Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_23_E. M. Remarque Téma sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Advertisements

Citáty O LÁSCE.
Světová literatura po 1. svět. válce
Erich Maria Remarque
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Erich Maria Remarque Na západní frontě klid
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Doplňte ke správnému roku odpovídající událost
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
VY_32_INOVACE_1_1. SVĚTOVÁ VÁLKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Světová próza v 1. polovině 20. století
Nečekej na úsměv, abys byl milý ...
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
V životě zažijeme tolik kamarádů.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Pár vtípků.
KAMARÁD NewFoton.
Téma: Audience – V. Havel
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná literatura
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
1. světová válka – Boje na 4 hlavních frontách:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.1 Opakování – I. světová válka Název sady: Moderní dějiny.
První světová válka. Před válkou – nová spojenectví TROJDOHODA Velká Británie + Francie + Rusko TROJSPOLEK Německo + R-U = Centrální mocnosti + Itálie.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Marcela Kaderová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
První světová válka. Vznik československého státu.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Téma: Člověk a jeho svět – Vlastivěda
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Erich Maria Remarque
Americká próza mezi válkami
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_23_E. M. Remarque Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: únor 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Erich Paul Remark. do zákopů první světové války Autor se občansky jmenoval Erich Paul Remark. V 18-ti letech byl odvelen do zákopů první světové války; po válce učil, živil se prodejem náhrobků, závodil v automobilu a toužil po novinářské kariéře. z 11 románů Na západní frontě klid (1929), Téměř každý z 11 románů tohoto německého tvůrce měl u čtenářů úspěch, počínajíc tím nejslavnějším Na západní frontě klid (1929), jenž je dle autora,,pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou, i když unikla jejím granátům.“ po nástupu nacismu zbaven něm. občanství získal americké občanství Jiskra života (1951) Hned po nástupu nacismu se dostal na index zakázaných autorů a v roce 1938 byl zbaven něm. občanství. Jeho knihy byly veřejně páleny, protože jeho popis války byl pro režim nevhodný. Roku 1939 spisovatel emigroval do New Yorku, kde získal americké občanství. Během války zemřela jedna z jeho sester v koncentračním táboře, což jej později inspirovalo k napsání knihy Jiskra života (1951). Po válce žil střídavě v USA a ve Švýcarsku. tzv.,,ztracené generaci“, Ve svých dílech se věnuje tzv.,,ztracené generaci“, do níž však tak úplně nepatří, neboť nebyl Američanem. Přesto je jako autor ovlivněný zážitky první světové války k dané generaci volně přiřazován. Erich Paul Remark. do zákopů první světové války Autor se občansky jmenoval Erich Paul Remark. V 18-ti letech byl odvelen do zákopů první světové války; po válce učil, živil se prodejem náhrobků, závodil v automobilu a toužil po novinářské kariéře. z 11 románů Na západní frontě klid (1929), Téměř každý z 11 románů tohoto německého tvůrce měl u čtenářů úspěch, počínajíc tím nejslavnějším Na západní frontě klid (1929), jenž je dle autora,,pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou, i když unikla jejím granátům.“ po nástupu nacismu zbaven něm. občanství získal americké občanství Jiskra života (1951) Hned po nástupu nacismu se dostal na index zakázaných autorů a v roce 1938 byl zbaven něm. občanství. Jeho knihy byly veřejně páleny, protože jeho popis války byl pro režim nevhodný. Roku 1939 spisovatel emigroval do New Yorku, kde získal americké občanství. Během války zemřela jedna z jeho sester v koncentračním táboře, což jej později inspirovalo k napsání knihy Jiskra života (1951). Po válce žil střídavě v USA a ve Švýcarsku. tzv.,,ztracené generaci“, Ve svých dílech se věnuje tzv.,,ztracené generaci“, do níž však tak úplně nepatří, neboť nebyl Američanem. Přesto je jako autor ovlivněný zážitky první světové války k dané generaci volně přiřazován.

Doplňte správné zakončení věty. E. M. Remarque se ve skutečnosti občanským jménem jmenoval se po nástupu nacistů dostal na seznam v roce 1939 emigroval do je jako autor někdy volně přiřazován k

Doplňte správné zakončení věty. E. M. Remarque se ve skutečnosti občanským jménem jmenoval Erich Paul Remark se po nástupu nacistů dostal na seznam zakázaných autorů. se po nástupu nacistů dostal na seznam zakázaných autorů. v roce 1939 emigroval do New Yorku (USA). je jako autor někdy volně přiřazován k tzv. ztracené generaci.

