PROFESNÍ INŽENÝR NOSITEL TECHNICKÝCH INOVACÍ Zapojení české inženýrské reprezentace do činnosti WFEO a FEANI doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc. EUR ING Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Zvýšení mobility inženýrů v Evropě engineerING card zvýšení mobility inženýrů v Evropě.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Mgr. Inka Vaverková Praha, 8. února 2016.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
POJISTNÝ TRH, ČESKÁ ASOCIACE POJIŠŤOVEN A JINÉ PROFESNÍ ORGANIZACE JUDr. Roman Vybíral
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Naplněnost Centrálního registru administrativních budov (CRAB) ÚŘAD PRO ZASTUPOVÁNÍ STÁTU VE VĚCECH MAJETKOVÝCH.
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Projekt práce s nadanými studenty Drahomíra Pavelková, Alena Kolčavová Zlín,
1 HK ČR, TECHNICKÉ FÓRUM 2016 ING. MICHAL ŠTEFL VICEPREZIDENT HOSPODÁŘSKÉ KOMORY ČR.
Ing. Zdeňka Šilhová Institut pro veřejnou správu Praha INTERAKTIVNÍ PERSONÁLNÍ PORTÁL PRO POTŘEBY ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ KONFERENČNÍ VZDĚLÁVACÍ.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Jihočeská univerzita V Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra právních oborů, řízení a ekonomiky Kolegium děkana 2. června 2009.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Střední průmyslová škola elektrotechnická, Praha 10, V Úžlabině 320
Mgr. Jitka Laholová Odbor vzdělávání a vědy MZ
Úvod do projektového řízení
Pojem přeměna obchodní společnosti
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Úřad práce České republiky
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Hlavní město praha a integrace cizinců
Společenská odpovědnost ve školství
Náměty pro činnost Národního fóra
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Evropský návratový fond (ENF)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
Výzkum v malých a středních firmách
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
SLUŽBY POSKYTOVANÉ KRAJSKOU SPOLEČNOSTÍ ARR s.r.o.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
NESAT XIII (North European Symposium for Archaeological Textiles)
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
Máte zájem o více informací?
Centralizované rozvojové projekty 2017
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
Technologická platforma silniční doprava
Fond pro bilaterální vztahy První otevřená výzva
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR, z.s.
Život bez střeva , Praha.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Personální zabezpečení SP
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Transkript prezentace:

PROFESNÍ INŽENÝR NOSITEL TECHNICKÝCH INOVACÍ Zapojení české inženýrské reprezentace do činnosti WFEO a FEANI doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc. EUR ING Praha

????????? V České republice je nedostatek inženýrů Vzdělání inženýrů nevyhovuje potřebám – požadavkům zaměstnavatelů Znalosti a dovednosti absolventů českých VŠ nejsou na úrovni absolventů ve srovnatelných zemích Vzdělávání je národní kompetencí – mělo by však být kompatibilní při porovnávání v evropském i světovém měřítku Český parlament projednává novelu VŠ zákona

INŽENÝRSTVÍ – ENGINEERING Podle Wikipedie: „Inženýrství je aplikování vědeckých, ekonomických, sociálních a praktických znalostí za účelem vynalézání, navrhování, realizování, provozování, udržování a zdokonalování staveb, strojů, systémů, materiálů a procesů. Inženýrství je velice širokou disciplinou zahrnující řadu inženýrských oborů, každý z nich s důrazem na některé z oblastí aplikovaných věd, technologií a typů aplikací.“

PROFESNÍ INŽENÝR Osoba vykonávající činnosti zahrnuté pod pojem inženýrství je „profesní inženýr“. Osoba graduovaná v inženýrském vzdělávacím programu je akademický (graduovaný) inženýr – získává akademický titul – např. inž., Ing., Bc.Ing., Mgr.Ing., Dr.Ing., MScEng., apod. Registrovaným profesním inženýrem se stane akademický inženýr po certifikačním řízení (cca 3 roky inženýrská praxe + další vzdělání) prováděném profesní komorou nebo inženýrskou společností. Existují různá označení – např. „professional“ inženýr, autorizovaný inženýr, „chartered“ inženýr, „incorporated“inženýr“, euroinženýr,… V Evropě různé přístupy – ze zákona povinná registrace pro všechny inženýry(IT) nebo pro regulovanou inženýrskou činnost (stavební ing.) nebo dobrovolná ale obecně vyžadovaná registrace (UK) nebo volný přístup V ČR cca inženýrů autorizovaných ČKAIT a 115 EUR INGů

VŠ STUDENTI V ČR Podíl absolventů podle studijních oblastí Přírodní vědy 7% Technické vědy 21% Ekonomika 27% Zemědělství 3% Zdravotnictví 5% Humanitní vědy 16% Právní vědy 4% Pedagogika 13% Kultura 2% Ostatní 2% ZAOKROUHLENÉ ÚDAJE ! Celkem studuje na VŠ: 400 tis. studentů Ročně končí Bc. A Mgr. studium: 60 – 65 tis. absolventů VŠ Z toho max 12 tis. abs. techn. oborů

INŽENÝŘI V EVROPĚ European Engineering Report, Institut der deutschen Wirtschaft Köln, 2009 (Zdroj dat Eurostat 2009a) Česko Maximu m Finsko Průmě r Absolventi - graduanti inženýrských studií za rok Francie Celkem zaměstnaných absolventů Německo Zaměstnaných v inženýrské profesi Německo Podíl pracujících v inženýrské profesi ze všech zaměstnaných 1,12 % 3,19 % Finsko 3,19 % 2,14 %

