Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální učební materiál
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Strojírenská technologie Tváření (ST28) Ing. Elena Nová STROJÍRENSTVÍ.
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_03
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Protahování a protlačování II.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zásady navrhování a zapisování polotovarů na strojírenských výkresech
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strojírenství Strojírenská technologie
Tato prezentace byla vytvořena
Firemní prezentace Taforge a.s.
Tato prezentace byla vytvořena
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_11
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Ročník: 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie , DIC
Tato prezentace byla vytvořena
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Objemové a plošné tváření
Soustružením obvykle zhotovujeme součásti kruhového průřezu.
Soustružení Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_04.
Tváření kovů – kování v praxi
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/ Nástroje pro tváření za tepla Zpracovala: Ing. Petra Řezáčová.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství.
Hoblování, obrážení, protahování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Kování klasika Kování je tváření materiálu za tepla. Materiál ohřátý na kovací teplotu se působením tvářecí síly tvaruje, aniž se poruší jeho soudržnost.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Speciální kování velkých výkovků na velkém bucharu
Transkript prezentace:

Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Polotovary Název učebního materiálu: Strojní kování Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: volné kování, buchar, lis, kovadla, pěchování, prodlužování, děrování, osazování Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité obrázky, fotografie zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

 Charakteristika  Tvářecí stroje  Volné kování  Kovadla  Základní kovářské operace

 Kování je beztřískové tváření pomocí klidové tlakové síly nebo úderem, jedná se o objemové tváření. Pro snížení tvářecí síly a zvýšení tvárnosti je materiál nutné ohřát na správnou tvářecí teplotu. Materiál dosáhne teploty rekrystalizace a tím požadované tvárnosti  Kování rozdělujeme na ruční a strojní  Strojní kování ulehčuje a odstraňuje namáhavou fyzickou práci, urychluje výrobu malých a středně velkých výkovků, umožňuje výrobu velkých výkovků, zlepšuje původní mechanické vlastnosti výchozího materiálu, umožňuje mechanizaci a automatizaci provozu, klade důraz na nízkou spotřebu materiálu, optimální přesnost a jakost výkovku  Strojní kování rozdělujeme na volné a zápustkové

 Buchary  Lisy  Buchary – působí na tvářený materiál rázy beranu, na kterém je upevněno jedno z kovadel, beran se mechanicky nebo tlakem páry nebo vzduchu zvedá do výšky, odkud padá na materiál. Intenzita a počet rázů se dá regulovat. Hmotnost beranu – 50 až kg Dopadová rychlost beranu 5 až 8 m/s Buchary – prokovou do určité hloubky - okuje odpadají z povrchu čistý povrch - rázy se přenášejí do základů otřesy - pro volné kování používáme převážně buchary pružinové, parní a pneumatické pro zápustkové kování např. padací, protiběžné…..

 Lisy působí na tvářený materiál klidným tlakem a malými rychlostmi. Používáme je tam, kde potřebujeme velké tvářecí síly. Lisy – prokovou v celém průřezu - pro kování těžkých výkovků - okuje se zatlačí do povrchu materiálu - práce na nich je bezpečnější než na bucharech - pro volné kování používáme hydraulické lisy - pro zápustkové kování mechanické např. klikové, vřetenové…

p

p

Pro všechny operace volného kování

 Pro všechny operace volného kování

 Používá se pro velké výkovky v kusové výrobě nebo pro zhotovení předkovků pro zápustkové kování v sériové a hromadné výrobě  Materiál tvářený údery nebo tlakem může volně “ téci“ do stran  Kování, při kterém se používá: - jednoduchých nástrojů - několik základních kovářských operací, jejichž kombinací se dají zhotovit i složité tvary výkovků - jako výchozí polotovar předvalky i surové ingoty  Povrch výkovků je nerovný, hrubý, rozměrová přesnost je horší v porovnání se zápustkovým kováním

 Nejpoužívanější nástroje jsou kovadla Pracovní dráhy kovadel se kalí a jsou pootočeny od svislé roviny bucharu o úhel 35 až 45°.Úhlová a tvarová kovadla se zúšlechťují.

 Kleště : podélné – mají čelisti ve tvaru průřezu kovaného materiálu příčné – používají se při přidržování materiálu kotoučového tvaru při pěchování  Sekáče – stejného tvaru jako u ručního kování, ale těžší  Trny – pro kování prstenců, kalibrační, pro kování dutých těles  Příložky – osazovací, tvarové

 Pěchování – používá se jako předkovací operace zápustkového kování nebo přímá operace při kování plochých výkovků – kotouče, příruby

 Prodlužování – operace, při které se zvětšuje délka kovaného předmětu a současně se zmenšuje jeho šířka a tloušťka, aby se omezilo rozšiřování materiálu je nutné jím otáčet

 Osazování, přesazování a prosazování – dochází ke zmenšení průřezů např. při kování zalomených hřídelů

 Děrování – slouží k vytvoření otvorů ve výkovku, děrujeme na podložné desce s otvorem nebo za pomoci děrovacího trnu

 Jsou určeny pro výrobu rotačních součástí např. tyčí kruhového průřezu, čtvercového..  Vřeteno unáší dvě případně i více kovadel  Při otáčení vřetena jsou kovadla tlačena odstředivou silou k obvodu, při odvalování válečků kovadel po válečcích v objímce jsou kovadla k sobě opět přitlačována, tak dochází k tváření materiálu, nejčastěji k prodlužování při současné změně velikosti a tvaru průřezu  Materiál se tváří za tepla

 Řasa J., Gabriel V., Pokorný P.: Strojírenská technologie 2 (1. a 2. díl), Scientia spol. s.r.o., pedagogické nakladatelství Praha 1998  Černoch S.: Strojně technická příručka Praha 1977 SNTL  Hluchý M. a kolektiv: Polotovary a jejich technologičnost Praha 1977 čj SNTL  Doubravský M., Macášek I., Macháček Z., Žák J.Technologie slévání, tváření a svařování VUT Brno 1985  Použité video – vlastní zdroje autora  Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: