Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.0059.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KŘÍŽOVÁ CESTA k u t n o h o r s k é k a p l i č k y.
Advertisements

Liturgický rok.
Průlet liturgickým rokem
Krátký film TRUTNOV a.s. Uvádí.
BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
BIBLICKÝ RŮŽENEC bolestná tajemství
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Název: Rok v jeho proměnách V. (Velikonoce)
Velikonoce Prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Velikonoce – jen svátky jara?
Velikonoce.
Velikonoční příběh Ilustrace Henry Martin Copyright © 2005
Kalendář - duben Petr Machala.
Název Velikonoce, pašijový týden
Olivetská hora V Jeruzalémě
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Průlet liturgickým rokem
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_19.
Vypracoval: Jakub Moravec
Velikonoce v Kunovicích
Ježíš MICHAELA CHLUMSKÁ, C4A. Život  Mezi 7 a 1 p.n.l. – mezi 29 a 36 n.l.  Josef a Marie  Ježíš Nazaretský  Rok 28, oblast dnešního Izraele a západního.
Vajíčka Malovaná vajíčka Děti hledající vajíčka. Velikonoce v Německu Julie Kölblová, Sabina Bajajová a Dajana Zámečníková.
Tradice Velikonoc.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
VELIKONOCE.  jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po.
VY_32_INOVACE_Lul_III_13 Vznik křesťanství v Římě Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Lukáš 23,50-24,12 Josef z Arimatie Ježíšova smrt a vzkříšení 50 Členem židovské rady byl muž jménem Josef, člověk dobrý a spravedlivý, 51 který nesouhlasil.
Velikonoce u nás a v jiných zemích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Věra Holotová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr. Lenka Stará NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_B_16_Velikonoce TÉMA: Velikonoce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce – historický původ Nejvýznamnější svátek křesťanské církve; vrchol křesťanského liturgického kalendáře. Svátky jara, oslava jara. Spojené s.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_III.Vu_VELIKONOČNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Velikonoce TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY­­_32_inovace_04_ VELIKONOCE TÉMA: Svět kolem nás, prvouka.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Liturgický rok. každý rok si připomínáme všechny události z Ježíšova života také si připomínáme svaté, kteří ukázali, jakými různými způsoby můžeme následovat.
Velikonoce Velikonoce jsou důležité křesťanské svátky. Oslavují zmrtvýchvstání Ježíše Krista.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Velikonoce Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Velikonoce.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Velikonoce u nás a v jiných zemích
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jarmila Nováková
AUTOR: Blanka Petlánová NÁZEV: VY_32_INOVACE_Pr2_13_Velikonoce
Digitální učební materiál
Datum vytvoření březen 2013 Ročník 2. Vzdělávací oblast obor
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Velikonoce VY_32_INOVACE_1B_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Velikonoce VY_32_INOVACE_5A_16
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Křesťanství – pojmy, VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Zvyky a tradice Čechů.
Věcné učení pro nižší stupeň ZŠS
Transkript prezentace:

Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace výuky prostřednictvím IT Název příjemce dotace: 4. základní škola Cheb, Hradební 14

© Ing. Petr Kvíz TŘÍDA Proč slavíme velikonoce?

Poslední cesta Ježíše Krista

Velikonoce jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po jeho ukřižování.

Zelený čtvrtek Poslední večeře znamená důležitou událost ze života Ježíše Krista, který den před svým umučením slavil se svými učedníky velikonoční slavnost Pesach. Při této večeři, jim rozděloval chléb a víno jako „své tělo a svou krev“ a přikázal jim, aby to opakovali na jeho památku.

Zelený čtvrtek Getsemanská zahrada v Jeruzalémě se nachází na úpatí Olivové hory. Podle Bible zde Ježíš bděl a modlil se tu noc, kdy byl zatčen.

