JOGURTY I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tabulkový procesor Práce se souborem – otevření, tvorba a použití šablony, tisk, propojení tabulky Excel s Wordem, nastavení Excelu, uložení Autorem materiálu.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
UZENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
KYSANÉ MLÉČNÉ VÝROBKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
Energetická hodnota potravin (EH)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hmotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TAVENÉ SÝRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Diferencované stravování
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
JOGURTY II Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
JOGURTY I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SKOPOVÉ MASO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sacharóza – výroba cukru
Vlastnosti látek − hustota
DRUHY MLÉKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Cukry (sacharidy).
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Rozvíjíme pozornost a soustředění
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rovnice s absolutními hodnotami
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Interaktivní hry z matematiky a českého jazyka
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Vlastnosti látek − hustota
Získávání energie pro život
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

JOGURTY I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

OBSAH HISTORIE JOGURTŮ CHATEKTERISTIKA JOGURTŮ BAKTERIE SLOŽENÍ JOGURTŮ DRUHY JOGURTŮ CO NÁS ZAJÍMÁ?

HISTORIE Jogurty se velkém množství pro spotřebitele začaly vyrábět teprve na začátku 20. století. Původně se jogurt nechával kysat přímo ve skleničkách, ve kterých se později prodával, ale postupem času se kysnutí přesunulo do obrovských nádrží v mlékárnách a do skleniček či kelímků se stáčel již zkysaný produkt. V roce 1933 se objevil první ovocný jogurt. Byl vymyšlen v Radlické mlékárně na Smíchově. Několik lžiček jahodové marmelády na povrchu jogurtu mělo zabránit vytváření plísní na jogurtu.

CHARAKTERISTIKA Jogurt je nejrozšířenější potravina na světě. Jogurt působí blahodárně na střevní mikroflóru a je spolu s acidofilním mlékem nejvýznamnější probiotickou potravinou. Jogurt je mléčný výrobek. V mléce se po 4–8 hodin nechávají při teplotě asi 40 °C vyvíjet bakterie, které procesem zvaným kysání přemění cukr (laktózu) na kyselinu mléčnou. Mohou se přidat k jogurtu další bakterie (probiotické bakterie) nebo jiné látky (např. vitaminy, stopové prvky či minerály).

BAKTERIE Nejběžnější bakteriální kultury používané pro výrobu jogurtů jsou: 1.Streptococcus salivarius 2.Lactobacillus bulgaricus

SLOŽENÍ Jogurt obsahuje: Vodu V kvalitnějších jogurtech vitaminy A, B, C, D, E Sacharidy Minerální látky – vápník, hořčík, fosfor, draslík, zinek, železo, sodík, měď, jód Mastné kyseliny a cholesterol

DRUHY JOGURTŮ Bílý jogurt: obsahuje pouze mléko a čistou jogurtovou kulturu, z bílého jogurtu se přídavkem dalších ingrediencí získávají další druhy. Ochucené jogurty: ovocné jogurty se doplňují sirupem, džemem či marmeládou, např. jogurty čokoládové, s nugátem, medem, ořechy, cereáliemi, se zeleninou či dalšími přísadami.

DRUHY JOGURTŮ Podle obsahu tuku rozeznáváme jogurty: nízkotučné s obsahem tuku do 0,5 % jogurty se sníženým obsahem tuku (0,5–3 % tuku) klasické jogurty (více než 3 % tuku) smetanové jogurty – do kterých se přidává smetana, jogurty pak obsahují více než 10 % tuku

DRUHY JOGURTŮ Podle konzistence rozdělujeme jogurty na jogurtové nápoje krémovité jogurty jogurty s pevnou konzistencí

JOGURT

DRUHY JOGURTŮ Speciální druhy jogurtů: Jogurty pro diabetiky s umělými sladidly bývají označeny jako „DIA“. Jogurty se sníženým množstvím laktózy („lactose free“) jsou určeny pro pacienty s nesnášenlivostí mléčného cukru laktózy. Jogurty se sníženým obsahem energie pro redukční diety bývají označeny jako „light“ – zvláště u těchto druhů jogurtů je třeba sledovat složení, neboť po snížení obsahu tuku či sacharidů by jogurt byl hodně řídký, a proto zde bývá použito větší množství zahušťovadel.

DRUHY JOGURTŮ Jogurty s probiotiky a prebiotiky obsahují zdraví prospěšné kmeny bakterií, navíc jsou doplněny o složky důležité pro růst těchto bakterií. Biojogurty bílé či ochucené se vyrábějí dle zásad ekologického zemědělství.

CO NÁS ZAJÍMÁ U JOGURTŮ Složení – jednotlivé složky jsou uvedeny v sestupném pořadí dle jejich množství v jogurtu, na prvním místě je uvedena složka, které je v jogurtu nejvíce. Obsah tuku – tučnost jogurtu se pohybuje od 0,1 % do více než 10 %, odtučněné a nízkotučné jogurty se vyrábějí přídavkem odtučněného mléka, vysokotučné přídavkem smetany, smetanové jogurty jsou chutnější. Obsah sušiny – klasický bílý jogurt by měl mít minimálně 8,2 % tukuprosté sušiny (přídavkem sušeného mléka se tukuprostá sušina většinou upravuje na cca 17 %), jogurty se sníženým obsahem tuku či sacharidů mají méně než 8,2 % tukuprosté sušiny.

CO NÁS ZAJÍMÁ U JOGURTŮ Datum použitelnosti označeného „Spotřebujte do…“ – jogurt patří mezi neúdržné potraviny, nesmí se prodávat po datu spotřeby. Nenechte se oklamat zavádějící reklamou na obalech jogurtů – např. „bez konzervantů“ musí být všechny jogurty, stejně tak jogurt s obsahem „0 % tuku“ není možné vyrobit.

ZÁVĚR Shrnutí jednotlivých kapitol Diskuze Pracovní list

PRACOVNÍ LIST JAKÉ ZNÁTE BAKTERIE PRO VÝROBU JOGURTU? JAK SE JOGURTY DĚLÍ? CO JOGURTY OBSAHUJÍ? PROČ JE DOBRÉ KONZUMOVAT JOGURTY?

ODKAZY NA OBRÁZKY Str. 10. AXTMÖRDER. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Fr%C3%BCchte.jpg