Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.2 Podstatná jména – vzory rodu ženského a skloňování Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k seznámení se vzory podstatných jmen rodu ženského a se skloňováním. Žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.
P ODSTATNÁ JMÉNA Vzory rodu ženského a skloňování
V ZORY PODSTATNÝCH JMEN Rod ženský:žena, růže, píseň, kost Jak postupovat při rozhodování, ke kterému vzoru podstatné jméno patří: 1. Urči rod ta ruka – rod ženský 2. Řekni si slovo v 1. pádě čísla jednotného, koukni na koncovku ruka – koncovka – a 3. Řekni si slovo v 2. pádě čísla jednotného, koukni na koncovku (bez) ruky – koncovka – y 4. Srovnej koncovky slova 1. a 2. pádu s koncovkami vzoru ruk a – ruk y jako žen a - žen y Podstatná jména tvoří podle rodu a koncovek skupiny, které se skloňují stejně. Jedno slovo skupiny bylo vybráno jako vzor.
S KLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO ( FEMININ ). číslopádvzor jednotné žen a žen y žen ě žen u žen o ! žen ě žen ou růž e růž i růž e ! růž i růž í píseň písn ě písn i píseň písn i ! písn i písn í kost kost i kost kost i ! kost i kost í množné žen y žen žen ám žen y žen y ! žen ách žen ami růž e růž í růž ím růž e růž e ! růž ích růž emi písn ě písn í (ulic) písn ím písn ě písn ě ! písn ích písn ěmi kost i kost í kost em kost i kost i ! kost ech kost mi
1. P ODTRHNI KONCOVKU PODSTATNÉHO JMÉNA, ZAPIŠ HO V 2. PÁDU SINGULÁRU, 6. PÁDU PLURÁLU A URČI JEHO VZOR. hvězda ______________________________ báseň ______________________________ pověst ______________________________ máma ______________________________ řeč ______________________________ krabice ______________________________ mrkev ______________________________ slepice ______________________________
2. U ŽIJ PODSTATNÁ JMÉNA V ZÁVORKÁCH VE SPRÁVNÝCH TVARECH. Světlo (lampa) ________ ozařovalo pokoj. Na (cedule) ________ byly důležité (zpráva) ________. Na pasece prý tančí lesní (víla) ________. V (krabice) ________ je uloženo několik (mašle) ________. Dvě (babka) ________ se táhly s velkou (nůše) ________. Na (náves) ________ ležely slaměné (otep) ________. Do (váza) ________ s (kopretina) ________ a (růže) ________ přidala (fialka) ________. Do cíle zbývá několik (míle) ________. Dostal jsem se do velkých (nesnáz) ________. Mám o tebe velké (starost) ________! Do připravené (směs) ________ dáme trochu koření. Na (mez) ________ se skrývá hejno (koroptev) ________. Utři prach pod (postel) ________!
3. U RČI U PODSTATNÝCH JMEN PÁD, ČÍSLO, ROD A VZOR. Děvčeti zčervenaly tváře. Lasičky jsou nebezpečné hlavně pro kuřata. Vypěstoval jsem ze semínek tři datlové palmy. S prací si musíš umět poradit. Na větvi sedělo sojče se sýkorami. ________________________________________________ ________________________________________________ ________________________________________________ ________________________________________________
Ř EŠENÍ 1. P ODTRHNI KONCOVKU PODSTATNÉHO JMÉNA, ZAPIŠ HO V 2. PÁDU SINGULÁRU, 6. PÁDU PLURÁLU A URČI JEHO VZOR. hvězda hvězdy hvězdáchŽENA báseň básně básníchPÍSEŇ pověst pověsti pověstechKOST máma mámy mámách ŽENA řeč řeči řečechKOST krabice krabice krabicíchRŮŽE mrkev mrkve mrkvích PÍSEŇ slepice slepice slepicíchRŮŽE
Ř EŠENÍ 2. U ŽIJ PODSTATNÁ JMÉNA V ZÁVORKÁCH VE SPRÁVNÝCH TVARECH. Světlo (lampa) lampy ozařovalo pokoj. Na (cedule) ceduli byly důležité (zpráva) zprávy. Na pasece prý tančí lesní (víla) víly. V (krabice) krabici je uloženo několik (mašle) mašlí. Dvě (babka) babky se táhly s velkou (nůše) nůší. Na (náves) návsi ležely slaměné (otep) otepi. Do (váza) vázy s (kopretina) kopretinami a (růže) růžemi přidala (fialka) fialky. Do cíle zbývá několik (míle) mil/mílí. Dostal jsem se do velkých (nesnáz) nesnází. Mám o tebe velké (starost) starosti! Do připravené (směs) směsi dáme trochu koření. Na (mez) mezi se skrývá hejno (koroptev) koroptví. Utři prach pod (postel) postelí!
Ř EŠENÍ 3. U RČI U PODSTATNÝCH JMEN PÁD, ČÍSLO, ROD A VZOR. Děvčeti zčervenaly tváře. Lasičky jsou nebezpečné hlavně pro kuřata. Vypěstoval jsem ze semínek tři datlové palmy. S prací si musíš umět poradit. Na větvi sedělo sojče se sýkorami. děvčeti – 3.pád, č.j., S, kuře; tváře – 1.pád, č.mn., Ž, píseň; lasičky – 1.pád, č.mn., Ž, žena; kuřata – 4.pád, č.mn., S, kuře; semínek – 2.pád, č.mn., S, město; palmy – 4.pád, č.mn., Ž, žena; prací – 7.pád, č.j., Ž, růže; větvi – 6.pád, č.j., Ž, píseň; sojče – 1.pád, č.j., S, kuře; sýkorami – 7.pád, č.mn., Ž, žena
P OUŽITÁ LITERATURA JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN MIKULENKOVÁ Hana a kol. Český jazyk 4, 2.díl.Olomouc: Prodos, 2008, ISBN STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN Obrázky z galerie klipart