Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
Inerciální a neinerciální vztažné soustavy
Product Management Continental / 2010 © Continental Product Fact Book ContiForceContact TM Marketing Technologie ovlivňuje Design Zadní osaPřední.
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Třecí síly v denní i technické praxi
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
s dopravní infrastrukturou
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
Semestrální práce z předmětu Matematické modelování
s dopravní infrastrukturou
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výuka předmětu automobily
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
Jak z mého pohledu snížit podíl dopravních nehod motocyklistů Autor: Julie Dlouhá ZŠ a MŠ Hrabišín, 8. třída.
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Rychlost rovnoměrného pohybu
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Tramvajová vozidla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní nehody Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní výpočty v silniční nákladní dopravě - 1 Předmět: Technologie silniční nákladní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
PODZIM na SILNICÍCH - chodci + cyklisté = nechránění účastníci - chybí pud sebezáchovy - zejména horší viditelnost (tma, mlha, déšť…..) - změna povrchu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D. Dopravní systémy.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úvod do teorie dopravy Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Několik tipů pro bezpečnou jízdu v zimě. Při jízdě na sněhu dbejte mnohem vyšší opatrnosti. Uvědomte si svoje schopnosti a meze, ale také schopnosti a.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_54_POHYB TĚLES TEMA: FYZIKA.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Dopravní charakteristiky
Výpočet brzdné dráhy vozidla a pohyb ve směrovém oblouku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Základní výpočty v silniční nákladní dopravě II Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
1A Neopatrný turista se příliš naklonil nad propast a upadly mu do ní brýle. Zvuk rozbitého skla se ozval za 3,1 sekundy od začátku pádu. Jak je propast.
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
PROVOZ NA DÁLNICI. PROVOZ NA DÁLNICI Na dálnici je povolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není.
Pohyb vozidel po vozovce Předmět: Teorie dopravy Ing
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Co je pohyb?.
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Teorie dopravy se zabývá pohybem vozidel po pozemních komunikacích a pohybem vozidel v dopravních proudech.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Chování jednotlivých vozidel a dopravního proudu je výsledkem celé řady faktorů, které ovlivňuje: - Řidič - Vozový park - Interakce vozidlo - vozovka

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kolektivnost - Charakteristika silničního provozu Individualita- řízení vozidla a pohyb po komunikaci je individuální vlastností řidiče a jeho momentálního stavu Kolektivnost - je více účastníků silničního provozu (individualit), všichni se musí respektovat. Vozidlo je součástí „statistického souboru“, provoz je vždy jiný, mění se v průběhu krátké doby. Komplexnost - velká variabilita vozidel, jejich polohy a stylu jízdy.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla t…..čas (s) l…..dráha (m) v….rychlost (ms -1 ) a….zrychlení (ms -2 )

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění vozidel (zpomalený pohyb) Provozní brzdění – zpomalení 0,8 – 2,5 ms -2 Kritické brzdění (před překážkou) – zpomalení dle Vyhl. 341/2002 Sb. - minimálně za normálních podmínek osobní automobily 5,8 ms -2 autobusy a nákladní automobily 5,0 ms -2 zdroj: Směrnice 71/320/EHS

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla je ovlivněna následujícími faktory: - dobou vnímání řidiče, - časem reakce řidiče, - časem reakce vozidla, - schopností vozidla brzdit, - rychlostí vozidla, - vnějšími podmínkami.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění na rovině a výpočet dráhy pro zastavení vozidla t r - reakce řidiče t p - prodleva brzdění t n - náběh brzd t u - úplné brzdění

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Reakce řidiče Pozorný, soustředěný0,6 – 0,8 s Pozorný, nebezpečí nečeká0,7 – 0,9 s Soustředěný na jinou činnost1,0 – 1,2 s Nepozorný (bavení)1,4 – 1,8 s Indisponovaný1,6 – 2,4 s

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Prodleva brzdění Mechanické brzdy0,3 s Hydraulické brzdy0,15 – 0,2 s Vzduchové brzdy0,6 s

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla lblb lulu lRlR l R - dráha, kdy se vozidlo pohybuje původní rychlostí – během reakční doby řidiče až do plné účinnosti brzd – dráha nebrzděného vozidla l u - dráha úplného brzdené l b – dráha pro zastavení vozidla t r - reakce řidiče t p - prodleva brzdění t n - náběh brzd v o - počáteční rychlost

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha úplného brzdění lblb lulu lRlR t u – doba od začátku plného brzdění do úplného zastavení – rovnoměrné zpomalený pohyb v o – počáteční rychlost a – brzdné zpomalení

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha úplného brzdění F a = m * a FbFb G = m * g Kinetická energie  součinitel přilnavosti

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdné zpomalení F a = m * a FbFb G = m * g Setrvačná síla Fa musí být v rovnováze s brzdnou silou Fb.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Maximální zpomalení závisí na g  a  součiniteli přilnavosti . Platí při brzdění na rovině a přímé jízdě

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Součinitele přilnavosti  při styku pneumatiky s vozovkou Suchý asfalt0,6 – 0,9 Mokrý asfalt0,3 – 0,8 Suchý beton0,8 – 1,0 Mokrý beton0,5 – 0,8 Suchá dlažba0,6 – 0,9 Mokrá dlažba0,3 – 0,5 Štěrková vozovka0,5 – 0,7 Ujetý sníh0,5 – 0, Sníh, náledí 0°C0,05 – 0,1 -10°C0,08 – 0,15 -20°C0,15 – 0,20

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AQUAPLANING Při aquaplaningu nastává ztráta kontaktu mezi pneumatikou a vozovkou. Vozidlo se stává neovladatelným a chová se jako na ledě. Dochází k němu při vysokých rychlostech na mokré vozovce. Pneumatika nestačí odvádět pomocí drážek dezénu vodu ležící na vozovce a před pneumatikou se proto tvoří tzv. vodní klín.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pokud zvýšíme rychlost vozidla nebo vzroste výška vodního sloupce, voda se dostane mezi pneumatiku a vozovku a měla by být odváděna drážkami dezénu.Když to není možné, kontaktní plocha se zmenší natolik, že kola nejsou schopna přenést dostatečné podélné (brzdné) ani boční (vodicí) síly, hrozí nebezpečí smyku. Zdroj: et/articles/aquaplaning/

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění na mokru (vrstva vody 1,5 mm ) Brzdění při silném dešti (vrstva vody 3,5 mm) zdroj: AutoBILD

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráhy pro zastavení vozidla Rychlost vozuReakčn í dr á haPln é brzděn í Dr á ha pro zastaven í such á silnice 50 km/h14 m 28 m 60 km/h17 m20 m37 m 80 km/h22 m35 m57 m mokr á silnice 50 km/h14 m19 m33 m 60 km/h17 m28 m45 m 80 km/h22 m49 m71 m n á led í 50 km/h14 m64 m78 m 60 km/h17 m93 m110 m 80 km/h22 m165 m187 m Zdroj: zastaveni-vozidla (reakční doba 1 s)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vliv reakční doby řidiče na dráhu pro zastavení vozidla RychlostReakčn í doba 0,6 sek.1,0 sek.1,5 sek. Ujet á dr á ha 10 km/h2 m3 m4 m 50 km/h8 m14 m21 m 60 km/h10 m17 m25 m 90 km/h15 m25 m38 m Zdroj: zastaveni-vozidla (Reakční doba pilota stíhacího letadla je o 0,4 s lepší než reakce průměrného řidiče)