Číslo projektuCZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Lidská komunikace.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Humanistická psychoterapie Carl R
Zásady dobré komunikace
Komunikace.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Charakteristiky zdravé komunikace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vyrovnávání se stresem
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Úvod do psychologie
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
PRÁCE SE SLOŽKOU VY_32_INOVACE_09
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Příznaky nemoci Andrea Ječmenová 2012.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Předsudky a stereotypy
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruhKomunikace Název materiáluNedirektivní komunikace Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_19(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje formy a druhy komunikace. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak správně a vhodně komunikovat v celé sociální sféře a především ve vztahu k pacientům a klientům.

Nedirektivní komunikace – nedirektivní psychoterapeutický rozhovor Andrea Ječmenová 2012

Starý nemocný nebo osamělý člověk má často potřebu o svých problémech, pocitech, s někým hovořit, podělit se o svá trápení, chce být vyslechnut, pochopen. Pečující bývají zaskočeni autentickými výpověďmi pacienta, neví si rady, jak zareagovat.

Aby komunikace byla co nejproduktivnější, je třeba ji trénovat v sociálních nácvicích, pod vedením zkušených lektorů. Jeden typ rozhovoru, který by měli pracovníci ve zdravotnictví ovládat je nedirektivní psychoterapeutický rozhovor. Klienta při něm doprovázíte, dáváte mu svou komunikací možnost najít vlastní řešení situace, vyventilovat tenzi, obavy.

Vedení nedirektivního rozhovoru Při tomto typu rozhovoru se nechává iniciativa na pacientovi, dáváme jemně najevo, že s ním sympatizujeme, co říká akceptujeme, projevujeme zájem empatii. Podmínkou pro vedení nedirektivního rozhovoru je vytvoření přátelské a pro pacienta bezpečné atmosféry.

Zásady při vedení nedirektivního rozhovoru 1.Plná akceptace a úcta k pacientovi 2.Vciťující porozumění vzhledem k pacientovi 3.Autencitita pečujícího vzhledem k pacientovi

Plná akceptace a úcta k pacientovi Brání vzniku nejistoty a manipulací, vytváří atmosféru sympatií a zájmu o problém. Pečující by měl umět ovládat své emoce, akceptovat a vážit si pacienta s jakýmkoliv handicapem.

Vciťující porozumění vzhledem k pacientovi Vychází především z empatie a ovládání reflexí. Reflexe je co nejpřesnější zachytávání pocitů pacienta, odpověď na to, co vidím a slyším. Jde o důležitou zpětnou vazbu, kdy formulujeme odpovědi ve smyslu, že pacientovi rozumíme, že vnímáme jeho pocity. Aby dokázal pečující pocity pacienta co nejlépe zachytit, musí velmi pozorně naslouchat a pozorovat. Reflexe podněcují k dalšímu rozhovoru a vypovídání se.

Autencitita pečujícího Znamená otevřenost, nemanipulativní jasnost komunikace, tedy rovnost vztahu. Pečující je ve svém jednání vždy sám sebou, konkrétní a nezáhadný. Autenticita dává komunikaci pečující – pacient reálnou podobu setkání.

Techniky používané při nedirektivním rozhovoru

Parafrázování Jedná se o shrnutí podstatných bodů pacientova sdělení. Je běžné, že lidé hovoří déle, v souvětích a pak čekají na naši odezvu. Při parafrázování se často dělají chyby v tom, že v ní zbytečně nabízíme vlastní myšlenky, pocity a interpretace.

Zrcadlení Zrcadlení je doslovné zopakování pacientova sdělení. Tímto způsobem můžeme vstoupit do pacientových pocitů a nálad. Když nám někdo sdělí „ že se špatně vyspal“, může být za jeho výrokem skryto plno jiných významů. Pokud jeho výrok odzrcadlíme, na konci poklesneme hlasem a vyčkáme na jeho další reakci, můžeme zjistit, co pacient skutečně prožívá.

Empatické poznámky Jedná se o empatické reakce pečujícího na pacientovo sdělení, zejména pokud je toto sdělení emocionálně podbarveno. Empatické poznámky by měly vyznít autenticky a přirozeně. V odpovědích by se měly objevovat nabídky. „ HM“ terapie Někdy doprovázíme pacientovu komunikaci pouze souhlasným kýváním hlavy a verbálním „hm“ doprovodem. I toto je produktivní způsob komunikace, možnost pro pacienta, jak se vypovídat.

Chyby v nedirektivním rozhovoru

Nedirektivní rozhovor by měl být veden tak, že na konci svého verbálního projevu pečující poklesne hlasem. Pokles hlasu patří mezi regulátory komunikace, usměrňující a řídící signál. Regulátory mají význam v započetí a ukončení komunikace. Poklesneme- li hlasem, dáváme pacientovi najevo, ať pokračuje nyní on, umožňujeme mu další projev. Při nedirektivním rozhovoru klademe co nejméně otázek, pokud ovšem nejsou pro pečujícího profesně významné.

Výrok pečujícího ukončený na konci otazníkem vybízí pacienta, aby odpověď zodpověděl a odvádí se tak od svého myšlenkového toku. Nevhodné jsou otázky zasahující do hlubokého soukromí, takové, kterými si chce pečující pro sebe objasnit ( ze zvědavosti ), ale pro pacienta to může být nepříjemné a zavádějící. V nedirektivním rozhovoru by neměly být udělovány nevhodné rady, netýká se to ovšem rad profesionálních.

Závěrem Techniky, které jsou v rámci nedirektivního rozhovoru popsány, není snadné používat. Aby se naše komunikace stala skutečně nedirektivní a empatickou, je třeba ji trénovat v každodenních situacích na pracovišti. Nenechme se odradit, že si z počátku budeme připadat nepřirození, šroubovití. Pokud budeme trpěliví, obohatíme svou schopnost komunikovat i v situacích, které by nás dříve zaskočily, nebudeme utíkat k jiným tématům.

Kontrolní otázky a cvičení 1.Vysvětlete význam nedirektivního psychoterapeutického rozhovoru. 2.Jak správně tento rozhovor vést? 3.Jaké techniky u tohoto rozhovoru můžeme využít? 4.Vyjmenujte chyby při vedení tohoto rozhovoru.  Úkol Vyhledejte, v jakých situacích nedirektivní psychoterapeutický rozhovor používáme. Vyhledejte, jak nejlépe nacvičit techniky nedirektivního psychoterapeutického rozhovoru.  Pracujte s internetovými zdroji.  Písemně zpracujte.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky