PROBLEMATIKA MENTÁLNÍ HYGIENY ŽÁKŮ VE SPORTOVNÍCH TŘÍDÁCH ZŠ JANA MIŇHOVÁ, VLADIMÍRA LOVASOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Diagnostika SPU.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Zdravá škola.
Psychologie II Sociální psychologie
Zpracovala: Simona Hyková
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Psychologie koučování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Řízení sportovního tréninku
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
Psychologie pro sportovní praxi
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Modely mentální retardace
Emoce a psychické stavy ve sportu seminář
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Metody psychologie.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Vymezení normality.
Náročné životní situace
Psychologie koučování
Školská sociální práce
Vymezení normality.
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA MENTÁLNÍ HYGIENY ŽÁKŮ VE SPORTOVNÍCH TŘÍDÁCH ZŠ JANA MIŇHOVÁ, VLADIMÍRA LOVASOVÁ

Metodika výzkumu Testové metody : JEPI, HSPQ, Baltrusch, Lüscher Testové metody : JEPI, HSPQ, Baltrusch, Lüscher Klinické metody : pozorování v přirozených podmínkách, strukturovaný rozhovor, anamnéza Klinické metody : pozorování v přirozených podmínkách, strukturovaný rozhovor, anamnéza Anketa zaměřená na specifičnost zátěže dětí ve sportovních třídách. Anketa zaměřená na specifičnost zátěže dětí ve sportovních třídách.

Faktory neurotizace žáků sportovních tříd 1) Zátěž vyplývající ze specifických rysů závodního sportu  snaha po nejlepším výkonu (závodění přestává být prostředkem tělesné výchovy, stává se hlavním cílem )  může se podílet na vzniku negativních rysů osobnosti (rivalita, individualismus, přehnaná ctižádostivost, apod.)  sportovní specializace (může být v protikladu k požadavku harmonického vývoje osobnosti)  výběrovost (může být u zrodu takových vlastností jako je velikášství, egocentrismus, negativismus vůči autoritám)  sportovní exhibice (předvádění sportovních výkonů pro diváky)  může vyústit k exhibicionistické až narcistické formy chování  záporné emoce spojené s myšlenkami na soupeře

2) Zátěž vyplývající z nerespektování emocionálních, motivačních a sociálních charakteristik nadaných dětí  Emocionální charakteristiky:  zvýšená potřeba emocionální podpory a emocionálního přijetí  impulzivita a expresivní vyjadřování názorů  menší citová vyzrálost ve srovnání s vrstevníky  Motivační charakteristiky:  převaha vnitřní motivace nad vnější  vytrvalost při vykonávání činnosti, která je v centru zájmu dítěte  chování, které je řízeno vědomým cílem  Sociální charakteristiky:  potřeba volnosti a aktivity  tlak na okolí ke zvýšené pozornosti k jejich činnostem  nekonvenčnost a nonkonformita

3) Zátěž, která je odrazem nevhodného režimu dne a nevhodné organizace činnosti dětí Žáci sportovních tříd věnují přípravě na vyučování globálně více času než žáci kontrolních tříd. (Důvodem je zřejmě skutečnost, že dobrý prospěch je jedním z kritérií docházky do těchto tříd.) Žáci sportovních tříd věnují přípravě na vyučování globálně více času než žáci kontrolních tříd. (Důvodem je zřejmě skutečnost, že dobrý prospěch je jedním z kritérií docházky do těchto tříd.) Žáci sportovních tříd se převážně připravují na vyučování ve večerních hodinách. (V odpoledních hodinách mají většinou tréninky.) Žáci sportovních tříd se převážně připravují na vyučování ve večerních hodinách. (V odpoledních hodinách mají většinou tréninky.) Při sestavování tréninkových a rozvrhových hodin se často nepřihlíží k zásadám duševní hygieny s ohledem na věkové zvláštnosti. Při sestavování tréninkových a rozvrhových hodin se často nepřihlíží k zásadám duševní hygieny s ohledem na věkové zvláštnosti. Žáci sportovních tříd často trpí chronickým nedostatkem spánku. Žáci sportovních tříd často trpí chronickým nedostatkem spánku. Žáci sportovních tříd jsou často vystaveni nepřiměřené pozitivní nebo negativní akcentaci v dimenzi „úspěch – neúspěch“. Žáci sportovních tříd jsou často vystaveni nepřiměřené pozitivní nebo negativní akcentaci v dimenzi „úspěch – neúspěch“.

4) Zátěž vyplývající z přehnané tendence k udržení prospěchového limitu, který je „nepsaným“ kritériem docházky do sportovní třídy Důvodem je obava pedagogů z nařčení, že u dětí podporují předčasnou specializaci a podceňují rozvoj intelektových schopností. Žáci jsou mnohdy již při mírném zhoršení prospěchu vystaveni ze strany učitelů psychickému tlaku, který může vyústit až ve vyhrožování přeřazením do „normální“ třídy. Vyloučení ze sportovní třídy považují žáci za osobní selhání, které se může projevit poruchou vývoje jejich selfkonceptu.

5) Zátěž vyplývající z některých osobnostních rysů souvisejících s nižší frustrační tolerancí Analýzou profilových křivek Cattellova HSPQ jsme dospěli k vymezení osobnostního profilu neurotického žáka sportovní třídy. S vyšším stupněm neuroticismu v našem zkoumaném souboru statisticky významně korelují následující vlastnosti : Analýzou profilových křivek Cattellova HSPQ jsme dospěli k vymezení osobnostního profilu neurotického žáka sportovní třídy. S vyšším stupněm neuroticismu v našem zkoumaném souboru statisticky významně korelují následující vlastnosti : emoční labilita s tendencí předvádět se a upozorňovat na sebe, emoční labilita s tendencí předvádět se a upozorňovat na sebe, úzkostnost se sklonem k depresím a enormě vyvinutým smyslem pro povinnost, úzkostnost se sklonem k depresím a enormě vyvinutým smyslem pro povinnost, nedostatečná schopnost sebeovládání, nedostatečná schopnost sebeovládání, větší napětí a snadná vzrušivost a dráždivost, větší napětí a snadná vzrušivost a dráždivost, větší ctižádostivost a perfekcionalismus. větší ctižádostivost a perfekcionalismus.

ZÁVĚR Na základě provedeného průzkum jsme dospěli k následujícím poznatkům: Sportovní třídy vykazují vyšší počet neurotických dětí v důsledku jejich přetíženosti. Sportovní třídy vykazují vyšší počet neurotických dětí v důsledku jejich přetíženosti. Přetíženost žáků sportovních tříd spočívá nejen ve fyzické zátěži, ale i v „nepsaném“ prospěchovém limitu, v častém narušování zásad mentální hygieny, v nerespektování emocionálních, motivačních a sociálních charakteristik nadaných jedinců ze strany učitelů a ve vnitřní psychické zátěži vyplývající ze specifických zvláštností závodního sportu. Přetíženost žáků sportovních tříd spočívá nejen ve fyzické zátěži, ale i v „nepsaném“ prospěchovém limitu, v častém narušování zásad mentální hygieny, v nerespektování emocionálních, motivačních a sociálních charakteristik nadaných jedinců ze strany učitelů a ve vnitřní psychické zátěži vyplývající ze specifických zvláštností závodního sportu.

Pro zvýšené nároky, které vyučování ve sportovních třídách klade na osobnost žáka, stojí před pedagogickými pracovníky, působícími na těchto školách, následující konkrétní úkoly: S přihlédnutím k fyzické a psychické zátěži žáků důsledně uplatňovat individuální přístup spočívající v citlivém sestavení rozvrhu hodin a v aplikaci vhodných vyučovacích metod. S přihlédnutím k fyzické a psychické zátěži žáků důsledně uplatňovat individuální přístup spočívající v citlivém sestavení rozvrhu hodin a v aplikaci vhodných vyučovacích metod. Ve spolupráci s trenéry a sportovními oddíly či kluby stanovit optimální dobu na tréninky s přihlédnutím k obecným zásadám mentální hygieny a věkovým zvláštnostem žáků. Ve spolupráci s trenéry a sportovními oddíly či kluby stanovit optimální dobu na tréninky s přihlédnutím k obecným zásadám mentální hygieny a věkovým zvláštnostem žáků. Důsledně dbát na to, aby sportovní specializace nebyla v rozporu s požadavkem harmonického tělesného a duševního rozvoje dětí. Důsledně dbát na to, aby sportovní specializace nebyla v rozporu s požadavkem harmonického tělesného a duševního rozvoje dětí. Respektovat emocionální, motivační a sociální charakteristiky speciálně nadaných dětí. Respektovat emocionální, motivační a sociální charakteristiky speciálně nadaných dětí. Uvědomovat si specifické rysy závodního sportu a ve spolupráci s trenéry a s rodiči citlivým výchovným přístupem snižovat jejich rizika na minimum. Uvědomovat si specifické rysy závodního sportu a ve spolupráci s trenéry a s rodiči citlivým výchovným přístupem snižovat jejich rizika na minimum.

Dbát na to, aby agresivita sportovních hráčů, která se na hřišti či na stadionu nazývá „bojovností“, měla své hranice a nepřenášela se do jiných sociálních situací. Dbát na to, aby agresivita sportovních hráčů, která se na hřišti či na stadionu nazývá „bojovností“, měla své hranice a nepřenášela se do jiných sociálních situací. Uvědomit si, že u sportujících jedinců existuje riziko „povelové automacie“. Při vyučování a při rozhovoru s těmito žáky je žádoucí dávat jim podněty k rozvoji řečového projevu a tím minimalizovat tento jev, který může mít až patologickou úroveň. Uvědomit si, že u sportujících jedinců existuje riziko „povelové automacie“. Při vyučování a při rozhovoru s těmito žáky je žádoucí dávat jim podněty k rozvoji řečového projevu a tím minimalizovat tento jev, který může mít až patologickou úroveň. Nenásilným způsobem korigovat slovní projev sportujících dětí. Výrazy, které jsou při sportovních hrách považovány za normu a často plní i motivační roli, v jiných sociálních situacích a v jiném prostředí jsou považovány za neadekvátní a mohou být zdrojem interpersonálních konfliktů. Nenásilným způsobem korigovat slovní projev sportujících dětí. Výrazy, které jsou při sportovních hrách považovány za normu a často plní i motivační roli, v jiných sociálních situacích a v jiném prostředí jsou považovány za neadekvátní a mohou být zdrojem interpersonálních konfliktů. Učitelé ve sportovních třídách by měli každodenním působením na své žáky postupně vytvářet „pomyslný most“ mezi vrcholovým sportem a rekreační sportovní aktivitou, jejímž cílem je udržování fyzické a psychické kondice člověka a pěstování smyslu pro tělesnou a duševní harmonii. Učitelé ve sportovních třídách by měli každodenním působením na své žáky postupně vytvářet „pomyslný most“ mezi vrcholovým sportem a rekreační sportovní aktivitou, jejímž cílem je udržování fyzické a psychické kondice člověka a pěstování smyslu pro tělesnou a duševní harmonii.

Děkuji za pozornost.