Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk v počítači.
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
Vývoj technických prostředků pro záznam zvuku
Zvukové jevy-akustika
Multimediální soubory
Zvuková karta Petr Drlík, 4.I.
Záznamová média.
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Hudba je organizovaný systém zvuků. Výběr zvuků,jejichž rytmické
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Analogově digitální převodník
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A18 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Radim Farana Podklady pro výuku
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Jak učit zvuk Jan Langmajer.
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Směrové ultrazvukové reproduktory
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Digitální zvukové formáty
Programy pro zpracování zvuku
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Záznamová media Vaníčková Zdeňka 1.L.
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Hardware číslicové techniky
Digitalizácia zvuku.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Multimédia základní informace.
Transkript prezentace:

Zvuk

Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou lze označit jako „výšku tónu“ – Barva tónu (množství a struktura harmonických složek signálu) – Intenzita (měří se v decibelech „dB“) Člověk vnímá zvuky v rozsahu přibližně od 20 Hz do Hz

Co je zvuk? Zvuk je mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat sluchový vjem.

Digitální zvuk Digitální zvuk – spojitý zvukový signál (analogový) se převede do digitální podoby pomocí převodníků AD (analog/digital)

Záznam zvuku do PC podmínkou je zvuková karta, která nám umožní převod spojitého (analogového) zvukového signálu z nějakého zdroje (nejčastěji mikrofon nebo linkový vstup – např. z CD) do digitální podoby a umožní jej uložit jako datový soubor v některém audio formátu

Základní parametry při digitalizaci Vzorkovací frekvence (sampling frequency) – určuje kmitočtový rozsah, který bude zaznamenán. Nejvyšší kmitočet vzorkování by měl být dvojnásobkem horní hranice kmitočtu, kterou chceme zaznamenat. Nejčastější používaná vzorkovací frekvence je Hz Rozlišení – počet úrovní (8bitů, 16bitů, 24bitů)

Vzorkování analogového signálu

Základní parametry při digitalizaci Typ záznamu (mono-stereo-vícekanálový) Datový tok – (u kompresních formátů) udávaným v kBit/s, který přímo souvisí s kvalitou záznamu. Minimální hodnota pro relativně kvalitní záznam je 128kBit, doporučuje se alespoň 192 nebo více. Typ datového toku – konstantní (CBR) nebo proměnný (VBR)

Formáty digitálního audia WAV - Základním zvukovým formátem, standardně implementovaným v operačním systému Windows jedná se o bezeztrátový formát, který je bezkompresní

Formáty digitálního audia WMA (Windows Media Audio) komprimovaný formát podporovaný systémem Windows, původně určen jako náhrada za MP3 OGG - jeho původní určení je k využití v aplikacích na bázi multimédií – licence typu freewareI (i když se nejčastěji využívá ve spojení se zvukovými formáty) – lepší poměr kvalita- komprese než u MP3

Formáty digitálního audia MP3 - Kompresní formát je založen na akustickém modelu, který vychází z předpokladu, že v komplexní zvukové nahrávce lidské ucho nemůže slyšet všechny zvukové frekvence. – Tohoto jevu se využívá při kompresi, kdy jsou určité kmitočtové rozsahy potlačeny a výsledný objem dat uloženého zvuku je významně redukován – Samotná redukce dat je definována datovým tokem udávaným v kBit/s a z toho vyplývající kvalita. (při 128 kBit/s lze zredukovat velikost audio CD přibližně na desetinu)

Formáty digitálního audia MP3 nejčastěji vzniká z digitálního signálu 44.1 kHz/16 bit tak, že je z něj podle psychoakustického modelu vytvořeného Fraunhoferovým institutem vynecháno vše, co průměrné lidské ucho „neslyší“, případně co je maskováno jinými výraznějšími tóny a zvuky. Patří proto mezi ztrátově komprimované formáty.

Formáty digitálního audia Hudební CD, nebo-li CDDA, nese digitální LPCM signál o vzorkovací frekvenci 44.1 kHz a bitové hloubce 16 bit. To znamená, že každá sekunda záznamu je rozdělena na vzorků, hodnota každého vzorku je vyjádřena 16bit digitálním slovem.

Formáty digitálního audia „Hi-res“ zvukové soubory (typicky FLAC – bezeztrátová komprese), zpravidla se také jedná o LPCM modulaci, ale s vyšší vzorkovací frekvencí a/nebo delším bitovým slovem (které tak dokáže každý vzorek přesněji vyjádřit). Nejčastěji se můžete setkat s 88.2 kHz/16 bit, 88.2 kHz/24 bit, 96 kHz/24 bit a 192 kHz/24 bit.

Formáty digitálního audia Speciálním druhem „Hi-res“ jsou DSF nebo DSS soubory, které uchovávají jednobitový DSD signál o frekvenci 2.8, nebo 5.6 MHz. Tímto způsobem je signál uchován také na Super Audio CD

Hlasitost

Loudness War Nešvar zvukařů, který kazí nahrávky Je to výsledek snahy producentů, aby zrovna jejich píseň hrála z rádií nejhlasitěji. Dosahují toho zvýšením „střední hlasitosti nahrávky“, tedy zesílením tichých tónů. Tím sníží rozdíl mezi nejhlasitější a nejtišší úrovní nahrávky, jinými slovy sníží dynamiku. Hudba pak zní hlasitě, ale ploše a nudně.

Prostorový zvuk Dolby Stereo, resp. Dolby Surround – nejčastěji se používá v konfiguraci 5.1 AC3 - je kvalitní audio formát (ztrátová komprese zvuku – používá se u audio stop ve filmech (DVD, MPEG4…) DTS (Digital Theatre Systém) – digitální vícekanálový formát prostorového ozvučení se ztrátovou kompresí SDDS (Sony Dynamic Digital Sound) – zvukový systém pro kina od firmy Sony – podporuje celkem až 8 kanálů

Rozhraní MIDI Musical Instruments Digital Interface systém pro komunikaci (v reálném čase) mezi hudebními nástroji, počítači a dalšími zařízeními vybavený rozhraním midi (mezinárodní standard) vysílá pomocí midi sběrnice informaci o daném tónu (výška, délka, kanál 1-16) Pomocí MIDI lze kromě hudebních nástrojů řídit i jevištní techniku, např. ovládání světel apod.

Použité zdroje /tec_audio.aspx?c=A141205_095714_tec_audio_nyv#utm_source=sph.idnes&utm_medium= richtext&utm_content=clanek-box