Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Vývoj znamená změny osobnosti a všech duševních (psychických) jevů spojených s biologickým a sociálním vývojem.
Fylogeneze (evoluce) vývoj od jednodušších živočichů k složitějším, trvající miliony let Ontogeneze Vývoj lidského jedince od narození do stáří
dědičnost, genetika (souhrn vrozených možností) výchova učení - cílevědomé - záměrné sociální prostředí
osobnost je jednotou tělesného (fyzického) a duševního (psychického), vrozeného a získaného Přemýšlíme: Co jste zdědili po svých rodičích po stránce fyzické? Jaké vlastnosti máte společné se svými rodiči a prarodiči? Co jste se v průběhu svého života doposud naučili?
Psychické znaky – schopnosti, dovednosti, temperament, zájmy, postoje, cíle… Biologické znaky – zdraví, zelené oči, kudrnaté vlasy, dlouhé nohy… Sociální znaky – bydliště, povolání, vzdělání, rodina, kamarádi…
rozvoj vlastního „já“ neboli superega ve třech letech dítěte Rozvoj a hledání identity jedince zejména v období puberty Bez lidské společnosti by se u jedince nerozvinuly všechny lidské kvality a nestal by se osobností v pravém slova smyslu
Kolik osobností a individualit sedí zde ve třídě? Jaký je rozdíl mezi fylogenezí a ontogenezí? Jak byste definovali osobnost? Co nebo kdo se podílí na rozvoji osobnosti?
HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN ŠIL, Přemysl. KAROLOVÁ, Jana. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN