Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody výzkumu Dotazník.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MIS = marketingový informační systém
Metody výzkumu Dotazník.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.
Metody výzkumu Dotazník.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Metody výzkumu Dotazník.
Úvod do kvalitativního výzkumu
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Metody výzkumu Dotazník.
Dotazník a výzkumná šetření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření  Dotazníkové šetření (kvantitativní výzkum)  Rozhovory, diskuse na téma (kvalitativní výzkum)  Pozorování (zúčastněné – kvalitativní)  Analýza dokumentů

Výzkum je proces  Formuluji cíl výzkumného šetření  Zvolím jeho způsob  Vytvořím podklady (dotazníky, otázky)  Realizuji sběr dat  Vyhodnotím výzkumné šetření  Interpretuji jeho výsledky

Požadavky kvality  Nezaujatost – nechci prokázat své přesvědčení  Objektivita – dána kvalitou otázek, odpovídajícím vzorkem respondentů odpovídajícím vzorkem respondentů  Kontrolovatelnost - prokazuji, jak jsem postupoval postupoval  Diferencovanost - uvádím, za jakých okolností moje výsledky platí moje výsledky platí

Dotazník  Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace.  Při přípravě dotazníku musí být jasno:  Jaký je cíl práce a cíl dotazníkového šetření.  Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní.  Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.)  Jak se budou získané údaje vyhodnocovat.  Zda budou údaje anonymní, či identifikovatelné

Ptáme se nepřímo  Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu.  Ne: Jste extrovert nebo introvert?  Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům?  Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD?  Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání?  Ne: Je ve vaší třídě šikana?  Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků?

Dotazník – typy otázek  uzavřené otázky Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou (zvolte jednu z možností): 1.velice šťastný 2.spíše šťastný 3.ani šťastný, ani nešťastný 4.spíše nešťastný 5.velice nešťastný Jak motivujete děti ke hře (zaškrtněte i více možností): 1.Za výhru dostanou body 2.Za výhru dostanou nějakou odměnu 3.Legendou o smyslu hry 4.Čtením příběhu či vyprávěním 5.Jinak (doplňte):

Dotazník – typy otázek  otázky s odpovědí ano – ne Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? Absolvoval jste již kurz motivačních rozhovorů?  otevřené otázky (výjimečně) Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? (Popište prosím:) Jak jednáte s dítětem, které se odmítne zúčastnit programu? (Popište prosím:)

Dotazník – typy otázek  Projekční otázky  Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí.  Ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje.  Doplňte větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky…  Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále)  Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník – typy otázek  Projekční otázky Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. Rozhodně ne, to by byla cenzura. A B

Devatero kvality otázek 1. Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? 1. Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? 2. Má respondent návod, jak na otázku odpovídat? 2. Má respondent návod, jak na otázku odpovídat? 3. Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) 3. Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) 4. Budou otázce rozumět všichni stejným způsobem? 4. Budou otázce rozumět všichni stejným způsobem? 5. Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? 5. Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) 6. Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? 6. Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? 7. Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti?) 7. Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti?) 8. Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý,kdy je 8. Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý,kdy je každá možnost samostatnou otázkou? každá možnost samostatnou otázkou? (Co si myslíte o Romech: (Co si myslíte o Romech: a) nemám je rád c) jsou to zloději a) nemám je rád c) jsou to zloději b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní 9. Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším? 9. Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším?

Forma dotazníku  Důvěryhodný dotazník obsahuje:  Titulní stranu – název, zastřešující organizace  Úvod – s jakým výzkumem je spojen  Číslované otázky – včetně otázek identifikačních  Otázky obsahují instrukce k vyplnění  Otázky seřazené v logickém sledu

Zadání pro vytvoření dotazníku  Titulní strana:  hlavička školy  cíl šetření  k čemu budou sloužit výsledky  jméno autora (výzkumníka)  Text dotazníku  návod pro vyplnění dotazníku  znění číslovaných otázek  (min 8 uzavřených otázek směřujících k cíli + úvodní identifikační otázky)

Rozhovor  Nevýhody oproti dotazníku  relativně pracná technika sběru informací  časově náročný  neumožňuje anonymitu  Výhody  informace mohou být hlubší a podrobnější  respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování  Dobře plánované  Zaměřené na vybrané jevy  Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam  Číslo záznamu:  Datum:  Objekt pozorování:  Pozorování při činnosti:  Zvláštní okolnosti:  Časový snímek:  1 – 15 min  15 – 30 min  20 – 45 min  Popis pozorování:  Pozorovatel

Analýza dokumentů  Psané dokumenty  úřední záznamy  novinové články  osobní deníky a dopisy  Jakékoliv stopy lidského chování  nápisy na zdech  fotografie  kresby a jiné výtvarné artefakty  obsah odpadních košů