ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Advertisements

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Charakteristika umělecké památky
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Raně středověké umění.
Registrační číslo projektu:
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ČR – PAMÁTKY UNESCO K/41, M/01
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Byzantská říše.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09B_13_Berufswahl TEMA:My a svět kolem nás.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_13_RUDOLF II. TEMA:
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_09_Vstupní_periférie TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. David Rohusch NÁZEV:VY_32_INOVACE_02C_15_NUTS 2 - Praha TEMA:Česká republika.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-10 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dějiny umění Úvod do dějin umění - architektura 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
Svitavské památky – kostel svatého Jiljí
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Marcela Kaderová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Byzantská říše.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Umění starověkého Říma
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výtvarné umění starověkého Říma - test
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím obsahem je názorný výklad historie umění, věnovaný období přechodu antické kultury do středověké, kdy tzv. „křesťanská antika“ tvoří důležitý mezník pro pochopení myšlení středověkého člověka a zvrat ve vývoji umělecké formy. Je zaměřená na problematiku vývoje starokřesťanské architektury v návaznosti na antické tradice ve druhém období po uznání křesťanství, kdy začaly vznikat monumentální sakrální stavby. Součástí prezentace je v jejím závěru část s úkoly a pracovními listy pro interaktivní zapojení žáků, která slouží k doplnění a procvičení učiva. V úvodu si žáci krátce připomenou znalosti z předcházející hodiny o raně křesťanské architektuře v prvním období. Odpovídají na otázky k probranému učivu a klikem na snímek si ověřují správnost odpovědi (viz. snímek č. 4). Potom následuje výklad nové látky a na závěr hodiny je zařazena interaktivní část s pracovními listy pro prozkoušení a zopakování nového učiva (viz snímky č. 26 až 31). Tato část může být využita pro ústní nebo písemné ověřování znalostí žáků. Úkolem žáků je na snímku č. 28 určit obrázky nebo jejich části označené čísly a správně je pojmenovat. Odpovědi si zkontrolují na snímku č. 29. Snímek č. 30 je variací předchozího úkolu. Žáci na interaktivní tabuli spojují pojmy pomocí elektronického pera nebo fixu s odpovídajícími vyobrazeními a kontrolují si odpovědi pomocí animace na snímku č. 31. Na tuto prezentaci navazuje další tematický celek – starokřesťanské malířství a sochařství. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle:  seznámit žáky se základními tendencemi vývoje umění v tomto období a vysvětlit příčiny procesu změn v pojetí světa a jeho ztvárňování  doplnit poznatky o historických souvislostech v tomto období v návaznosti na mezipředmětové vztahy (D, ČJ, ZSV)  rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru archite ktury

10

Úvod - opakování 1.Jaký jiný název se používá pro označení období tzv. křesťanské antiky? 2.V jaké době se rozvíjelo nejstarší křesťanské umění a proč se dělí na dvě období? 3.Kdy a kým bylo zrovnoprávněno křesťanství? 4.Kde lze nalézt první památky křesťanského umění. Uveďte příklady. Raně křesťanské nebo starokřesťanské umění Asi od 2. do 6. stol. n. l. - dělení v závislosti na povolení křesťanství V roce 313 n. l. – Milánský edikt – císař Konstantin Katakomby – např. Priscilliny, Domitilliny, Kalixtovy…

Charakteristika po roce 313 n. l. – rozvoj monumentální architektury  chrám  bazilika → z řec. bazileos = král, soudce, velekněz  centrála → půdorys kruhu, oktogonu, řeckého kříže  baptisterium → z řec. baptizien = ponořit

Ondřejský kříž Řecký kříž Latinský kříž Svatopetrský kříž Typy křížů

BazilikaCentrála 7 6 5

8 Bazilika 3 části  atrium  čtvercový dvůr se sloupovým ochozem a studnou uprostřed  nartex  předsíň pro dosud nekřtěné  vlastní bazilika  prostorné shromaždiště k bohoslužbám

Popis HLAVNÍ LOĎ VEDLEJŠÍ LODĚ TRANSEPT = příčná loď APSIDA KATEDRA = biskupský stolec, křeslo nebo trůn v kostele

