Psychologická práce s klientem …aneb jak zvládnout úřední jednání Colours.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Právě jste vysvětlili, že pořízení nejnovějšího softwaru prostřednictvím OVS je skvělý způsob, jak optimalizovat IT a vytvářet hodnotu, a chcete.
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
Třebaže nejsi věřící, podívej se a popřemýšlej.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Stimulace a motivace zaměstnanců
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
PSYCHICKÉ STAVY.
Dokáže člověk vytvořit něco tak dokonalého jako je příroda ? …snad možná hudbu..
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Poznámky pro výuku Předmět: Vlastivěda
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Každý den jsme trochu starší…
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
(specifické prostředí ve škole)
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
Komunikace s rodiči.
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Psychologická práce s klientem
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
should x be supposed to should x be supposed to
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Třebaže nejsi věřící, podívej se a popřemýšlej.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Jak na PR (absolutní základ)
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Typ klienta.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Jejich přijímání a vyjádření
Otázky pro průběžnou práci
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Každý den jsme trochu starší…
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Psychologická práce s klientem
Transkript prezentace:

Psychologická práce s klientem …aneb jak zvládnout úřední jednání Colours

Jak být na jednání oblečen? BÍLÁ – výrazně pozitivně působí na velkých akcích. Ne celé oblečení ČERNÁ –vyvolává pocit elegance a solidnosti. Ne celé oblečení ŠEDÁ– neutrálnost, solidnost, skromnost – sjednávání smluv, řešení konfliktů RŮŽOVÁ – proteplení chladnějších barev, ne pro manažerská jednání ORANŽOVÁ– včetně odstínů – snižuje status,vyhlíží lacině FIALOVÁ – působí aristokraticky ČERVENÁ– získávání pozornosti, jen části oblečení, velmi vhodná v případech, kdy potřebujeme získat pozornost. ŽLUTÁ - použitelnost velmi omezená MODRÁ – není tvořivá, používat omezeně, usedlý kostým, nebo jen doplňky ZELENÁ – neformálnost, pečovatelské sklony, laskavost. MODROZELENÁ - asociuje, klid a ticho, odpočinek, nepoužívat pro vypjatá jednání Použitelnost pro profesionální oblečení nepatrná. Dodává nádech neformálnosti a nenucenosti. NÁMOŘNICKÁ MODŘ- získání úspěchu a důvěry, doplnit kvalitním materiálem a klasickým stylem HNĚDÁ – podněcuje otevřenost ve vztazích Jste dost chlapi na růžovou?

Čím pěstěnější, tím bohatší Nejste zrovna Brad Pitt nebo Angelina Jolie? Nevadí, i tak máte šanci zvýšit svůj výdělek. Ovšem pouze za předpokladu, že o sebe pečujete. Upravení lidé vydělávají víc, to je prověřené pravidlo. Padnoucí oblek nebo šaty, slušivý sestřih a pěstěná tvář vyvolávají v ostatních dojem zásadovosti, svědomitosti a upřímnosti. Ekonomové z Elon University provedli studii na 13 tisících Američanech (2009) - muži se věnují péči o sebe 33 minut denně, zatímco ženy skoro 50 minut. Pokud se muži věnují každý den svému zevnějšku o deset minut déle, zvýší svůj týdenní plat o šest procent. Ženy by však musely věnovat zkrášlování čtyřikrát více času tedy cca 3 hodiny, aby šestiprocentního navýšení platu dosáhly.

Kdy se dostavit? - chronemika Dochvilnost – akademická „pětiminutovka“ Pozdní příchod je chápán jako demonstrace síly nebo jako nedostatek zájmu podle rovnice: ovládnutí času = moc = postavení = převaha Pedantické vyžadování dochvilnosti odradí Čas je mi v patách – chaos, neschopnost si čas zorganizovat Pozor na hranou zaneprázdněnost! Prodlužování rozhovoru

Kde a jak? Vítáte: Klient klepe a vstupuje. Podle etikety se na úřadech a v kancelářích nikdy nečeká na vyzvání Vyzvat k sednutí nebo zůstat stát? Zahřívací kolo vs. in medias res Vstupujete: Klepete a vstupujete Rozhodujete se, kam a jak si sednete Zahřívací kolo vs. in medias res

Haptika při uvítání Podávání ruky – vyjádřete dominanci, přátelskost, podřízenost Jak si zapamatováváte jména? Políbení ruky Polibek Doteky

Jak si pamatovat jména a tváře? Pozorujte – soustřeďte se na zajímavosti Poslouchejte – vnímejte sluchem jména Vyžadujte opakování Ověřte si výslovnost (hláskování) Zajímejte se o původ jména Opakujte při konverzaci, v hlavě, při loučení Používejte mnemotechnické pomůcky Cvičení jmen

