EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci IV Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Energetická hodnota potravin (EH)
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
EU peníze středním školám
Výživa a hygiena potravin
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola, Hradec Králové
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukry (sacharidy).
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Parametrická rovnice přímky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
Závislost elektrického odporu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Získávání energie pro život
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výživa organismů Metodika/anotace: Materiál přehledně ukazuje strategie zisku energie a živin u všech organismů. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Výživa organismů Výživa organismů je podstatou jejich přežití. Výživa je pro každý organismus konkrétní způsob zisku energie. Bez energie není možné uskutečnit nic – ani držet pohromadě. Aby byly veškeré procesy realizovatelné, je třeba energii získávat z prostředí (ať živého nebo neživého), a k tomu bylo zapotřebí vytvořit speciální mechanismy, které to vše umožňují. Na výživu hledíme z pohledu mikrobiologie ze dvou úhlů: 1.Energie má mnoho forem (elektrická, mechanická, chemická, světelná…). Každá energie má svoji funkci v přírodě. Některé formy jsou ale z hlediska výživy pro organismus důležitější než jiné. Proto sledujeme typ energie využívané organismy. 2.Základním stavebním kamenem všech organismů je uhlík ( 6 C) – vytváří základní kostru všech významných stavebních látek (sacharidy, bílkoviny) i těch zásobních (sacharidy, lipidy), nemluvě o látkách s řídící funkcí (enzymy a hormony). Z tohoto důvodu sledujeme zdroj uhlíku.

Výživa: 1) podle E Fototrofní – zdrojem energie je sluneční světlo př.: rostliny, cyanobakterie… Chemotrofní – zdrojem je oxidace redukované látky: Chemoorganotrofie(glukóza…) - živočichové, houby Chemolitotrofie (sirovodík, amonné kat…) - bakterie, Archaebacteria

Výživa: 2) podle zdroje C Autotrofní – CO 2 Heterotrofní – organické látky (glukóza…) Mixotrofní – využití jak organických látek, tak CO 2 - například tzv. masožravky, některé bakterie, sršeň východní (solární destičky v zadečkové části – obr.), krásnoočka…

Kombinované formy: Tato dvě třídění se navzájem nevylučují, naopak, velmi často nás zajímá vztah zisku energie a uhlíku: Fotoautotrofie, fotoheterotrofie, chemoautotrofie, chemoheterotrofie Přehledněji na následující straně. !Fotoautotrof. bakterie nepoužívají H 2 O, ale jiné jednoduché mol. (H 2 S H 2 S, H 2 …) – vedlejší produkt tak není kyslík!

fsg Cyanobacteria, rostliny houby, živočichové některé řasy v temnu některé sirné bakterie bakterie

Procesy, které se uplatňují při zisku E Fermentace (kvašení): aerobní nebo anaerobní proces, kdy se látka (zdroj E) štěpí na energeticky chudší produkty (může ale docházet také k syntézám nových látek) – starý, původní systém častý u mikroorganismů. Aerobní respirace: štěpení látek za přístupu kyslíku. Produktem je kromě velkého množství energie také voda a CO 2. Anaerobní respirace: štěpení bez přístupu kyslíku. Nachází se u bakterií, také ve vyšších organismech při nedostatku kyslíku (kyslíkový svalový dluh…) nebo jeho úplné absenci v prostředí (endoparazité). Vedlejší produkty jsou často látky jako H 2 S a CH 4 – ekologický význam.

Jednoduchý testík na konec: a. rosnatka okrouhlolistá b. jaterník podléška c. dřevomorka domácí d. Anabaena spiroides e. motolice jaterní 1.Zařaďte organismus podle způsobu příjmu uhlíku 2.Zařaďte organismus podle způsobu zisku E 3.Pojmenujte základní trofickou úroveň u každého druhu

a. rosnatka okrouhlolistá – je masožravka → mixotrof b. jaterník podléška – je krytosemenná rostlina → autotrof fotoautolitotrof fototrofie → fotoautolitotrof c. dřevomorka domácí – je parazitická houba → heterotrof chemoheteroorganotrof chemotrofie → chemoheteroorganotrof d. Anabaena spiroides – je sinice (cyanobakterie) → autotrof fotoautolitotrof fototrofie → fotoautolitotrof e. motolice jaterní – je parazitický živočich → heterotrof s anaerobní respirací chemoheterotrof chemotrofie → chemoheterotrof Řešení:

Zdroje: (k ) Sršeň východní: Přehled strategií výživy: