Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 Zpráva z reprezentativního výzkumu Jan Krajhanzl, Jan Skalík, Ondřej Špaček, Tomáš Chabada, Karel Čada,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní projekt ZŠ Smetanův okruh 4, Krnov
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
ZAČLENĚNÍ PODNIKATELŮ DO TVORBY REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE KONKRÉTNÍ AKTIVITY SPOLUPRÁCE S VÁMI PRO OBDOBÍ OD DO – JAK SE MŮŽETE.
Zahraniční stáže v oblasti péče o duševní zdraví.
Hodnotová orientace svobodné generace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Sociologický výzkum.
Národní síť Zdravých měst ČR Místní Agenda 21 Brno, NKQ, 20. února 2013.
Název prezentace v zápatí1 Program workshopu „Bohatství Země“ ESF MU, Lipová 41a, Brno Učebna P101 1 POPULARIZACE VĚDY A VÝZKUMU V PŘÍRODNÍCH.
Základy pedagogické metodologie
Koncepce podpory místní Agendy 21 v ČR zpracování strategického dokumentu 2010.
Workshop SFDP - Telč 2007 Fotogrammetrické firmy v České republice - průzkum současného stavu Ing. Jindřich Hodač Ph.D. Bc. Tereza Klečková Telč, 22. -
SOCIÁLNÍ KAPITÁL JAKO FAKTOR OVLIVŇUJÍCÍ REGIONÁLNÍ DISPARITY A REGIONÁLNÍ ROZVOJ Projekt MMR ČR WD
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Prezentace oboru Regionální rozvoj Katedra regionální a environmentální ekonomiky Ekonomická fakulta, VŠB - TU Ostrava.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav středoevropských studií Partner projektu: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
Výzkum veřejného mínění
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Projekt KAP LK. Dohoda o partnerství Základní změny pro nové programové období 2014 – 2020 od podpory všeho ke koncentraci na priority od plošné podpory.
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav středoevropských studií Partner projektu: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
Mgr. Tereza Brumovská, M.Sc.
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Společensky odpovědné podnikání
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Úvod do kvalitativního výzkumu
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Úvod do psychologie II. přednáška
Škola základ občanského života
Transkript prezentace:

Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 Zpráva z reprezentativního výzkumu Jan Krajhanzl, Jan Skalík, Ondřej Špaček, Tomáš Chabada, Karel Čada, Zdeňka Lechnerová, Renata Svobodová Katedra environmentálních studií FSS MU, Brno, leden 2016

Představení výzkumu *Tento výzkumný report obsahuje výsledky reprezentativního dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem respondentů. Cílem tohoto šetření – jako prvního svého druhu v České republice – bylo podrobně zmapovat, jaké je povědomí české veřejnosti o české divoké přírodě, jaké jsou její postoje a chování v této oblasti. Základní informace Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I * Katedra environmentálních studií *Výzkum uskutečnila Katedra environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, která se zabývá studiem vazeb mezi lidskou společností a přírodou, krajinou, životním prostředím. Ve své pedagogické a výzkumné činnosti čerpá ze společenských i přírodních věd, propojuje akademické teorie s praxí a rozvíjí spolupráci na místní i zahraniční úrovni. Harmonogram výzkumu v roce 2015 *leden až únor: rešerše odborných publikací *březen až duben: kvalitativní předvýzkum založený na rozhovo- rech s 50 respondenty, příprava pilotní verze dotazníku *květen: pilotáž dotazníku mezi 100 respondenty agentury FOCUS – Centra pro sociální a marketingoviou analýzu, s.r.o., příprava finální verze dotazníku a ostrý sběr dat *červen až červenec: dokončení sběru dat, statistické analýzy a příprava výzkumné zprávy Výzkumný tým *PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D.: design výzkumu, supervize a koordinace, tvorba dotazníků pro rozhovory a reprezentativní šetření, interpretace výsledků, příprava závěrečné zprávy *Mgr. Jan Skalík: rešerše, vyhodnocení kvalitativní části, spolupráce na tvorbě dotazníků, kontrola a zpracování dat, deskriptivní statistické analázy, příprava závěrečné zprávy *Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D.: clusterové analýzy a statistické porovnání segmentů *Mgr. Tomáš Chabada: rešerše, spolupráce na kvalitativním předvýzkumu a tvorbě dotazníků, kontrola a zpracování dat, deskriptivní statistiky, interpretace *Mgr. Karel Čada, Ph.D.: konzultace, clusterové analýzy *Mgr. Zdeňka Lechnerová: administrativní zajištění výzkumu, spolupráce na tvorbě dotazníků a závěrečné zprávě *Bc. Renata Svobodová: spolupráce na kvalitativním výzkumu, tvorbě dotazníků, kontrole dat a závěrečné zprávě *Za odborné konzultace děkujeme Mgr. et Mgr. Tomášovi Pro- tivínskému, Mgr. Vojtěchu Koteckému, Dr. Jaromíru Bláhovi, pracovníkům Hnutí Duha a spolupracovníkům z katedry. 2