Komunikační bariéry v jednání Rozdíly ve vlastnostech Rozdíly ve zkušenostech Snaha ztotožnit se se stejným a odvrhnout cizí Xenofobie (xenofílie?) Rozdílný výklad slov Dvojná vazba (té poznámky si nevšímejte!) Snaha napravovat fanatismus Vyhýbání se zodpovědnosti - švejkování Devalvace Využívání neformálních vztahů - networking Smyslové handicapy

Komunikační pohotovost při bojové neshodě Překvapivě souhlasit s výpady Vracet je elegantně až tvrdě Dávat útokům správný význam ( to bylo špatně pochopeno, správně je to….) Znovu se ptát a znovu argumentovat (tvrzení je tvrzení, argument je nutno doložit) zachovat nadhled, neurážet se, je to hra Minitest komunikačního stylu

Komunikační styly 1. A) Měli bychom jít do kina Ro 0 B) Pojďme do kina Do 1 C) Snad bychom mohli jít do kina Dí 2 2. A) Zavolám pomoc Do 1 B) Měl/a bych zavolat pomoc Ro 0 C) Potřebuji pomoc Dí 2 3. A) Pospíším si Do 1 B) Zkusím si pospíšit Dí 2 C) Měl/a bych si pospíšit Ro 0 4. A) Musíme se teď najíst Ro 0 B) Potřebujeme se teď najíst Dí 2 C) Můžeme se teď najíst Do 1 5. A) Potřebujeme vyhrát Dí 2 B) Měli bychom vyhrát Ro 0 C) Mohli bychom vyhrát Do 1 6 A) Kéž by sis vzpomněl/a na moje narozeniny Dí 2 B) Vzpomeneš si na moje narozeniny Do 1 C) Ty si nikdy nevzpomeneš Ro body Rodič 4-8 bodů Dospělý 8-12 bodů Dítě Rodič: musím, měl bych, raději, nikdy, vždycky.V nazírání na svět se uplatňuje černobílé vidění, komunikuje a jedná zpozice šéfa –kontrolování, vedení, řízení okolí. Dospělý: budu, mohu udělat, udělám. Cítí, že má sám sebe pod kontrolou, aniž by se pokoušel kontrolovat druhé. Prostě konstatuje fakta bez přemíry citů. Dítě: kdyby, kéž by, chtěl bych, chci, snad, potřebuji, doufám. Cítí se potřebné (žádá pomoc) nebo bezmocné. Chce, aby se druzí o něho starali, takže by se mohlo pouze bavit. Eric Berne Jak si lidé hrají

Jak říci kritiku? Mezi čtyřma očima/ před lidmi Z pozice povolaného/souřadného/podřízeného 1.Věcnost – konkrétní, stručná – důkazy (ne z doslechu) 2.Doplnit jasné vysvětlení, co chcete 3.Nevyhrožujte sankcemi, které nesplníte 4.Sandwichová kritika 5.Nepřímé upozornění na chyby „nepřeslechl jsem se?“ 6.Dejte prostor pro vysvětlení druhé straně 7.Omluva při chybné kritice 8. Domluvit termín nápravy 9. Celá kritika vždy zaměřena na úkon, ne na člověka

Jak kritizuje: Manipulátor – obrana sebe a zdůvodňování nedostatků Náladový – Jekyll a Hyde, nedá se odhadnout Váhavý - sami se zkritizujte i pochvalte Bohém a fantasta – nonšalantně naprosto mimo věc, není v obraze Puntičkář – odškrtává úkoly a nechválí Arogantní – hlasitá a expresivní kritika, ironie, zásada ukřičet druhé Expert – brouk Pytlík, který komentuje

Jak odpovídá: Ukřivděnec „copak jsem tohle zamýšlel, to okolnosti“ Kajícník „už nikdy to nebude, já se napravím“ Tribun lidu „ hovořím za všechny, chyby byly na na vaší straně“ Spráskaný pes „ co si počnu, nikdy to nezvládnu, nikdy to nebude v pořádku“ Uhádanec „ to není pravda, bylo to jinak, já vám dokážu ( ukážu!) Dává výpověď „ já tady nemusím být“

Gruberova kritika a řešení konfliktu 1.Zdeptat 2.Zklidnit 3.Povzbudit 1.Vidím neshodu 2.Zde máte prostor pro své vysvětlení problému 3.Nyní dejte prostor mně 4.A dále budeme dolaďovat k přijatelnému kompromisu Správně.Účinně.

Konflikt ……je střet dvou či několika neslučitelných stanovisek (snah, potřeb, zájmů, citů, hodnot...) Neproduktivní možnosti řešení konfliktu: - výhra-prohra - útěk před partnerem - smíření se se situací, konflikt neřeším Produktivní řešení konfliktů je: - komunikace a dotazování - win-win situace Metodou win-win se zcela naplňují cíle obou stran bez ústupků, hledáním společných způsobů.