Společensko-historické pozadí průběh první světové války

Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. První světová válka Poslouchejte nahrávku a odpovězte na otázky. První světová válka 1. Ve dvou větách shrňte obsah nahrávky. 2. Jaká byla záminka pro rozpoutání konfliktu? 3. Které nové zbraně se při bojích uplatnily? 4. Kolik lidí ve válce zemřelo?

První světová válka První světová válka 1.Individuální řešení; např. nahrávka nás informuje o zámince k válce, jejím průběhu. Také nám sděluje informace o chování velmocí, technice a počtu lidských obětí. 2.Záminka – atentát G. Principa na rak. následníka trůnu v Sarajevu (organizace Mladá Bosna). 3.Zbraně – otravné plyny, tanky, letectvo, loďstvo, obrněné křižníky. 4.Oběti – 8 mil. vojáků a 6 mil. civilistů. 1.Individuální řešení; např. nahrávka nás informuje o zámince k válce, jejím průběhu. Také nám sděluje informace o chování velmocí, technice a počtu lidských obětí. 2.Záminka – atentát G. Principa na rak. následníka trůnu v Sarajevu (organizace Mladá Bosna). 3.Zbraně – otravné plyny, tanky, letectvo, loďstvo, obrněné křižníky. 4.Oběti – 8 mil. vojáků a 6 mil. civilistů.

Prošli jsme desetidenním vojenským výcvikem, a za tu dobu jsme byli přetvořeni dokonaleji než za deset let pobytu ve škole. Učili jsme se, že vyčištěný knoflík je důležitější než čtyři svazky Schopenhauera. Nejdřív udiveně, pak rozhořčeně a nakonec lhostejně jsme poznávali, že nerozhoduje, jak se zdá, duch, ale kartáč na boty, ne myšlenka, ale systém, ne svoboda, ale dril. Stali jsme se vojáky s nadšením a s dobrou vůlí; ale přičiňovali se všemožně, aby to z nás vyhnali. Po třech týdnech nebylo nám už nepochopitelné, že listonoš s hvězdičkami má nad námi více moci než dříve naši rodiče, naši vychovatelé a všechny kulturní oblasti od Platóna až ke Goethovi. Svýma malýma pozornýma očima jsme viděli, že klasický pojem vlasti našich učitelů se prozatím rea- Po třech týdnech nebylo nám už nepochopitelné, že listonoš s hvězdičkami má nad námi více moci než dříve naši rodiče, naši vychovatelé a všechny kulturní oblasti od Platóna až ke Goethovi. Svýma malýma pozornýma očima jsme viděli, že klasický pojem vlasti našich učitelů se prozatím rea- lizoval v úplné vzdání naší osobnosti. (…) Prošli jsme desetidenním vojenským výcvikem, a za tu dobu jsme byli přetvořeni dokonaleji než za deset let pobytu ve škole. Učili jsme se, že vyčištěný knoflík je důležitější než čtyři svazky Schopenhauera. Nejdřív udiveně, pak rozhořčeně a nakonec lhostejně jsme poznávali, že nerozhoduje, jak se zdá, duch, ale kartáč na boty, ne myšlenka, ale systém, ne svoboda, ale dril. Stali jsme se vojáky s nadšením a s dobrou vůlí; ale přičiňovali se všemožně, aby to z nás vyhnali. Po třech týdnech nebylo nám už nepochopitelné, že listonoš s hvězdičkami má nad námi více moci než dříve naši rodiče, naši vychovatelé a všechny kulturní oblasti od Platóna až ke Goethovi. Svýma malýma pozornýma očima jsme viděli, že klasický pojem vlasti našich učitelů se prozatím rea- Po třech týdnech nebylo nám už nepochopitelné, že listonoš s hvězdičkami má nad námi více moci než dříve naši rodiče, naši vychovatelé a všechny kulturní oblasti od Platóna až ke Goethovi. Svýma malýma pozornýma očima jsme viděli, že klasický pojem vlasti našich učitelů se prozatím rea- lizoval v úplné vzdání naší osobnosti. (…)

1. Určete vypravěče a doložte jej v textu. Jak se postava cítí? 2. Posuďte jazykovou stránku výňatku; jaké věty ze syntaktického hlediska v ukázce převládají? 3. Napište minimálně dvě věty, ve kterých shrnete obsah ukázky.