Češi v přírodě a divočině Jak lidé vnímají českou divočinu? Jak často Češi navštěvují přírodu a divočinu v ČR a zahraničí? Co lidé v divoké přírodě oceňují? Jaká pravidla by tam měla platit?

Jak si česká veřejnost představuji českou divočinu? Když se řekne „česká divočina“, co si představíte? Předložím vám nyní dotazník s dvojicemi významově protikladných slov, např. přirozená – umělá, nudná – zajímavá, aj. Pokuste se prosím vyjádřit svůj pocit, jak se tyto vlastnosti vztahují k „české divočině“. Připadá-li Vám například, že je velmi umělá označte číslici 7, připadá-li Vám, že naopak je velmi přirozená označte číslici 1. Pro přesné vyjádření svého pocitu a představy „české divočiny“ můžete použít všechna čísla od 1 do 7. Postupujte bez velkého přemýšlení, nechte se vést prvním dojmem. (seřazeno podle průměru) N = 793 Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Představa české divočiny * 4

Jak často Češi navštěvují divokou přírodu? *V této a dalších otázkách byli účastníci výzkumu seznámeni s tím, že výrazem „divočina“ nebo „divoká příroda“ se rozumí „ty oblasti, které jsou ponechány nerušenému přírodnímu vývoji bez zásahů člověka, tedy bez staveb, lesnického nebo zemědělského hospodaření (ačkoliv do nich může člověk vstoupit).“ tmavě zelené sloupce N = Navštěvujete divokou přírodu? Jak často? Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Návštěvy divoké přírody v ČRNávštěvy divoké přírody v zahraničí * 5 Češi v přírodě a divočině

Co je podle české veřejnosti žádoucí v divočině? Co je podle vás žádoucí v divočině? (seřazeno podle průměru) N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I 6 Češi v přírodě a divočině

Která z následujících pravidel a zvyklostí by měla platit na územích s divokou přírodou? Která z následujících pravidel a zvyklostí by měla platit na územích s divokou přírodou? (seřazeno podle průměru) N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I * 7 Češi v přírodě a divočině

Češi a ochrana divoké přírody Zlepšuje se či zhoršuje stav české divočiny? Je potřeba českou divokou přírodu chránit?

Jak se podle veřejnosti vyvíjí stav divoké přírody v ČR v posledních 10 letech? N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Řekli byste, že se stav divoké přírody v České republice v posledních 10 letech zlepšuje nebo zhoršuje? Češi a ochrana divoké přírody * 9

Je podle české veřejnosti potřeba chránit divokou přírodu v ČR? Je podle vás potřeba chránit divokou přírodu v České republice? Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Češi a ochrana divoké přírody * 10

Kdo by měl být podle české veřejnosti zodpovědný za ochranu divoké přírody? Kdo by podle vás měl být zodpovědný za ochranu divoké přírody? (seřazeno podle průměru) N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Češi a ochrana divoké přírody * 11

Češi a rozšiřování divoké přírody Je možné ji rozšiřovat a jak dlouho to trvá?

Jak dlouho může případně vznik nové divočiny přibližně trvat? Když člověk přestane na určitém přírodním místě zasahovat, může tam vzniknout nová divočina? N = 2 019N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Češi a rozšiřování divoké přírody Když přestane člověk na určitém přírodním místě zasahovat, může tam podle vás vzniknout nová divočina? Pokud myslíte, že ano, jak dlouho podle vás může takový vznik nové divočiny přibližně trvat? * 13

Proti vyhlášení chráněného území někdy vystupují místní obyvatelé a podnikatelé. Jak by se to podle české veřejnosti mělo řešit? Proti vyhlášení chráněného území někdy vystupují místní obyvatelé a podnikatelé. Jak by se to podle vás mělo řešit? (seřazeno podle průměru) N = Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 I Katedra environmentálních studií FSS MU I Češi a rozšiřování divoké přírody * 14

Díky za pozornost