Památky  tři největší baziliky v Římě z Konstantinovy doby  bazilika sv. Petra  bazilika sv. Pavla za hradbami  chrám sv. Jana v Lateránu  ještě ve 4. stol. vybudována čtvrtá největší římská bazilika – S. Maria Maggiore

Bazilika sv. Petra v Římě Bazilika sv. Petra v Římě 12

Bazilika sv. Pavla Saint Paulo fuori le mura = pětilodí - postavena nad místem apoštolova stětí, obnovena po požáru roku 1823 BERTHOLD, Werner. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Paolo_fuori_le_mura_BW_1.JPG _Paolo_fuori_le_mura_BW_1.JPG 13

Sta Maria Maggiore Sta Maria Maggiore 14

Baptisterium San Giovanni in Laterano  pětilodí s baptisteriem 16 15

Bazilika San Giovanni in Laterano Stolec - katedra římského biskupa 17

Hlavní loď baziliky 18

Centrála  kostely a baptisteria 19 b a

Památky Sta. Constanza  původně mauzoleum Konstance, dcery Konstantina - potom kostel 21

Sta Constanza  interiér 22

Sta Constanza  hrobní stavba - 12 dvojic římských sloupů  mozaiková výzdoba  sarkofág Konstantinovy matky Heleny (původně asi připraven pro Konstantina) 23

Ravenna  = původně římský válečný přístav  od r. 402 n. l. – sídlo západořímských císařů → až do r. 476  vrcholná doba za vlády ostrogótského císaře Theodoricha (r. 527 – 565)  poté přivtělena s celou Itálií k říši východořímské → sídlo exarchy  r. 751 – město dobyto Langobardy 24. Mauzoleum Gally Placidie

KONEC

Citace: 1.Latinský kříž: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.Řecký kříž: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.Ondřejský kříž: FIBONACCI. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4.Svatopetrský kříž: FIBONACCI. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 5.Půdorys baziliky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 6.Půdorys centrály: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 7.Půdorys ve tvaru řeckého kříže: AGUR. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8.Kresba baziliky sv. Petra: MAUS, Trauden. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 9.Nákres baziliky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 10.Půdorys baziliky: LUSITANA. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11.Katedra: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 12.Bazilika sv. Petra: MAUS, Trauden. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 13.Bazilika sv. Pavla: BERTHOLD, Werner. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 14.Sta Maria Maggiore: TANGO [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Citace: 15.Baptisterium San Giovanni in Laterano – kresba: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Baptisterium San Giovanni in Laterano: DE:BENUTZER:DIANA AT DE.WIKIPEDIA. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Bazilika San Giovanni in Laterano: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 18.Hlavní loď baziliky: KARELJ. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 19.Centrála a, b – archív autora 20.Půdorysy centrály: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 21.Sta. Constanza: LALUPA. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 22.Sta Constanza – interiér: SEIER+SEIER. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 23.Sta Constanza: BONJOCH, Oliver. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 24.Mauzoleum Gally Placidie: CURRYBET. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

KŘESŤANSKÁ ANTIKA – ARCHITEKTURA Cvičení pro opakování a procvičení tématu Prezentace obsahuje pracovní listy a náměty pro interaktivní zapojení žáků k doplnění a procvičení učiva.

Pracovní list I Určete, co na obrázcích označuje číslo v kroužku 3 2

Pracovní list I Určete, co na obrázcích označuje číslo v kroužku 3 2 APSIDA TRANSEPT HLAVNÍ LOĎ BAPTISTERIUM ATRIUM CENTRÁLA LATINSKÝ KŘÍŽ VEDLEJŠÍ LOĎ ŘECKÝ KŘÍŽ KATEDRA

APSIDA HLAVNÍ LOĎ BAPTISTERIUM ATRIUM NARTEX TRANSEPT KATEDRA VEDLEJŠÍ LOĎ CENTRÁLA BAZILIKA Pracovní list II Určete na obrázcích jednotlivé architektonické prvky ze seznamu a spojte je čarami.

Řešení úkolu: APSIDA HLAVNÍ LOĎ BAPTISTERIUM ATRIUM NARTEX TRANSEPT KATEDRA VEDLEJŠÍ LOĎ CENTRÁLA BAZILIKA

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.