1. Vypravěč – ich forma (prošli jsme, jsme viděli); hrdina Pavel je rozčarován z výcviku … 2. Vypravěč – spisovný jazyk, v úryvku vnitřní monolog hlavního hrdiny Pavla, vlastní jména učenců jako Schopenhauer, Platón a Goethe. Očima jsme viděli – synekdocha; nerozhoduje duch, ale kartáč na boty – personifikace aj. 3. Individuální řešení.

V polním lazaretu je hodně práce, páchne to tam jako vždy karbolem, hnisem a potem. Člověk je z baráku na ledacos zvyklý, ale tady by ti přec jen mohlo přijít nanic. Ptáme se po Kemmerichovi; leží v jednom sále a uvítá nás slabým úsměvem radostí a bezmocným rozčilením. Co ležel v bezvědomí, ukradli mu hodinky. Müller potřásá hlavou:,,Já ti vždycky říkal, že nemáš tak pěkné hodinky nosit.“ Müller je trochu nemotora a tvrdohlavec. Jinak by držel hubu, poněvadž každý vidí, že Kemmerich už z toho sálu nevyjde. Dostane-li opět hodinky či nedostane, je docela lhostejné, nanejvýš, že bychom je mohli poslat jeho rodině. „Jak se daří Frantíku?“ ptá se Kropp. Kemmerich svěsí hlavu. „Ujde to - mám jen zatracené bolesti v noze.“ Díváme se na jeho pokrývku. Jeho noha leží pod drátěným košem, přes ni tlustě leží svrchnice. Kopám Müllera do holeně, neboť by byl s to Kemmericho- vi říct to, co nám saniťáci už venku: že Kemmerich už nohu nemá. Amputovali mu ji. V polním lazaretu je hodně práce, páchne to tam jako vždy karbolem, hnisem a potem. Člověk je z baráku na ledacos zvyklý, ale tady by ti přec jen mohlo přijít nanic. Ptáme se po Kemmerichovi; leží v jednom sále a uvítá nás slabým úsměvem radostí a bezmocným rozčilením. Co ležel v bezvědomí, ukradli mu hodinky. Müller potřásá hlavou:,,Já ti vždycky říkal, že nemáš tak pěkné hodinky nosit.“ Müller je trochu nemotora a tvrdohlavec. Jinak by držel hubu, poněvadž každý vidí, že Kemmerich už z toho sálu nevyjde. Dostane-li opět hodinky či nedostane, je docela lhostejné, nanejvýš, že bychom je mohli poslat jeho rodině. „Jak se daří Frantíku?“ ptá se Kropp. Kemmerich svěsí hlavu. „Ujde to - mám jen zatracené bolesti v noze.“ Díváme se na jeho pokrývku. Jeho noha leží pod drátěným košem, přes ni tlustě leží svrchnice. Kopám Müllera do holeně, neboť by byl s to Kemmericho- vi říct to, co nám saniťáci už venku: že Kemmerich už nohu nemá. Amputovali mu ji.

1. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. Určete jednající postavy. 2. Jaký slohový postup v něm převládá? 3. Vysvětlete název textu, také posuďte jeho jazykovou stránku. 4. Jakým slovem lze v textu nahradit výraz karbolem?