Zelený čtvrtek Jidáš Iškariotský je jeden z 12 původních apoštolů Ježíše Krista, který svého mistra zradil a umožnil jeho zatčení. Za svojí zradu dostal 30 stříbrných. Zakoupil si za ně pole. Na tomto poli se oběsil.

Zelený čtvrtek Jidáše jsou tradiční velikonoční pečivo, které se jí na Zelený čtvrtek. Jidáše mají symbolizovat provaz na němž se oběsil Jidáš.

Velký pátek Dnes si připomínáme utrpení a smrt Ježíše Krista. Neslaví se eucharistie (svaté přijímání), výzdoba kostela je chudá, je den přísného postu. Je den vhodný k rozjímání a pěstování sebezáporu, naopak naprosto nevhodný k radovánkám, veselicím a podobně. Za nás za všechny, za naše viny Ježíš trpěl a zemřel.

Křížová cesta je zpodobení utrpení Krista na poslední jeho cestě z domu Pilátova až na horu Kalvárii (Golgota). Nejčastěji vede pod širým nebem do kopce a má obvykle čtrnáct zastavení, jež jsou vyznačena výjevy z poslední cesty a Umučení Páně. Na kopci na nejvyšším místě se nalézá kříž nebo bazilika s Božím hrobem. Společně si projdeme tu jedinou pravou Křížovou cestu, kterou najdeme? Velký pátek

Zastavení 1. Ježíš je vydán na smrt. První zastavení je na místě, kde je Ježiš odsouzen k smrti a kde byl souzen Pilátem Pontským. Tehdy tu stála pevnost Antonia, postavená Herodem Velikým, dnes tu stojí Omarova medresa (škola koránu).

Zastavení 2. Ježíš zvedá kříž. Tvoří jí kaple Odsouzení a kaple Zbičování.

Zastavení 3. Ježíš padá poprvé pod tíhou kříže. Stojí tu polská kaple, jejíž reliéf zobrazuje tuto scénu.

Zastavení 4. Ježíš se setkává s matkou. Panna Marie vystoupila z davu, aby spatřila svého syna.

Zastavení 5. Když vycházeli, potkali jednoho člověka z Kyrény, jmenoval se Šimon. Toho přinutili, aby mu nesl kříž. Matouš 27,32

Zastavení 6. Veronika podává Ježíšovi roušku. Na roušku se otiskl jeho obličej a stala se tak jednou z nejsvětějších relikvií. Nyní zde stojí Kaple Malých sester Ježíšových a stojí na místě, kde podle tradice stál dům Veroniky.

Zastavení 7. Ježíš padá podruhé pod křížem. Na místě, kde Via Dolorosa kříží ulici bazaru Starého města stála brána, u které tehdy končily městské hradby. Vypráví se, že právě zde byl vyvěšen rozsudek smrti nad Ježíšem. Odtud pochází křesťanské označení místa: Pilíř jeho odsouzení.

Zastavení 8. Ježíš utěšuje plačící ženy. Toto místo je vyznačeno křížem na zdi řeckého kláštera.

Zastavení 9. Ježíš padá potřetí pod křížem. To už se dostáváme před Chrám Božího hrobu. Místo připomíná malý křížek. Patronát nad ním drží etiopský klášter, tvořící vrchní patro chrámu. To má připomínat, že když Ježíš uviděl místo svého ukřižování, zhroutil se.

Zastavení 10. Ježíš je svlečen ze svých šatů. Schody Chrámu vedou nahoru k místu, jež se označuje jako „Obnažení Ježíše".

Zastavení 11. Ježíš je přibit na kříž. Posvátné místo křesťanů, místo, na kterém byl Ježíš Kristus před očima své matky ukřižován.

Zastavení 12. Ježíš umírá na kříži. Řecký oltář ve východním slohu se zvedá nad místem, kde stály kříže Ježíše Krista a dvou zločinců.