INŽENÝRSKÉ ORGANIZACE WFEO – World Federation of Engineering Organizations FEANI – European Federation of National Engineering Associations ČSVTS – Český svaz vědeckotechnických společností A.S.I. – Asociace strojních inženýrů ČSSI – Český svaz stavebních inženýrů ČKAIT – Česká komora autorizovaných inženýrů a další

WFEO – W ORLD F EDERATION OF E NGINEERING O RGANIZATION Mezinárodní nevládní organizace reprezentující v celosvětovém měřítku inženýrskou profesi; řeší problematiku inženýrské profese a závažné inženýrské a technologické problémy současnosti Založena v r pod záštitou UNESCO Jejími členy je 90 národních a 10 mezinárodních inženýrských organizací;celkem reprezentuje cca 2O mil individuálních inženýrů Je jediným subjektem reprezentujícím inženýrské profese všech typů a zaměření na světové úrovni Jednotlivé oblasti zájmu pokrývá deseti stálými technickými komisemi, organizuje mezinárodní konference, semináře, vypracovává studie a spolupracuje s institucemi OSN a dalšími

FEANI – E UROPEAN F EDERATION OF N ATIONAL E NGINEERING A SOCATIONS Mezinárodní nevládní organizace hájí zájmy evropské inženýrské komunity a svou činností usiluje o vzájemné uznávání kvalifikace inženýrů v evropských i mimoevropských zemích a zastupuje je v evropských vládních i nevládních institucích, vyjadřuje se k inženýrským problémům (energetika, inovace, udržitelný rozvoj atd.) Založena v roce 1951 Jejími členy je 34 evropských národních inženýrských reprezentací sdružujících cca 4 mil individuálních inženýrů Formalizované aktivity: vedení INDEXu vysokých škol, udělování profesních titulů EUR ING, procesování profesní karty inženýra, řešení problematiky CPD (trvalý profesní rozvoj inženýrů), spolupráce s ENAEE (Evropské sdružení pro akreditaci inženýrského vzdělávání) a další činnosti zabezpečované prostřednictvím stálých či ad hoc ustanovovanými komisemi odborníků

ČSVTS – ČESKÝ SVAZ VĚDECKOTECHNICKÝCH SPOLEČNOSTÍ Z.S. Vznikl v r.1990 transformací ČS vědeckotechnické společnosti Jako samosprávný a dobrovolný svazek hájí a podporuje zájmy svých členů,organizuje společné činnosti, zabývá se otázkami výzkumu, vývoje a inovací, vzdělávání v technických a dalších oborech a dalšími aktivitami Jeho členy je 67 samostatných vědeckotechnických a odborných spolků sdružujících cca inženýrů, techniků a dalších odborníků Svaz a jeho členské spolky pořádají kongresy, konference a další odborné a vzdělávací akce, poskytují posudky a expertizy, vydávají časopisy a publikují odborné texty, provádějí různé certifikace, řeší projekty podporované domácími a zahraničními dotacemi Je členem WFEO, FEANI a má uzavřeny smlouvy o spolupráci se ZSVTS VDI, CAST, UUSEA, IEI, OEP, EA (Australie), KSE (Kuvait) Členské spolky jsou členy 34 evropských a světových vědeckých, vědeckotechnických a inženýrských společností

ČESKÝ NÁRODNÍ VÝBOR FEANI Oficiální zástupce České republiky v panevropské FEANI zřízený ČSVTS, reprezentant FEANI v ČR, plní povinnosti a závazky a využívá práva a výhody dané statutem FEANI Členem FEANI se stal v r Je tvořen ČSVTS (jako administrátor) a ČKAIT (Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě); zástupce ČNV FEANI je voleným členem Výkonného výboru FEANI Je zřizovatelem České monitorovací komise FEANI, která udržuje INDEX FEANI (seznam akreditovaných českých technických VŠ), prvoinstančně projednává žádosti o přiznání profesního titulu EUR ING, spolupracuje s ČSVTS na vydávání engineerING Card, sleduje CPD, atd.; členy ČMK jsou zástupci ČSVTS, ČKAIT, VŠ zapsaných v INDEXU, průmyslových a VV subjektů, MŠMT a studentských organizací

T RADIČNÍ A SOUČASNÉ HLAVNÍ AKTIVITY FEANI Index Feani cca 1000 akreditovaných technických VŠ – programů (v ČR 9 tech. VŠ – 28 fakult) Registr EUR ING k – EUR ING (v ČR 113) Akreditace inženýrských programů - EUR-ACE 13 agentur autorizovaných ENAEE: FR,DE,IE,IT,PL,PT,RU,RO,TU,UK,CH,FI,ES k akreditováno více než prgrm. ve 24 zemích engineerING Card 11 oprávnění CR,CZ,DE, IE,LU, MK,NL,PL,PT,SER, SL 5 asociací zahájilo činnost CR,CZ,DE,NL,PL k vydáno cca 350 karet (v ČR 14) o CPD - trvalý profesní rozvoj inženýrů zpracovává rámcová pravidla a doporučení, sleduje situaci v jednotlivých zemích a realizuje výměnu zkušeností o Common Training Framework for Engineers definice požadavků podle nové směrnice o profesních kvalifikacích pro mobilitu inženýrů