Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Dvoustranný stálý převod Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Dvoustranný stálý převod Skládá se ze dvou jednoduchých převodů s kuželovými koly (každý pro jedno kolo nápravy). Diferenciál musí být umístěn před převodem a obě soukolí musí mít stejný převodový poměr.
Dvoustranný stálý převod Jeho použití je výhodné u kyvadlových výkyvných náprav nezkrácených, kde se talířová kola 2 mohou při výkyvech odvalovat po pastorcích 1 a nahradit tak klouby v hnacích hřídelích kol 4. Čelní diferenciál je uložen v páteřovém nosníku rámu páteřového nástavného. Je výhodné, aby obě soukolí měla stejné rozměry. Je nutné pro zajištění správné funkce převodu posunout osy hnacích hřídelů kol tak, aby obě soukolí do sebe navzájem nezabírala.
Dvoustranný stálý převod Konstrukční provedení - TATRA Planetové kolo 1 čelního diferenciálu je nasazeno na dutém hřídeli 3 a pohání pastorek 10, který je v záběru s talířovým kolem 9 a pohání pravé vozidlové kolo. Planetové kolo 2 je součástí pastorku 15, který je v záběru s talířovým kolem 12 a pohání levé vozidlové kolo. Pastorky 10 a 15 jsou ve skříni rozvodovky 4 uloženy v ložiskových jednotkách 11, jejichž součástí je dvouřadé kuželíkové ložisko. Talířová kola 9 a 12 jsou ve výkyvných ramenech 5 uložena na dvou kuželíkových ložiskách 13 a 14.
Dvoustranný stálý převod V nábojích talířových kol 9 a 12 jsou na drážkách uloženy hnací hřídele kol. Ke snížení deformací talířových kol jsou použity opěry 8, které lze seřizovat pomocí šroubu 7. Rozvodovky jsou chráněny proti vnikání nečistot pryžovými manžetami 6. Mazání ozubených kol a ložisek v rozvodovce je zabezpečeno rozstřikem olejové náplně.
Dvoustranný stálý převod Uspořádání rozvodovek zadních hnacích náprav Tatra 815: A – čelní diferenciál 1. zadní nápravy B – čelní diferenciál 2. zadní nápravy 1 – spojovací hřídel od příd. Převodovky 2 – klec diferenciálu 3 a 4 – planetová kola diferenciálu 5 a 6 – satelity 7 – čep satelitu 8 – zubová spojka 9 – pastorek levé polonápravy 10 – talířové kolo levé polonápravy 11 – hřídel pastorků 12 – talířové kolo pravé polonápravy 13 – pastorek pravé polonápravy 14 – spojovací hřídel pohonu zadních náprav 15 a 19 – hřídel kola 16 a 18 – vidlice výkyvných ramen pravé a levé kyvadlové polonápravy
Dvoustranný stálý převod Výhody: bezkloubový pohon kol. Nevýhody: větší složitost převodu. Je to proto, že spoluzabírající kuželová kola jsou umístěna v rozdílných konstrukčních skupinách (pastorky ve skříni rozvodovky, která v tomto případě patří k hmotám odpérovaným, talířová kola ve výkyvných ramenech patří do hmot neodpérovaných), která jsou vůči sobě uložena kluzně. Zhodnocení tohoto převodu:
OPAKOVÁNÍ: 1. Popište uspořádání dvoustranného stálého převodu. 2. Kde nachází tento převod uplatnění a proč? 3. Jak se přenáší hnací moment od diferenciálu na vozidlová kola u T 815? 4. Zhodnoťte vlastnosti tohoto převodu. Dvoustranný stálý převod
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.