Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Figury II Marcela Jurková.
Figury III Marcela Jurková.
Digitalizace výuky Příjemce
Figury I Marcela Jurková.
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
CHIASMUS Ondřej Mužík.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
Vrstva jazykově stylistická
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření říjen 2011 Ročník 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Zvláštnosti větné stavby
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby listopad 2012 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku uměleckých prostředků - figur Metodický pokyn Žáci využijí výkladu k tvoření vlastních příkladů figur na základě analogie Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

UMĚLECKÉ PROSTŘEDKY TROPY -básnická pojmenování vytvořená na základě přenášení významu metaforické - metaforické - vztah dle vnější podobnosti metonymické - metonymické - vztah dle vnitřní souvislosti FIGURY - zvláštnosti v jazykovém vyjádření, vybočení ze syntaxe, z morfologie či fonetiky /beze změny významu slova / syntaktické - syntaktické zvukové - zvukové - hromaděním - hlásek - slov řečnické -řečnické

Figury syntaktické polysyndeton polysyndeton - spojení vícespoječné asyndeton asyndeton - spojení bezespoječné zeugma zeugma - spřežení vazeb / nesnáším, bojím se, nenávidím Vás/ překlad Anny Kareninové - 4. a 2. pád elipsa elipsa - výpustka - vynechání slov beze změny významu / Dělník je smrtelný, práce je živá, Antonín umírá, žárovka zpívá / J. Wolker parenteze/ vsuvka -doplňující formulace/myšlenka / by láska tvá tě šťastnou učinila, by vášeň - vášeň je-li to - tě nikdy nezlomila / - S.K.N. akumulace - nahromadění akumulace - nahromadění předmětů, přívlastků, sloves / často příznačné pro K. Čapka / druh -enumerace druh -enumerace - výčet jevů vztahujících se k jedinému / Jeho otec krejčí, švec a drvoštěp - kupec s obilím.. / anastrofa/ inverze - přesmyčka / sok - otec můj / - Mácha

Figury zvukové - hromadění hlásek onomatopoie/ zvukomalba - hlásky uspořádány tak, že vytvářejí zvuk podobný realitě / Na topole podle skal, zelený mužík zatleskal / - ozvěna - Erben eufonie/ libozvuk/ zvukosled - uspořádání hlásek vytváří libý zvuk kakofonie - nelibozvuk / zvoní, zvoní zrady zvon / – Halas kalambúr - slovní hříčka / Věnceslavo dá ryba rybě lásku? ? / aliterace - náslovný rým / Potkal potkan potkana / pod kamenem pod kamenem počkat, pane potkane../ -Suchý / Kolo kůl kostlivec lebka bledá / - Mácha akrostich akrostich - začáteční či koncová písmena veršů tvoří slovo, větu či jméno kalambúr - slovní hříčka / Věnceslavo dá ryba rybě lásku? ? /

Figury zvukové - hromadění hlásek onomatopoie/ zvukomalba - hlásky uspořádány tak, že vytvářejí zvuk podobný realitě / Na topole podle skal, zelený mužík zatleskal / - ozvěna - Erben eufonie/ libozvuk/ zvukosled - uspořádání hlásek vytváří libý zvuk kakofonie - nelibozvuk / zvoní, zvoní zrady zvon / – Halas kalambúr - slovní hříčka / Věnceslavo dá ryba rybě lásku? ? / aliterace - náslovný rým / Potkal potkan potkana / pod kamenem pod kamenem počkat, pane potkane../ -Suchý / Kolo kůl kostlivec lebka bledá / - Mácha akrostich akrostich - začáteční či koncová písmena veršů tvoří slovo, větu či jméno kalambúr - slovní hříčka / Věnceslavo dá ryba rybě lásku? ? /

Figury zvukové - hromadění slov epizeuxis epizeuxis - opakování slov v jednom verši / Klobouk na stranu a ruku do boku, je mi lehko, lehko jako do skoku / - Nerudaanafora / Bůh drží s pány bůh pány chrání bůh pánům ovečky do stájí vhání bůh plní kapsy, stodoly, bůh pánům všechno dovolí /epifora epanastrofa / palilogie - opakování slov na konci jednoho a začátku druhého verše / Všude pusto, všude temno, mrtvo temno mrtvo po prostorách světa, všechno tlí a zetlí v tmavém hrobě v tmavém hrobě pod studenou zemí. / - Ján Botto

Figury řečnické řečnická otázka apostrofa apostrofa - oslovení nejen člověka nepřítomného i třeba mrtvého, ale i neživé věci / Hvízdej, větře! / - Neruda aposiopeze aposiopeze - úmyslné přerušení řeči - nenadálé odmlčení v textu znázorňováno pomlčkou či třemi tečkami

Zdroje: Hrabal, Bohumil: Kainovo znamení Vlašín, Štěpán:Teorie literatury,ČS, Praha 1984