Jak zvládat negativní emoce klienta? Klient vyjadřuje negativní emoce a dává najevo, že chce řešit určitý problém. *Okolí sleduje, jak se s tím dotyčný vyrovná* Reakce na hněv: „odvetný útok“, „útěk“ „obrana“ 1.Zeptat se, zda chce klient řešit veřejně nebo ne. 2.Reagujte nejdříve na pocity, pak na řešení problému. „Vidím, že jste se na mě pořádně naštval.“ 3.Nepřerušovat, nechat vymluvit, doplňovat otázkami.: „I když se zlobíte na mě, rád bych vám pomohl. O co jde?“ 4.Návrh na spolupráci „Myslím, že se shodneme na tom, že ani jeden z nás nechce, aby se z této záležitosti stalo něco, co nedokážeme vyřešit. Je tomu tak?“ 5.Ujistěte se otázkami, že jste pochopili, co je vám vyčítáno: „Rozumím vám správně? zlobíte se, protože……, nelíbí se vám toto “ 6.Nechte klientovi čas, aby si situaci promyslel, „vychladl“.

Reakce na urážky Nikdy ne odvetou – výčitková forma Zopakovat slyšené:“považujete mne za“, „říkáte, že“ Negativní aserce: „ano, je pravda, že“, „nemohu než souhlasit“ Negativní dotazování „myslíte, že by bylo lepší“ Právo sami se soudit při porušení morální hranice:“Jste zloděj“ „Nic neumíte“, „Nejste k dispozici“ – Jednoznačně odmítnout

Jak ztratit důvěru? 1.Tolerujete a provozujete "lezení do zadku". 2.Uplácíte slovně 3.Jste semeniště pomluv a zaručeně "pravdivých" zpráv. 4. Hrajete na notu My proti NIM! 5.Neobjasňujete, nemotivujete ke spolupráci, vše je „ v mlze“, nikdo nic neví a vy teprve ne 6.Lžete, překrucujete, neřeknete všechno, používáte „předstírané odvozování“ - a z toho vyplývá…. 7.Manipulujete ostatními, zevšeobecňujete „ jak dnes každý ví“, „každý mi dá za pravdu“. 8.Kontrolujete cokoliv se vám dostane do ruky, klidně i cizí y, abyste se udrželi v dění. 9.Odvoláváte se a opíráte o konexe, autority 10.Jste neomylní, chyba je vždy na straně druhé

Ano, ale …vymlouvačský styl jednání Ukřivděnost jako základní povahový rys. Čím více věci nejdou, jak bych je chtěl mít, tím jsem šťastnější ve svém neštěstí. Všichni to vidí, jaký jsem břídil, všichni vědí, že po mně nemohou nic chtít, stejně by to nešlo. Mít Černého Petra je mým údělem a já si to pěkně vychutnám. Dotyčný ani moc netrpí, trpí lidé kolem něho, kteří ho chtějí nějak pozvednout z jeho zakomplexovaného marasmu. Opozice jako základní životní postoj. Motto takovéhoto člověka zní: „Jen se snažte vymyslet něco, co bude fungovat! Já vám dokážu, že to fungovat nebude!“ Tito lidé najdou horu argumentů, proč je váš návrh nedokonalý a bez milosti vše shodí. Jejich protinávrhy neočekávejte. Oni jen kritizují. Výsledkem je, že se nic nemusí dělat, protože by to bylo stejně zbytečné. Manipulace jako schopnost využívat druhé. Výmluva je zde něco jako motivace pro druhého, aby se snažil to za mně, slabého a neschopného člověka, věci udělat. To slůvko udělat je tam podstatné. Je to prachobyčejné přehazování práce na ty, co neodhalí scénář vyčuránkovství. - já to nezvládnu znamená pomoz mi, udělej to za mne - tohle nepůjde znamená ty něco vymyslíš, jak by se to dalo uskutečnit, - tohle by mi mohlo uškodit znamená nemysli na sebe, ale jednej tak, abych z toho měl já výhody, - na vině jsou ONI – to je oblíbené slůvko, vina je přehozená někam do éteru, my jsme bez viny a také bez povinností něco činit či snad probůh, po někom napravovat!