Zastavení 13. Ježíš je sejmut z kříže. Jedná se o místo - veliký plochý kámen, nazývané „Kámen Pomazání", kam položil Josef z Arimatie Ježíšovo tělo.

Zastavení 14. Ježíš je položen do hrobu. Toto je nejsvětější místo křesťanů. Je to místo Ježíšova pohřbení a vzkříšení ve zvláštní kapli uprostřed Chrámu Božího hrobu.

Když nastal večer, přišel zámožný člověk z Arimatie, jménem Josef, který také patřil k Ježíšovým učedníkům. Ten přišel k Pilátovi a požádal o Ježíšovo tělo. Pilát přikázal, aby mu je dali. Josef tělo přijal, zavinul je do čistého plátna a položil je do svého nového hrobu, který měl vytesán ve skále; ke vchodu do hrobu přivalil veliký kámen a odešel. Matouš 27, 57-60

Velikonoční neděle Kristus vstal z mrtvých za svítání “prvního dne v týdnu”, neboli “prvního dne po sobotě” (která byla podle židovského kalendáře posledním dnem týdne). Svým zmrtvýchvstáním dovršil Boží stvořitelské a vykupitelské dílo. Proto se křesťané v tento den začali pravidelně scházet k eucharistickému “lámání chleba” a tento den nazvali “dnem Páně”. Každá neděle v roce je tedy “oslavou Velikonoc” - zpřítomněním Kristova vykupitelského činu, ze kterého můžeme čerpat posilu pro naši vlastní cestu zmrtvýchvstání.

Velikonoční zvyky Pomlázka je od slova pomladit. Muži šlehají ženy a kluci holky, aby síla z pomlázky (z proutku) přešla do člověka. Za to dostávají malovaná vajíčka (kraslice) nebo jiné dobroty. Proč vajíčko? Vajíčko (většino červené) je od pradávna symbolem života. Symboly českých Velikonoc jsou: velikonoční beránek, zajíček, kraslice, pomlázka.

Velikonoční zvyky Beránek je tradicí pocházející z křesťanské víry, obrazně by se dalo říct, že Ježíš Kristus byl beránek, který se obětoval za spásu světa. Beránek je proto považován za symbol záchrany.

Velikonoční zvyky Zajíček pochází z pohanských rituálů oslavující příchod jara, avšak v byzantských dějinách představoval zajíc Krista. Symbolika zajíce pochází z tradice oslav svátku pohanské bohyně plodnosti Eostre. Z jejího jména je odvozeno slovo Easter, anglický název křesťanských Velikonoc. Podle legendy bohyně Eostre proměnila ptáčka, který umrzl ve vánici, v zajíčka, který pak z vděčnosti každé jaro kladl vejce jako pták.

Velikonoční zvyky Vejce se stalo symbolem Velikonoc, je totiž symbolem nového života. Z lidových zvyků se začalo barvit či malovat.

Velikonoční zvyky Koleda: Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný. Nedáte-li, malovaný, dejte aspoň bílý, slepička Vám snese jiný.

KONEC PREZENTACE Tento učební materiál byl vytvořen v rámci projektu:

Zdroj fotek: snímek č. 3: jesus-christ html snímek č. 4: snímek č. 5: snímek č. 6: prelom-nebo-jen-podvod-teke-odkaz-na-plne-zneni-textu-v-cestine aspx snímek č. 7: snímek č. 8: snímek č : soukromý archiv Ing. Petr Kvíz snímek č. 27: snímek č. 28: snímek č. 29: snímek č. 30: snímek č.31: snímek č. 32:

Autor výukového materiálu: Ing. Petr Kvíz Digitální učební materiál byl vytvořen v období od – Digitální učební materiál je určený pro 8. – 9. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Vzdělávací obor: Využití digitálních technologií Téma: MS Power Point 2007, velikonoce Anotace: Účelem tohoto materiálu je předvedení toho, jak by měla vypadat správně vytvořená prezentace.