14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
6 DEMEKOLOGIE I Velikost populace Růst populace. Demekologie Ekologický směr, který se zabývá studiem populací Co je populace? Jaké vlastnosti populací.
18 ORGÁNY OCHRANY PŘÍRODY. Orgány ochrany přírody Ministerstvo životního prostředí – MŽP Krajský úřad – KÚ Obec s rozšířenou působností – ORP Obecní úřad.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název Světový ekologický problém: oceán
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lišejníky - Lichenes.
Lišejníky.
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzduch – abiotický faktor
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
19 NATURA 2000 Ochrana přírody a EU.
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Zeměpis – živé a neživé složky krajiny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
Základní škola, Hradec Králové
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
8. Základní ekologické pojmy, organismus a prostředí
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Lišejníky - podvojné organizmy
Vzduch.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
12 VÝVOJ EKOSYSTÉMU Sukcese.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
13 BIOSFÉRA.
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
LIŠEJNÍKY tundra.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Transkript prezentace:

14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší

Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových zemích Surovinová krize Energetická krize Ekologické katastrofy – rozsáhlá poškozování velkých úseků biosféry

Znečišťování ovzduší Emise – pevné, kapalné, plynné Imise – působí na ekosystémy Smog -kyselý(zimní, redukční, londýnský) -fotochemický(oxidační, letní,los-angeleský typ) - kombinovaný – typ Ústí nad Labem

Plynné emise Oxid siřičitý Oxidy dusíku Oxid uhličitý Oxid uhelnatý Uhlovodíky Ozón Freony Další – fluor,chlor,amoniak,sulfan….

K uvedeným názvům plynných emisí napište chemické vzorce Oxid uhličitý….. Methan…… Ozon….. Oxid dusný….

Pevné emise Při spalování, těžbě, úpravě a některých výrobních procesech(cementárny,…) Působení : -mechanické – popílek….. -chemické – toxické kovy a sloučeniny(kadmium, rtuť, olovo,PAU…)

Který skleníkový plyn je nejúčinější A – methan B – oxid uhličitý C – oxid dusný D - ozón

Správně A - methan

Největší příspěvek k celkovému skleníkovému efektu má A – methan B - ozón C – oxid uhličitý D – oxid dusný

Správně C – oxid uhličitý

Které organismy jsou nejlepšími indikátory znečištění ovzduší A –Obojživelníci B – Stopkovýtrusé houby C – Lišejníky D – Zelené řasy

Správně C - lišejníky

Které typy lišejníků indikují čisté ovzduší A - provazovité (např. provazovka) B – keříčkovité (např. dutohlávka) C – lupenité (např. terčovka ) D – korovité (např. mísnička)

Správně A - provazovité

ZDROJE Kislinger F.,Laníková J., Šlégr.J.:Biologie IV(Základy ekologie), Gymnázium v Klatovech 1994 Storch D., Mihulka S.:Ekologie,ISBN ,Praha 1997 Losos B. a kol.: Ekologie živočichů, SPN Praha 1987 Slavíková j.: Ekologie rostlin,SPN Praha 1986 Schema vytvořil autor