Současný stav v nákupu léčivých přípravků a zdravotnických prostředků v přímo řízených nemocnicích Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, 29. března 2016
Základní teze Resort zdravotnictví bývá obviňován, že je černou dírou na peníze, kde se málo soutěží a šetří. Ministerstvo zdravotnictví proto provedlo u svých přímo řízených organizací v září 2015 rychlou analýzu, která měla zjistit, jak je to doopravdy. Pravidla jsou totiž nastavena poměrně přísně, až tak, že si dodavatelé i koneční uživatelé často stěžují na přehnaný tlak na cenu (pořízení nejlevnějšího produktu bez ohledu na celkovou výhodnost z hlediska nákladů i kvality péče).
Povinnosti Zákon o veřejných zakázkách Vztahuje se na všechny přímo řízené organizace Kontrola ze strany zřizovatele, ÚOHS, FÚ (rozpočtová kázeň) Příkaz ministra – protikorupční strategie Vše nad Kč je povinně zveřejňováno Povinnost důkladného odůvodnění každého kroku Hodnotící kritéria: min. 70% cena Preference elektronické aukce Transparentní bonusy Reporting darů a sponzoringu Dodržování těchto povinností je součástí hodnocení ředitelů PŘO Zákon o registru smluv Od /7 Nelze nakoupit bez zveřejnění
Analýza – září 2015 Období: /2015 Počet zakázek: > 8000 Očekávaná hodnota: 13,4 mld. Dosažená cena: 11,8 mld. Úspora: 12%
Závěr z analýz V nákupech přímo řízených organizací černá díra není Konkrétní nedostatky jsou převážně administrativního charakterů (viz kauza zIndex) Závěry kontroly NKÚ z roku 2012 a jejich interpretace ze strany MF jsou spíše nepochopením principu ZÚM/ZÚLP
Centrální nákupy jako spása? Některé komodity se nakupují centrálně už řadu let Elektrická energie Plyn Českomoravská komoditní burza Kladno 2014: politické zadání Hledání vhodných komodit v pracovní skupině Hledání vhodných kritérií a parametrů Prosinec 2014: Předběžné oznámení Injekční stříkačky Jehly Filtry pro umělou ventilaci Hrudní sání
Centrální nákupy jako spása? Některé komodity se nakupují centrálně už řadu let Elektrická energie Plyn Českomoravská komoditní burza Kladno 2014: politické zadání Hledání vhodných komodit v pracovní skupině Hledání vhodných kritérií a parametrů Prosinec 2014: Předběžné oznámení Injekční stříkačky Jehly Filtry pro umělou ventilaci Hrudní sání Červenec 2015: ÚOHS stop! Listopad 2015: ÚOHS zelená (ale: změna situace na trhu, vývoj potřeb nemocnic, nové rámcové smlouvy…)
Rizika Rozdílné požadavky nejen každé nemocnice, ale i každého oddělení Možnost obstrukcí ze strany seniorních zdravotnických pracovníků Rozsáhlá možnost obstrukcí ze strany dodavatelů Cenové výkyvy v čase Rozdílné podmínky pro různé nemocnice (splatnost…) ZVZ / Úřad na ochranu hospodářské soutěže
Nejbližší kroky Příprava centrálního zadávacího řízení na: medicinální plyny mobilní služby bezpečnostní technologie + snížení speciálních požadavků oproti SZM a léčivům - stále velmi heterogenní prostředí Např. rizika u medicinálních plynů Zásobníky vlastní x pronajaté Dostupnost cisteren Fázování smluv Extrémní tlak dodavatelů
Co dál? Orientace na zaměnitelné – snadněji definovatelné komodity Spíše nezdravotnický charakter Větší pozornost věnovaná službám Pro futuro integrace s centrálními nákupy na úrovni vlády (ve chvíli, kdy budou po záštitou MF skutečně funkční) Stálý tlak/podpora na PŘO k efektivnímu nákupnímu modelu
Podpora ze strany MZ Centrální nákupy komodit Vybrané, „neprůstřelně“ definovatelné komodity V kontextu centrálních nákupů vlády Metodická podpora Sdílení zkušeností Sdílení best practice Konzultace Benchmarking Využití údajů z reportingu Elektronické nástroje
Děkuji za pozornost