NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Advertisements

Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Název školyZákladní škola a mate ř ská škola, Jet ř ichov, okres Náchod AutorŠárka Mat ě jová Datumzá ř í 2012 NázevVY_52_INOVACE_22_P ř emyslovci 2 Ro.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
Přírodověda pro 4. a 5. ročník
Pravěk – doba kamenná a objev kovů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): září 2011 Ročník: 5
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Antické Řecko – doba železná
Pravěké megalitické stavby
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informační gramotnost
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ENEOLIT.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Doba kamenná.
Raný novověk - společnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mezopotámie kolébka civilizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_08 TÉMA: D – 6.B – Pozdní doba kamenná ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Materiál je určen k výkladové prezentaci dějepisného učiva 6.ročníku. Názorně seznamuje žáky s posledním obdobím doby kamenné, představuje hlavní znaky tohoto období, vysvětluje jednotlivé změny ve způsobu života lidské společnosti, způsobu obživy atd. Součástí prezentace je závěrečné shrnutí učiva a možnost kontroly pomocí krátkého testu. Práce s materiálem byla velmi jednoduchá, vyplnila podstatnou část hodiny. Výklad byl názornější, zajímavější, poutavější. Žáci reagovali pozitivně. Závěrečný test pak plnili jako samostatnou práci. Tajenka – bronz – pak žáky seznámí s tématem další hodiny.

Období 5. – 3. tisíciletí př.n.l. CHALKOLIT – DOBA MĚDĚNÁ

Oblast Asie – Přední východ Lepší přírodní podmínky umožnily rychlejší rozvoj zemědělství, řemesel a změny ve způsobu života Postupně se nové znalosti šíří do Evropy

v oblasti Předního východu využití závlahového zemědělství využití prvního nářadí k orbě – HÁK – DŘEVĚNÉ ORADLO využití tažné síly dobytka využití kola a vozu chov koní

KOVOTEPECTVÍ – rozklepávání mědi na tenké plíšky KOVÁŘSTVÍ – v ohni nechali měď změknout a kovali ji KOVOLITECTVÍ - měď roztavili a odlévali do forem Lidé znali vzácné kovy – zlato, stříbro. Nacházeli v přírodě i kousky mědi, které začínají zpracovávat. HLAVNÍM VÝROBNÍM MATERIÁLEM ZŮSTÁVÁ KÁMEN

specializace některých lidí na výrobu určitých předmětů vznikají „profesionální“ řemeslníci: HRNČÍŘI, TKALCI, TESAŘI, KOVÁŘI, KOVOTEPCI, KOVOLITCI dochází ke společenské dělbě práce

SMĚNNÝ OBCHOD (VÝMĚNA) ve vesnicích řemeslníci mění své výrobky se zemědělci za potraviny DÁLKOVÝ OBCHOD mezi vzdálenými oblastmi měď, jantar, mušle, sůl, zlato, stříbro, šperky dobytek, kůže, obilí, pazourek

vznikají sousedské občiny ve vesnici žijí lidé, kteří nebyli pokrevně spjati lidé ve vesnicích staví menší domy ze dřeva a hlíny vznikají i opevněná sídliště – hradiště chránila životy a majetek vesničanů staví se megalitické stavby (menhiry, dolmeny )

muž vykonává nejnamáhavější práce muž – otec získává rozhodující postavení přechod k patriarchální společnosti zaniká kult ženy-matky lidé začínají věřit v mnoho bohů- bůh Slunce, ochránce vesnice, půdy, vzniká soukromý majetek a majetková nerovnoměrnost

1. Lidé poprvé využívají háku, dřevěného oradla taženého dobytkem, kolového vozu 2. Zpracovávají poprvé kovy- MĚĎ – při výrobě nástrojů, zbraní, šperků a ozdob 3. Díky bohaté úrodě se všichni lidé nemuseli věnovat zemědělství, část se zaměří na výrobu (řemeslo) o hrnčíř, tkadlec, tesař, kovář, kovotepec, kovolitec o dochází ke společenské dělbě práce o rozvíjí se obchod směnný i dálkový

Do Evropy se dostávají nové poznatky později převládá výroba z kamene (pazourku), kámen se těží v dolech lidé staví menší domy ve vesnicích vznikají opevněná sídliště – hradiště staví se megalitické stavby (dolmen, menhir) vznikají sousedské občiny vedoucí postavení získává MUŽ (náčelník, řemeslník, zemědělec, bojovník,…) vzniká patriarchální společnost vzniká soukromý majetek, majetková nerovnoměrnost lidé věří v mnoho bohů

1. Mezi první používané kovy nepatří: a) zlato b) železo c) stříbro d) měď 2. V zemědělství lidé začali využívat: o) pluh p) traktor q) hrábě r) hák 3. Dřevěné oradlo tažené dobytčaty bylo objeveno v: m) neolitu n) mezolitu o) eneolitu p) paleolitu 4. Velké vztyčené kameny nazýváme: k) chrámy l) pazourky m) tlupy n) megality 5. Opevněná sídliště nazýváme: v) občiny x) ostrožny y) hrady z) hradiště

Ilustrace DESCOUENS Didier. [online] , 08:58 [cit ]. File:Cuivre Michigan.jpg Dostupné z WWW:.