1.Ukázka 1.Ukázka je spíše z počátků knihy. Chlapci jdou navštívit do lazaretu nemocného kamaráda Kemmericha, jemuž tam ukradli hodinky a amputovali nohu. Počet postav – čtyři, a to Pavel (vypravěč), Kemmerich, Müller a Kropp. Všichni jsou spolužáci z jedné třídy, přátelé. Společně pod vlivem učitele narukovali do války. 2.Slohový postup 2.Slohový postup – popisný a vyprávěcí. 3.Název díla ich-formě nespisovnými výrazy Eufemismus 3.Název díla – podle zprávy velitelství něm. armády z října 1918, kdy Pavel zemřel. Ta se omezila na pouhé sdělení, že je na bojišti klid – ironie. ( v závěru románu). Jaz. stránka – pasáž vypravěče v ich-formě (Pavel) střídá přímá řeč a uvozovací věty. Spisovný jazyk s nespisovnými výrazy (držel hubu). Eufemismus – každý vidí, že Kemmerich už z toho baráku nevyjde; přirovnání … karbolem 4.Výraz karbolem – dezinfekcí (fenol také známý jako kyselina karbolová, hydroxybenzen, karbol, benzenol). 1.Ukázka 1.Ukázka je spíše z počátků knihy. Chlapci jdou navštívit do lazaretu nemocného kamaráda Kemmericha, jemuž tam ukradli hodinky a amputovali nohu. Počet postav – čtyři, a to Pavel (vypravěč), Kemmerich, Müller a Kropp. Všichni jsou spolužáci z jedné třídy, přátelé. Společně pod vlivem učitele narukovali do války. 2.Slohový postup 2.Slohový postup – popisný a vyprávěcí. 3.Název díla ich-formě nespisovnými výrazy Eufemismus 3.Název díla – podle zprávy velitelství něm. armády z října 1918, kdy Pavel zemřel. Ta se omezila na pouhé sdělení, že je na bojišti klid – ironie. ( v závěru románu). Jaz. stránka – pasáž vypravěče v ich-formě (Pavel) střídá přímá řeč a uvozovací věty. Spisovný jazyk s nespisovnými výrazy (držel hubu). Eufemismus – každý vidí, že Kemmerich už z toho baráku nevyjde; přirovnání … karbolem 4.Výraz karbolem – dezinfekcí (fenol také známý jako kyselina karbolová, hydroxybenzen, karbol, benzenol).

Karbol 4. Karbol – také označovaný jako,,vůně nemocnice“. Jedná se o bezbarvou jedovatou látku sladkého dehtovitého zápachu s antiseptickými (dezinfekčními) účinky. Chemický vzorec Chemický vzorec - C 6 H 5 OH Karbol 4. Karbol – také označovaný jako,,vůně nemocnice“. Jedná se o bezbarvou jedovatou látku sladkého dehtovitého zápachu s antiseptickými (dezinfekčními) účinky. Chemický vzorec Chemický vzorec - C 6 H 5 OH

Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua ? ? SETAC TÁPKYZ NĚZTÝVÍ KUOBLO RENÝČ KISELBO TIŘ DÁRIMAKA SIKAJR TAVIOŽ TÍNYS V JIRÁ

Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua Vyluštěte přesmyčky děl E. M. Remarqua ? ? CESTA ZPÁTKY VÍTĚZNÝ OBLOUK ČERNÝ OBELISK TŘI KAMARÁDI JISKRA ŽIVOTA STÍNY V RÁJI

Na západní frontě klid (1979) Na západní frontě klid (1979) Podívejte se na obě videa a vypracujte odpovědi na otázky. Podívejte se na obě videa a vypracujte odpovědi na otázky. 1.Jak se vám filmové zpracování líbí? Srovnejte s knihou.Jak se vám filmové zpracování líbí? Srovnejte s knihou. 2.Vyberte si jeden z komentářů a reagujte na něj. fronte-klid/Vyberte si jeden z komentářů a reagujte na něj. fronte-klid/ 1.Jak se vám filmové zpracování líbí? Srovnejte s knihou.Jak se vám filmové zpracování líbí? Srovnejte s knihou. 2.Vyberte si jeden z komentářů a reagujte na něj. fronte-klid/Vyberte si jeden z komentářů a reagujte na něj. fronte-klid/

a)Román Na západní frontě klid byl autorovou prvotinou. ano - ne b) Otec autora zahynul za druhé světové války v koncentráku. ano - ne c) Vypravěčem románu NZFK je Robby Lohkamp. ano - ne d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano - ne ano - ne d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano - ne ano - ne

a)Román Na západní frontě klid byl autorovou prvotinou. ano b) Sestra autora zahynula za druhé světové války v koncentráku. d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano ano d) Remarque je autorem 11-ti románů. ano ano c) Vypravěčem románu NZFK je Pavel c) Vypravěčem románu NZFK je PavelBäumer. Bäumer.

