METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová Datum, období kdy byl vytvořen: listopad 2011 Název práce: Kubismus I. Předmět, pro který je VM určen: Vv Ročník, pro který je VM určen 9. Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Umění a kultura Výtvarná výchova - abstrakce Kubismus I. Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prezentace je výukovým materiálem k upevňování znalostí výtvarné kultury 20. století Pomůcky: prezentace, José Pijoan – Dějiny umění
picasso-quotes-art-as-therapy/ PABLO PICASSO GEORGE BRAQUE JOSEF ČAPEK EMIL FILLA filla-zatisi-s-rybou-a-ananasem.htm
Termínu „kubismus“ jako první použil francouzský kritik umění v roce 1908 ("divný cubiques" = krychle) Toto použití bylo myšleno hanlivě
Předmět nezobrazuje jen z jednoho úhlu, ale z mnoha úhlů současně Zobrazovaný předmět byl rozkládán až na nejjednodušší geometrické tvary (především krychle - latinsky cubus), které byly pak pomocí fantazie skládány do obrazu, proto zobrazené předměty působí dojmem, že jsou deformované a objevují se zároveň z několika pohledů kubismus.htm
Podle tvorby dělíme kubismus na: Podle tvorby dělíme kubismus na: PRE-KUBISMUS ( ) – v toto období zahájili kubisté Georges Brague a Pablo Picasso Postupně jsou zobrazované předměty omezovány na základní geometrické tvary, z barev se používaly pouze odstíny šedé a hnědé barvy. Picasso – Ženský akt Braque - Zámek smus.html
v tomto období kubismus nebyl abstraktním uměním, barva se stále téměř nepoužívala. Dochází k částečné abstrakci tzn. zobrazované předměty jsou nahrazovány jinými podobnými předměty. Zobrazovaný předmět je rozložen na jednotlivé geometrické tvary, které jsou pak zobrazeny neperspektivně vedle sebe. Juan Cris BRAQUE - ZÁTIŠÍ b71.html
kubismus se přiblížil abstrakci, ale je pro něj stále důležitý zobrazovaný předmět, který je skládán z linií a ploch. Objevuje se koláž a s ní i barva. Místo rozbíjení předmětu na drobné části jej najednou umělci začali zachycovat co nejvíce zredukovaný, bez detailů, nezobrazovali jeho vzhled, ale podstatu. koláž Emil Filla: Zátiší s klarinetem a ovocem /ln_domov.asp?c=A111118_113304_ln_domov_ogo Picasso http//pablo- picasso.xrweb.org/?p=zivotopis