Číslo projektuCZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhÚvod.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastOšetřovatelství a klinické obory PředmětTeorie Ošetřovatelství.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Syndrom vyhoření Burn-out
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
City DUM_15.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Pedagogika školního sportu
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Školní poradenské pracoviště
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Název projektu: Moderní škola
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruh Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Název materiálu Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_20(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje náročnost zdravotnického povolání. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak se správně profesionálně chovat, jak si zachovat správné zaujetí pro práci.

Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Andrea Ječmenová 2012

Zásady profesionálního chování chování je adaptivní a respektující práva pacienta při činnosti preferovat zájmy a potřeby nemocného a stavět je nad své vlastní ke všem pacientům se chovat stejným způsobem, jednání s nemocným by nemělo být ovlivněno vztahem, který je k jednotlivým nemocným vytvořen v přítomnosti pacienta má pracovník své chování pod kontrolou a pokud prožívá výrazné negativní emoce nebo dokonce afekty, musí je zvládnout tak, že je nemocný vůbec nepozná

Předpoklady nezbytné pro práci zdravotníka šikovnost, zručnost, pohybová obratnost, neporušené smyslové vnímání estetické vnímání zdravotnického prostředí schopnost řešit problémové situace pozitivní vztah k lidem, správné komunikační dovednosti, empatie, sebeovládání přizpůsobivost, zvýšená odolnost k fyzickému i psychickému stresu schopnost týmové práce

Vliv prostředí na pracovníky působí různé skupiny lidí = > spolupracovníci, lékaři, nadřízení, pacienti a jejich rodiny = > plní mnoho rolí, je nutné být silnou, odolnou osobností, důležité je rozhodnutí chtít toto povolání vykonávat a schopnost naplnit zdravotnickou roli, nebýt v rozporu s etickými normami, s požadavky společnosti, s právy nemocných dochází k profesionální adaptaci = > vyrovnání se s náročností a složitostí práce ve zdravotnictví, vývoj ve vztahu ke své profesi, hlavní znaky správné adaptace jsou – socientrismus, tolerance, přiměřené sebehodnocení, kooperace, odpovědnost adaptační proces je, ale nutné neustále revidovat tak, aby nepřerostl do profesionální deformace = > citová otrlost zdravotníka vůči nemocnému, lhostejnost k jeho potřebám

Syndrom vyhoření a jeho prevence

Syndrom vyhoření stav masivního vyčerpání, který je pociťován jako citová vyprahlost, může být jak akutní, tak chronický dochází k postupnému poklesu zájmu o práci a uspokojení z ní objevují se různá onemocnění a nastupuje pocit trvalé fyzické i psychické únavy, podrážděnost narůstají konflikty s okolím, se spolupracovníky nálada kolísá mezi zoufalstvím, nespokojeností a agresivitou výrazně klesá výkonnost a s ní postupně i sebedůvěra

Individuální faktory, které napomáhají syndromu vyhoření vysoké nároky na sebe = > nesplnění cílů znamená porážku neschopnost požádat druhého o pomoc pro sebe syndrom pomocníka = > vnitřní působení někomu pomáhat souběh zátěže pracovní a stresů ze soukromého života

Pracovní podmínky, rozhodující pro vznik syndromu vyhoření zdravotník více dává, než dostává = > špatně oceněná práce nedostatek radosti, chybí prožitek úspěchu ideály a cíle nelze naplnit pocit tlaku ze strany spolupracovníků necitlivé vedení = > nevyjádřené uznání konflikt rolí

Léčba syndromu vyhoření pomoc druhého, někdy odborníka = > rozhovor, pochopení, pomoc větší odpočinek a relaxace zkrácení pracovní doby nebo změna pracoviště

Prevence syndromu vyhoření a) na úrovni jednotlivce zahrnovat své zdraví a kondici mezi nejdůležitější hodnoty = > naučit se některou relaxační techniku, správný životní styl pěstování dobrých mezilidských vztahů celoživotní vzdělávání – zvyšování kvalifikace nebo rozvíjení dalších dovedností, zájem o nové věci b) na úrovni organizace poskytovat dostatečné oceněné práce = > pochvaly, odměny kompetence a zodpovědnost v rovnováze rozvoj týmové práce = > kooperace, správná komunikace podpora vzdělávání svých podřízených přijímání nových lidí do týmu zajistit přiměřené množství informací pro své podřízené zabezpečit podmínky pro obnovu sil svých podřízených

Protistresové faktory zaujetí pro práci umět jednat jako aktivní činitel, ne jako oběť událostí schopnost brát překážky jako výzvu k další aktivitě přesvědčení, že k životu patří spíše změny a tím se udržujeme pružní a přizpůsobiví dobrou síť sociálních vztahů

Kontrolní otázky a cvičení 1.Vyjmenujte zásady profesionálního chování. 2.Jaké, pracovní předpoklady má mít zdravotník? 3.Co je profesionální adaptace? 4.Definujte syndrom vyhoření. 5.Jaké, pracovní podmínky jsou rozhodující pro vznik syndromu vyhoření? 6.Popište léčbu a prevenci syndromu vyhoření.  Úkol Vyhledejte, jaká zdravotnická pracoviště jsou nejrizikovější pro vznik syndromu vyhoření. Vyhledejte, všechna osobní preventivní opatření vzniku syndromu vyhoření.  Pracujte s internetovými zdroji.  Písemně zpracujte.

Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky