovace studia molekulární a buněčné biologie Investice do rozvoje vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Investice do rozvoje vzdělávání OBVSB/Obecná virologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Sub-buněčné mikroorganismy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Od satelitních nukleových kyselin k virům Prof. RNDr. Milan Navrátil, CSc.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Cílem je seznámit posluchače se základními charakteristikami sub-buněčných mikroorganismů a jejich významem Klíčová slova: viry, viroidy, satelity, priony

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Úvod do virologie Základní principy biologie virů (sub- buněčných organismů) Klíčové body interakce virus – hostitel Živočišné, rostlinné a bakteriální viry

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání MIKROBIÁLNÍ TEORIE CHOROB Robert Koch a Luis Pasteur společně navrhli ´mikrobiální teorii´ původu chorob (1880 – 1890) Mikroorganismy mohou napadnout organismus a vyvolat chorobu Kochovy postuláty: důkaz infekčního původce choroby

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání KOCHOVY POSTULÁTY Infekční agens musí být přítomno ve všech případech výskytu choroby Infekční agens musí být isolovatelné z hostitele a kultivovatelné in vitro (neplatí pro viry) Choroba musí být vyvolatelná inokulací zdravého vnímavého hostitele čistým kultivovaným infekčním agens Totéž infekční agens musí být opět izolovatelné z nově infikovaného vnímavého hostitele

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání KOCHOVY POSTULÁTY (modifikované pro viry; Rivers, 1937) Izolace viru z nemocného hostitele Kultivace v hostitelských buňkách (organismu) Infekční agens je filtrovatelné Choroba musí být vyvolatelná infekcí zdravého vnímavého hostitele čistým izolovaným virem Totéž infekční agens musí být opět izolovatelné z nově infikovaného vnímavého hostitele Detekce specifické imunitní odpovědi na daný virus

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání OBSAH STUDIA VIROLOGIE Priony(Carleton Gajdušek, 1956-NC1976 Stanley Prusiner, 1982-NC1997) Viry (Dmitrij Ivanovskij, 1892 Martinus Beijerinck, 1898) Viroidy(Theodor O. Diener, 1971) Satelity(1962) satelitní viry satelitní nukleové kyseliny

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání VIROIDY Viroidy jsou neobalené, malé, kruhové, jednovláknové RNA, které se autonomně replikují, když jsou inokulovány do hostitelské rostliny. Některé jsou patogenní, jiné se replikují bez vyvolání příznaků. Viroidy se šíří vegetativně, většina je přenosná mechanicky, některé semenem nebo pylem. Potato spindle tuber viroid (PSTVd) Chrysanthemum stunt viroid (CSVd) Hop stunt viroid (HSVd) Hop latent viroid (HLVd) Coconut cadang-cadang virod (CCCVd)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Sekundární struktura viroidů potato spindle tuber viroid chrysanthemum stunt viroid coleus blumei viroid

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Kruhové a lineární formy Potato Spindle Tuber Viroid pozorované v TEM po obasrvení platinou.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání SATELITY Satelity jsou sub-virové agens (částice), kterým chybí geny kódující enzymy potřebné pro jejich replikaci (reprodukci). Jejich zmnožení je závislé na ko-infekci buňky pomocným virem.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání SATELITNÍ VIRY Satelitní viry jsou malé jednovláknové RNA viry (o velikosti NT), které se vyskytují a jsou schopné životních projevů pouze v asociaci s pomocnými viry; kódují své obalové proteiny. Tobaco necrosis satellite virus Chronic bee-paralysis satellite virus

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Satelitní nukleové kyseliny se vyznačují nukleotidovými sekvencemi značně odlišnými od genomu hostitelské buňky i pomocného viru. SATELITNÍ NUKLEOVÉ KYSELINY Satelitní DNA Satelitní RNA Satelitní NK kódují nestrukturální proteiny nebo vůbec nekódují proteiny a jsou obaleny plášťovým proteinem pomocného viru. Satelitní RNA jsou malé jednovláknové RNA (o velikosti NT), které se vyskytují a jsou schopné životních projevů pouze v asociaci s pomocnými viry; ke svému přenosu využívají kapsidu pomocného viru.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Tomato leaf curl virus satellite DNA Cucumber mosaic virus satellite RNA Arabis mosaic virus small satellite RNA Tobacco ringspot virus satellite RNA PŘÍKLADY SATELITNÍCH NK

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání PRIONY jsou infekční proteiny bez přímé účasti NK dvě izoformy prionového proteinu (PrP) : –PrP C — normální forma exprimovaná buňkami –PrP Sc — infekční forma

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání PRIONY skupina smrtelných neurodegenerativních chorob BSE prion - Bovine spongiform encephalopathy Scrapie prion - scrapie CJD prion - Creutzfeldt-Jakob disease Kuru prion - kuru Projevy choroby: amyloidní plaky spongiformní degenerace nervové tkáně úbytek neuronů vyčerpanost, demence, poruchy koordinace, smrt

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Co jsou SCRAPIE SCRAPIE jsou smrtelná, infekční choroba ovcí známá od 17. století. Charakteristická je 2 až 3 roky dlouhá inkubační doba, podrážděnost, svrbění a ztráta koordinace. Infekční podstata SCRAPIE byla demonstrována přenosem z kozy na myš.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání KURU KURU je infekční choroba KURU je nemoc podobná SCRAPIE a CREUTZFELD- JACOB nemoci (CJD)

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Identifikace PRIONŮ – nekonvenční infekční agens Laboratorní přenosy scrapie → myš; kuru → šimpanz; CJD → lidoop Infekční agens bylo rezistentní vůči detergentům, nukleasám, protesám, glykosidasam, radiaci SCRAPIE – částice ?menší než viry? Syrský křeček – experimentální model, inkubační doba jen 70 dní, myš (1 rok) Vysoké koncentrace denaturačních látek a proteás snižovaly infekčnost = protein?

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Identifikace prionového proteinu Z mozku experimentálně infikovaných syrských křečků PrP prionový protein je 27 až 30 kDa velký proteásam rezistentní polypeptid přítomný v mozku scrapie infikovaných zvířat Později byl klonován segment genu pro PrP protein oligonukleotid pro screening cDNA knihovny

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Transgenní myši umožnily potvrdit význam PrP proteinu pro choroby vyvolané priony PrP deficientní myši (PrP 0/0 ) jsou rezistentní vůči prionové infekci; vnímavost je obnovena reintrodukcí PrP transgenu Infekce wild typů myší s over-expresí PrP vede k spongiformní nemoci u starších transgenních myší; extrakt z mozků těchto myší umožňuje experimentální přenos této neurodegenerativní nemoci

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Prionový protein a jeho přeměna na prion

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Prion slouží jako „matrice“ pro změnu konformace prionového proteinu Priony se mohou množit „řetězovou reakcí“ + Prionový protein Prion

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Mechanismus přeměny PrP C na PrP SC není detailně známý PrP C PrP SC

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Jak zabijí prion Proteiny se vytváří v endoplasmatickém retikulu, pokud májí špatnou konfiguraci, jsou z ER rychle vyloučeny a zlikvidovány proteasomem Prion setrvává v ER a pokud se dostane do cytoplasmy, odolává proteasomu Prion je pro buňku toxický

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Jsou konformační změny PrP příčinou nemoci? Beta- struktura PrP SC,rezistentní vůči proteasam, se podílí na tvorbě nerozpustných fibril Akumulace těchto fibril, vede ke smrti buňky a neurodegenerativním změnám. Akumulované fibrily (PrP SC proteiny) v placích je možné specificky barvit a detekovat tak infekční prion; takové plaky označujeme jako amyloidní.

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Vlastnosti prionu Odolný vůči proteasam Odolný vůči vysokým teplotám (až 600 °C) Odolný proti řadě dezinfekčních prostředků (líh, formaldehyd, jodová tinktura) – po „desinfekci“ ještě odolnější V půdě může přežívat roky Ničí ho teplota 134 °C (3 bary, 20 min.) Ničí ho silná oxidační činidla – Savo Louh – silně koncentrovaný 1 hodinu

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Průnik prionů z potravy do těla V trávicím traktu odolá prion nízkému pH i enzymům Ve střevu je zachycen některými buňkami sliznice a pronikne do mízních uzlin střev Odtud přes folikulární dendritické buňky do nervových zakončení bloudivého nervu Šíří se do míchy a mozku

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Testy na priony Reakce prionů nestrávených proteázami s protilátkou proti prionovému proteinu Histologické vyšetření mozku Biologické testy na myších - i geneticky modifikovaných Zkouší se: testy z krve, moči, lymfatických tkání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Investice do rozvoje vzdělávání Princip testů na priony proteása Protilátka se „značkou“ prion Prionový protein Navázanou protilátku lze detekovat