Komunikační manévry 1. Diskvalifikování,znevažování diskvalifikace mlčením (i když jsem vyzván nic k řečenému neřeknu a tím naznačím, že to nemá smysl komentovat) diskvalifikace vyhnutím se (přejdu co partner řekl a začnu mluvit o něčem jiném) diskvalifikace nepřímá (na výzvu či otázku se obrátím na někoho jiného) zevšeobecnění (…to říkáš pokaždé, …neříkáš nic nového) 2. Sugerování (citově naléhavý způsob, využívající prestiže) 3. Persuase, příkazová komunikace ( přijímání vnějších pravd) 4. Mystifikace (to co pozorujete není pravda, pravdu mám já) 5. Paradoxní komunikace, dvojná vazba

Jak formovat chování druhých? 1.Žádáte objasnění „co tím myslíte?“ 2.Říkáte si o názor „jak byste to řešili?“ 3.Podporujete „to je asi dobré řešení“ 4. Doporučujete „doporučuji udělat to takto“ 5. Nesouhlasíte „“toto by nesplnilo účel“ 6. Objasňujete „mělo to fungovat takto“ 7. Navrhujete „udělejme to takto“ 8. Konstatujete potíže „vyskytly se problémy“ 9. Stavíte „rozhodneme se takto“ (Honey, 1997)

Ž ádám objasnení. „Myslíš to tak a tak?“ – „Chci si jenom overit, že jsem správne pochopil, co jsi rekl. Navrhuješ tedy, abychom udelali to a to?“ Říkám si o názor. „Napadá vás neco?“ „Pane, co navrhujete vy? Podporuji. „Souhlasím“ nebo „Ano, podporuji tvuj návrh.“ Doporučují (otázkou). „Neudeláme to tak a tak?“ nebo „Nemeli bychom udelat to ci ono?“ Nesouhlasím. „Nesouhlasím!“„Lituji, ale s tím já nemužu souhlasit, protože…“ a následují duvody ci vysvetlení Objasnuji/vysvetluji/informuji. „Chtel jsem tím ríci, že…“,„Na vysvetlenou bych mel ješte dodat, že.“ Navrhuji.„Mám nápad! Udeláme to tak a tak.“ „Navrhuji, abyste to udelali tak a tak!“ Konstatuji potíže. „Ta vec má ale podle me jeden hácek…“ nebo „Tohle nebudeme moci realizovat, protože…“„Nerozumím ani slovo z toho, o cem mluví.“ Stavím

Co nesmí zaznít z vašich úst… Vždycky to děláme takhle Asi je to hloupý nápad,ale Zkusím to Žádný problém Zabere to jen minutu To nemám v popisu práce Není to moje chyba Nemůžu To není fér

Nežádoucí obraty/Žádoucí obraty Pokusím se / Podniknu následující kroky Chci být upřímný / Popíšu vám, jak to vidím já Kolega tady není/ kolega přijde za hodinu To je nesmysl / Mám jinou zkušenost Tyto informace jsou 100%/ Informace jsme převzali z …. Není to tak, jak si myslíte / Je to jinak Udělám, co budu moci / Udělám toto Mám malou otázečku / Mám dotaz Špatně jste to pochopil / Chápeme to každý jinak Já vám to znovu vysvětlím / Vrátím se k tomu podrobněji

Kurz sebeovládání V Los Angeles, kde jsou ohromné dopravní zácpy a kde je nejvyšší počet vražd ve Spojených státech, jsou velmi populární kurzy sebeovládání, kde se lidé učí, jak svůj hněv ovládat. Takové kurzy musejí z nařízení soudu absolvovat četné celebrity: například Naomi Campbellová, která hodila mobilní telefon na jednoho asistenta, Sean Penn či Kanye West, kteří napadli fotografy, či Justin Bieber, který házel vajíčka na sousedův dům.Zdroj: Jde o výhodný byznys: skupinová terapie stojí od 20 dolarů (asi 500 Kč), ale individuální léčba stojí až 350 dolarů (8700 Kč). Míra úspěšnosti terapie se pohybuje mezi 70 a 80 procenty. spojenych-statech-se-uci-jak-bojovat-se-vztekem-1iu- /zdravi.aspx?c=A160604_180940_ln-zdravi_ele

Řízení emocí Zapojte svou pozornost. Všímejte si důležitých okolností vzniku zlosti: 1.Jak se cítím? Nejsem nevyspalý či ve špatné náladě? Odložte důležité či konfliktní rozhovory. 2.Jak si mohu špatnou náladu zvednout? 3.Nejsem přepracovaný? Není něčeho příliš? Lépe organizujte svůj čas, říkejte ne apod. 4.Na které situace jsem obzvláště citlivý? Delegovat na někoho jiného? Snižovat citlivost. Změnit situaci. Vyhnout se situaci, 5.Nenechte zlost vyrůst. Dejte si chvíli času a zastavte se. Omluvte se a běžte se projít. Napočítejte do desíti (nebo do sta)..

Shrnutí Zachovejte vždy klid a pozitivní přístup při jednání Nesnažte se změnit člověka, jen jeho chování Jednejte vždy sám za sebe a pojmenovávejte situace ze svého pohledu Respektujte právo na odlišnost Neberte si problematické chování osobně Ať byl včerejšek jakkoliv komplikovaný, můžete dnes, teď hned začít znovu