Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruh Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Název materiálu Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_20(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje náročnost zdravotnického povolání. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak se správně profesionálně chovat, jak si zachovat správné zaujetí pro práci.
Vliv prostředí a pracovní činnosti na zdravotnické pracovníky Andrea Ječmenová 2012
Zásady profesionálního chování chování je adaptivní a respektující práva pacienta při činnosti preferovat zájmy a potřeby nemocného a stavět je nad své vlastní ke všem pacientům se chovat stejným způsobem, jednání s nemocným by nemělo být ovlivněno vztahem, který je k jednotlivým nemocným vytvořen v přítomnosti pacienta má pracovník své chování pod kontrolou a pokud prožívá výrazné negativní emoce nebo dokonce afekty, musí je zvládnout tak, že je nemocný vůbec nepozná
Předpoklady nezbytné pro práci zdravotníka šikovnost, zručnost, pohybová obratnost, neporušené smyslové vnímání estetické vnímání zdravotnického prostředí schopnost řešit problémové situace pozitivní vztah k lidem, správné komunikační dovednosti, empatie, sebeovládání přizpůsobivost, zvýšená odolnost k fyzickému i psychickému stresu schopnost týmové práce
Vliv prostředí na pracovníky působí různé skupiny lidí = > spolupracovníci, lékaři, nadřízení, pacienti a jejich rodiny = > plní mnoho rolí, je nutné být silnou, odolnou osobností, důležité je rozhodnutí chtít toto povolání vykonávat a schopnost naplnit zdravotnickou roli, nebýt v rozporu s etickými normami, s požadavky společnosti, s právy nemocných dochází k profesionální adaptaci = > vyrovnání se s náročností a složitostí práce ve zdravotnictví, vývoj ve vztahu ke své profesi, hlavní znaky správné adaptace jsou – socientrismus, tolerance, přiměřené sebehodnocení, kooperace, odpovědnost adaptační proces je, ale nutné neustále revidovat tak, aby nepřerostl do profesionální deformace = > citová otrlost zdravotníka vůči nemocnému, lhostejnost k jeho potřebám
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Syndrom vyhoření stav masivního vyčerpání, který je pociťován jako citová vyprahlost, může být jak akutní, tak chronický dochází k postupnému poklesu zájmu o práci a uspokojení z ní objevují se různá onemocnění a nastupuje pocit trvalé fyzické i psychické únavy, podrážděnost narůstají konflikty s okolím, se spolupracovníky nálada kolísá mezi zoufalstvím, nespokojeností a agresivitou výrazně klesá výkonnost a s ní postupně i sebedůvěra
Individuální faktory, které napomáhají syndromu vyhoření vysoké nároky na sebe = > nesplnění cílů znamená porážku neschopnost požádat druhého o pomoc pro sebe syndrom pomocníka = > vnitřní působení někomu pomáhat souběh zátěže pracovní a stresů ze soukromého života
Pracovní podmínky, rozhodující pro vznik syndromu vyhoření zdravotník více dává, než dostává = > špatně oceněná práce nedostatek radosti, chybí prožitek úspěchu ideály a cíle nelze naplnit pocit tlaku ze strany spolupracovníků necitlivé vedení = > nevyjádřené uznání konflikt rolí
Léčba syndromu vyhoření pomoc druhého, někdy odborníka = > rozhovor, pochopení, pomoc větší odpočinek a relaxace zkrácení pracovní doby nebo změna pracoviště
Prevence syndromu vyhoření a) na úrovni jednotlivce zahrnovat své zdraví a kondici mezi nejdůležitější hodnoty = > naučit se některou relaxační techniku, správný životní styl pěstování dobrých mezilidských vztahů celoživotní vzdělávání – zvyšování kvalifikace nebo rozvíjení dalších dovedností, zájem o nové věci b) na úrovni organizace poskytovat dostatečné oceněné práce = > pochvaly, odměny kompetence a zodpovědnost v rovnováze rozvoj týmové práce = > kooperace, správná komunikace podpora vzdělávání svých podřízených přijímání nových lidí do týmu zajistit přiměřené množství informací pro své podřízené zabezpečit podmínky pro obnovu sil svých podřízených
Protistresové faktory zaujetí pro práci umět jednat jako aktivní činitel, ne jako oběť událostí schopnost brát překážky jako výzvu k další aktivitě přesvědčení, že k životu patří spíše změny a tím se udržujeme pružní a přizpůsobiví dobrou síť sociálních vztahů
Kontrolní otázky a cvičení 1.Vyjmenujte zásady profesionálního chování. 2.Jaké, pracovní předpoklady má mít zdravotník? 3.Co je profesionální adaptace? 4.Definujte syndrom vyhoření. 5.Jaké, pracovní podmínky jsou rozhodující pro vznik syndromu vyhoření? 6.Popište léčbu a prevenci syndromu vyhoření. Úkol Vyhledejte, jaká zdravotnická pracoviště jsou nejrizikovější pro vznik syndromu vyhoření. Vyhledejte, všechna osobní preventivní opatření vzniku syndromu vyhoření. Pracujte s internetovými zdroji. Písemně zpracujte.
Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky