Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek.  Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
24/09/2016 REFORMA ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY „ Vláda bude usilovat o vyvážený rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a podnikání, zejména s využitím evropských.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Netradiční zdroje elektrické energie
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Autor: Ing. Alice Horáčková
Výroba elektrické energie
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Podpora v nezaměstnanosti
Zákon o sociálním podnikání
Aktuální možnosti přímých zahraničních investic v Indii
Výroba elektrické energie - obecná část
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
REGIONÁLNÍ ENERGETICKÉ FÓRUM - ÚSTÍ 2012
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
SMĚRNICE 2000/60/ES Evropského parlamentu a Rady z 23
Netradiční zdroje elektrické energie
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
RIZIKO.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
RIZIKO.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Soutěž Bohatství Země 2018 Geologická část Vojtěch Wertich
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek

 Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady a kritika OZE  Situace v ČR

 Energetický zákon č. 458/2000 Sb. v současném znění (2006) tyto zdroje definuje jako obnovitelné nefosilní přírodní zdroje energie.  Jedná se zvláště o využití energie větru, slunečního záření, geotermální, vody, půdy, vzduchu, biomasy, skládkového plynu, kalového plynu a bioplynu  Používají se především k výrobě elektřiny nebo získávání tepla

 Zdroje se přirozeně obnovují  Umožňují dosažení udržitelného rozvoje  Posilují energetickou bezpečnost  Snižují závislost na fosilních palivech

 Snižují emise skleníkových plynů  Rozvoj nových technologií  Nové ekonomické příležitosti  Nová pracovní místa

 Vodní elektrárny  Větrné elektrárny  Sluneční elektrárny  Biomasa

 + : flexibilní a rychlý zdroj energie, díky naakumulované energii vody neprodukuje žádné zplodiny udržuje rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektřiny v energetických sítích vhodné zejména v horských oblastech  - :stavba přehrad představuje velký zásah do krajiny a mění mikroklimatické podmínky ve svém okolí

 + : krátká doba výstavby neprodukuje žádné zplodiny vhodné ve vyšších nadmořských výškách či přímořských oblastech  - : přerušovaná výroba energie hlučnost optické znečištění horizontu nutnost záložního krytí nebezpečí přetížení sítě

 + : nepotřebuje žádné palivo neemituje emise neobsahuje žádný zdroj hluku  - :vyžaduje nejvyšší subvence, na výrobu panelů použity těžké kovy kolísavý výkon

 +: nejsilněji zastoupený obnovitelný zdroj energie nejvyšší potenciál technického využití  - :emituje emise

 1995 – bílá kniha – Energetická politika pro EU  Cíle : ▪ Konkurenceschopnost v rámci odvětví ▪ Energetická bezpečnost ▪ Ochrana životního prostředí  Směrnice 2001 /77/EC – o podpoře využívání OZE → snaha o dosažení 21% energie z OZE  Směrnice 2003/30/EC – o využívání bionafty → snaha o zvýšení obsahu bionafty v pohonných hmotách na 10 %

 Návrh nové směrnice – energetický balíček  Cíle do roku 2020 : o 20% více energetického výkonu o 20 % méně emisí o 20% více energie z OZE - Balíček schválen Radou během českého předsednictví v dubnu 2009

 Přes velké vynaložené prostředky ( cca 70 mld eur od r. 2000) pokrývají OZE stále relativně malý podíl na výrobě energie  Problematické vytváření pracovních míst – dochází spíše k zániku pracovních míst  Emise lze omezit i levněji  Vládní dotace působí kontraproduktivně, vedou k deformaci volné soutěže a spekulativnímu chování

 Případ Španělska – v důsledku podpory vzniklo zelených pracovních míst, ale jich zaniklo  Nejvíce pracovních míst zaniká kvůli fotovoltaice  Silná vládní podpora měla za následek že banky poskytovaly na stavbu elektráren levné úvěry přestože v ostatních odvětvích poskytování úvěrů kvůli krizi utlumily

 Tyto faktory měly za následek obrovský boom v oblasti zejména fotovoltaiky:  Cíl vlády v roce MW do roku 2010  Překročen již v roce 2007 – 547 MW a nadále stoupal  V roce 2008 překročil instalovaný výkon 3000 MW, vyšlo najevo spekulativní chování (elektrárny přisvicovány) → vláda radikálně omezila podporu a snížila výkupní ceny elektřiny

 V přístupové dohodě se ČR zavázala k 8 % podílu OZE na celkové produkci energie  Vládní politika subvencí a zaručené výkupní ceny energií, podíl OZE pouze 4,74 %  Potenciál OZE v ČR je 50 TWh (5 % - vodní, 12% větrné, 20% - geotermální, 26 % - biomasa, 37% - sluneční)

 Energetický balíček – ČR se zavázala do roku 2020 zvýšit produkci OZE na 13 % celkové produkce energie  Prudký rozvoj fotovoltaiky  na počátku roku 2010 – 672 MW, očekávaná kapacita na konci roku 2010 – 1985 MW  Na počátku roku 2010 bylo již vydáno kladné rozhodnutí na 8063 MW a není jisté kolik jich bude skutečně postaveno  Březen 2010 – ČEPS oznamuje, že nebude nové fotovoltaické elektrárny již připojovat do rozvodné sítě  Duben 2010 – Poslanci schvalují novelu zákona umožňující snižovat deklarované výkupní ceny energie o více jak 5 % ročně

 Enviromentální technologie a ekoinovace v České republice, Ministerstvo životního prostředí, 2009  suroviny/obnovitelne-druhotne-zdroje-energie/ suroviny/obnovitelne-druhotne-zdroje-energie/   nergy/data/main_tables nergy/data/main_tables  podpory-obnovitelnych-zdroju-energie podpory-obnovitelnych-zdroju-energie-5512   