VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová
NADMOŘSKÁ VÝŠKA OVĚŘENÍ VE VÝUCE: PŘEDMĚT: Vlastivěda ROČNÍK: 4. KLÍČOVÁ SLOVA: povrch, zemská kůra, zemský plášť, zemské jádro, nadmořská výška, nížina, vysočina, pahorkatina, vrchovina, hornatina, výšková značka s kótou ANOTACE: DUM seznamuje žáky s vnitřním složením naší planety. Pochopení vzniku různých tvarů povrchu opírá o praktické znázornění. DUM seznamuje žáky s nadmořskou výškou, s rozdělením na nížiny a vysočiny. Motivuje k praktickému nácviku čtení nadmořské výšky na mapě.
Zemská kůra je složena z pevných hornin. Zemský plášť je tvořen vrstvou žhavých hornin. Vnější jádro Země je tvořeno tekutými horninami. Vnitřní jádro Země je složeno z niklu a železa. Je velmi horké. Co je ukryto pod půdou? Půda se nachází na povrchu zemské kůry.
Znázorněte následující popis: před lety vznikla planeta Země jako žhavá koule s roztavenou hmotou postupným zchlazováním se vytvořila zemská kůra zemská kůra místy propustila žhavou hmotu z nitra Země a ta na povrchu pozvolna tuhla někdy ovšem vnitřní síly rozlomily již ztuhlý povrch na velké desky, které se začaly volně pohybovat, narážet do sebe či se na sebe nasouvat takto postupně vznikly různé tvary zemského povrchu, které byly opracovány také činností vody a větru Jak se utvořil povrch naší Země?
Co tvoří povrch naší planety?
Výšku krajiny porovnáváme s hladinou moře, proto hovoříme o nadmořské výšce. NADMOŘSKÁ VÝŠKA NÍŽINY Krajiny s nadmořskou výškou do 200 m. Na mapě značíme zelenou barvou. VYSOČINY Krajiny s nadmořskou výškou nad 200 m. Na mapě jsou vyznačeny odstíny hnědé. PAHORKATINY VRCHOVINY HORNATINY VELEHORY nad m
Doplňte správné výrazy: Podle barvy na mapě můžeme určit přibližnou __________ daného místa. Čím je pohoří vyšší, tím je hnědá barva na mapě ____________. Výška některých bodů je vyznačena ___________ s __________. Naše nejvyšší hora _______je označena ______. V České republice se velehory _____________. nenacházejíSněžkatmavšínadmořskou výšku výškovou značkou kótou - číslem 1602 Sněžka
Ve dvojicích pracujte s mapou: Zjistěte přibližnou nadmořskou výšku našeho okolí. Znáte nadmořskou výšku naší obce? Kde ji můžete zjistit? Zjistěte název a nadmořskou výšku nejvyšší hory Orlických hor a Krkonoš. Je v České republice více nížin či vysočin? Zjistěte názvy 2 nížin a 2 vysočin.
Použité zdroje: Vlastní fotografie
Znázorněte následující popis: před lety vznikla planeta Země jako žhavá koule s roztavenou hmotou postupným zchlazováním se vytvořila zemská kůra zemská kůra místy propustila žhavou hmotu z nitra Země a ta na povrchu pozvolna tuhla někdy ovšem vnitřní síly rozlomily již ztuhlý povrch na velké desky, které se začaly volně pohybovat, narážet do sebe či se na sebe nasouvat takto postupně vznikly různé tvary zemského povrchu, které byly opracovány také činností vody a větru Jak se utvořil povrch naší Země? Žáci vytvoří volný shluk do tvaru koule Někteří žáci se chytnou za ruce Někteří žáci zevnitř kruhu se dostávají ven a „tuhnou“ Žáci, kteří jsou vně kruhu se volně pohybují po obvodu kruhu. Znázorňují různé tvary, pohyby zemských desek.