Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Teorie dopravy se zabývá pohybem vozidel po pozemních komunikacích a pohybem vozidel v dopravních proudech.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Chování jednotlivých vozidel a dopravního proudu je výsledkem celé řady faktorů, které ovlivňuje: - Řidič - Vozový park - Interakce vozidlo - vozovka
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kolektivnost - Charakteristika silničního provozu Individualita- řízení vozidla a pohyb po komunikaci je individuální vlastností řidiče a jeho momentálního stavu Kolektivnost - je více účastníků silničního provozu (individualit), všichni se musí respektovat. Vozidlo je součástí „statistického souboru“, provoz je vždy jiný, mění se v průběhu krátké doby. Komplexnost - velká variabilita vozidel, jejich polohy a stylu jízdy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla t…..čas (s) l…..dráha (m) v….rychlost (ms -1 ) a….zrychlení (ms -2 )
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění vozidel (zpomalený pohyb) Provozní brzdění – zpomalení 0,8 – 2,5 ms -2 Kritické brzdění (před překážkou) – zpomalení dle Vyhl. 341/2002 Sb. - minimálně za normálních podmínek osobní automobily 5,8 ms -2 autobusy a nákladní automobily 5,0 ms -2 zdroj: Směrnice 71/320/EHS
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla je ovlivněna následujícími faktory: - dobou vnímání řidiče, - časem reakce řidiče, - časem reakce vozidla, - schopností vozidla brzdit, - rychlostí vozidla, - vnějšími podmínkami.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění na rovině a výpočet dráhy pro zastavení vozidla t r - reakce řidiče t p - prodleva brzdění t n - náběh brzd t u - úplné brzdění
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Reakce řidiče Pozorný, soustředěný0,6 – 0,8 s Pozorný, nebezpečí nečeká0,7 – 0,9 s Soustředěný na jinou činnost1,0 – 1,2 s Nepozorný (bavení)1,4 – 1,8 s Indisponovaný1,6 – 2,4 s
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Prodleva brzdění Mechanické brzdy0,3 s Hydraulické brzdy0,15 – 0,2 s Vzduchové brzdy0,6 s
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla lblb lulu lRlR l R - dráha, kdy se vozidlo pohybuje původní rychlostí – během reakční doby řidiče až do plné účinnosti brzd – dráha nebrzděného vozidla l u - dráha úplného brzdené l b – dráha pro zastavení vozidla t r - reakce řidiče t p - prodleva brzdění t n - náběh brzd v o - počáteční rychlost
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha úplného brzdění lblb lulu lRlR t u – doba od začátku plného brzdění do úplného zastavení – rovnoměrné zpomalený pohyb v o – počáteční rychlost a – brzdné zpomalení
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha úplného brzdění F a = m * a FbFb G = m * g Kinetická energie součinitel přilnavosti
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdné zpomalení F a = m * a FbFb G = m * g Setrvačná síla Fa musí být v rovnováze s brzdnou silou Fb.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Maximální zpomalení závisí na g a součiniteli přilnavosti . Platí při brzdění na rovině a přímé jízdě
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Součinitele přilnavosti při styku pneumatiky s vozovkou Suchý asfalt0,6 – 0,9 Mokrý asfalt0,3 – 0,8 Suchý beton0,8 – 1,0 Mokrý beton0,5 – 0,8 Suchá dlažba0,6 – 0,9 Mokrá dlažba0,3 – 0,5 Štěrková vozovka0,5 – 0,7 Ujetý sníh0,5 – 0, Sníh, náledí 0°C0,05 – 0,1 -10°C0,08 – 0,15 -20°C0,15 – 0,20
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AQUAPLANING Při aquaplaningu nastává ztráta kontaktu mezi pneumatikou a vozovkou. Vozidlo se stává neovladatelným a chová se jako na ledě. Dochází k němu při vysokých rychlostech na mokré vozovce. Pneumatika nestačí odvádět pomocí drážek dezénu vodu ležící na vozovce a před pneumatikou se proto tvoří tzv. vodní klín.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pokud zvýšíme rychlost vozidla nebo vzroste výška vodního sloupce, voda se dostane mezi pneumatiku a vozovku a měla by být odváděna drážkami dezénu.Když to není možné, kontaktní plocha se zmenší natolik, že kola nejsou schopna přenést dostatečné podélné (brzdné) ani boční (vodicí) síly, hrozí nebezpečí smyku. Zdroj: et/articles/aquaplaning/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Brzdění na mokru (vrstva vody 1,5 mm ) Brzdění při silném dešti (vrstva vody 3,5 mm) zdroj: AutoBILD
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráha pro zastavení vozidla
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dráhy pro zastavení vozidla Rychlost vozuReakčn í dr á haPln é brzděn í Dr á ha pro zastaven í such á silnice 50 km/h14 m 28 m 60 km/h17 m20 m37 m 80 km/h22 m35 m57 m mokr á silnice 50 km/h14 m19 m33 m 60 km/h17 m28 m45 m 80 km/h22 m49 m71 m n á led í 50 km/h14 m64 m78 m 60 km/h17 m93 m110 m 80 km/h22 m165 m187 m Zdroj: zastaveni-vozidla (reakční doba 1 s)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vliv reakční doby řidiče na dráhu pro zastavení vozidla RychlostReakčn í doba 0,6 sek.1,0 sek.1,5 sek. Ujet á dr á ha 10 km/h2 m3 m4 m 50 km/h8 m14 m21 m 60 km/h10 m17 m25 m 90 km/h15 m25 m38 m Zdroj: zastaveni-vozidla (Reakční doba pilota stíhacího letadla je o 0,4 s lepší než reakce průměrného řidiče)