Výchozí text 4 Poznal jsem dost žen, ale byla to vždycky jen letmá setkání, dobrodružství, někdy příjemná hodinka, osamělý večer, útěk před sebou samým, před zoufalstvím, před prázdnotou. Nic jiného jsem ani nechtěl, neboť jsem poznal, že člověk se může spoléhat jen sám na sebe nebo na své kamarády. (…) Poznal jsem dost žen, ale byla to vždycky jen letmá setkání, dobrodružství, někdy příjemná hodinka, osamělý večer, útěk před sebou samým, před zoufalstvím, před prázdnotou. Nic jiného jsem ani nechtěl, neboť jsem poznal, že člověk se může spoléhat jen sám na sebe nebo na své kamarády. (…) Tu jsem náhle viděl, že mohu pro druhého něco znamenat, už jenom tím, že tu jsem a ten druhý je šťastný, protože jsem u něho. Když pak o tom člověk přemýšlí, je to obrovská věc, která nemá vůbec konce. Je to něco, co člověka může úplně roztrhat a zničit. Je to láska a přece něco jiného. Něco, pro co lze žít. Tu jsem náhle viděl, že mohu pro druhého něco znamenat, už jenom tím, že tu jsem a ten druhý je šťastný, protože jsem u něho. Když pak o tom člověk přemýšlí, je to obrovská věc, která nemá vůbec konce. Je to něco, co člověka může úplně roztrhat a zničit. Je to láska a přece něco jiného. Něco, pro co lze žít. Poznal jsem dost žen, ale byla to vždycky jen letmá setkání, dobrodružství, někdy příjemná hodinka, osamělý večer, útěk před sebou samým, před zoufalstvím, před prázdnotou. Nic jiného jsem ani nechtěl, neboť jsem poznal, že člověk se může spoléhat jen sám na sebe nebo na své kamarády. (…) Poznal jsem dost žen, ale byla to vždycky jen letmá setkání, dobrodružství, někdy příjemná hodinka, osamělý večer, útěk před sebou samým, před zoufalstvím, před prázdnotou. Nic jiného jsem ani nechtěl, neboť jsem poznal, že člověk se může spoléhat jen sám na sebe nebo na své kamarády. (…) Tu jsem náhle viděl, že mohu pro druhého něco znamenat, už jenom tím, že tu jsem a ten druhý je šťastný, protože jsem u něho. Když pak o tom člověk přemýšlí, je to obrovská věc, která nemá vůbec konce. Je to něco, co člověka může úplně roztrhat a zničit. Je to láska a přece něco jiného. Něco, pro co lze žít. Tu jsem náhle viděl, že mohu pro druhého něco znamenat, už jenom tím, že tu jsem a ten druhý je šťastný, protože jsem u něho. Když pak o tom člověk přemýšlí, je to obrovská věc, která nemá vůbec konce. Je to něco, co člověka může úplně roztrhat a zničit. Je to láska a přece něco jiného. Něco, pro co lze žít. Doplňte do textu vhodná slova

Úkoly k výchozímu textu 4 1. Vymyslete vlastní název pro daný text. 2. Které mravní hodnoty vypravěč vyzdvihuje nade vše? 3. Který slohový postup v úryvku převládá? převládá? 4. Napište krátké zamyšlení nad tématy, která v textu zaznívají.

Odpovědi k výchozímu textu 4 1. Individuální řešení. Např. Pojetí lásky a přátelství … 2. Kamarádství a přátelství, láska je něco neočekávaného … 3. Úvahový (vnitřní monolog). 4. Individuální řešení, diskuze.

ZkratkaJménoDíloStátEH S a m S a m TM N v B FKP RR P a L

ZkratkaJménoDíloStátEH S a m S a mErnestHemingwayStařec a moře USA TM N v B ThomasMann Noc v Benátkách Německo FKPFranzKafkaProměnaRakouskoČSR RR P a L RomainRollandPetr a Lucie Francie

Realita a fikce německý voják za 1. svět. války Popište obrázek, srovnejte s dílem Na západní frontě klid.

Vždycky se nám zdá lepší to, co nemůžeme dostat, než to, co už máme. V tom spočívá romantika a nesmyslnost lidského života.

Použitá literatura a zdroje  KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN  REMARQUE, ERICH MARIA. Na západní frontě klid. Praha : Naše vojsko, n. p.,1988.  REMARQUE, Erich Maria. Tři kamarádi. Praha: Ikar, 2006, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN       ka ka  Archiv autorky.

Obrazový materiál  (pozadí)  (snímek 3, podpis)  (mapa 1. světové války – gif, snímek 7)  (snímek 16)  (snímek 16)  MG-Stellung.jpg (snímek 27) MG-Stellung.jpg  Archiv autorky.