Práce a její podmínky Jana Petříková. Práce se neodehrává ve vakuu nýbrž v pracovním prostředí pracovní prostředí = soubor činitelů a podmínek, za nichž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Zákon o sociálních službách
Péče o pracovníky.
OBEZITA.
Zdravý životní styl – pohyb a strava
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Zdravý životní styl základní principy.
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Psychické stavy.
Režim dne.
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Osobnost Občanská výchova.
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Náročné životní situace
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Rozdíly mezi osobnostmi
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Péče o zdraví 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Psychologické aspekty zdraví
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Agrese a agresivita.
Vznik a odstranění únavy
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Chyby ve výživě I. Dagmar Šťastná. Nesprávné stravovací návyky a civilizační choroby Nedostatečný příjem pokrmů vede k pocitu hladu, k podráždění, podvýživě.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PÉČE O ZDRAVÍ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Náročné životní situace
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Práce a její podmínky Jana Petříková

Práce se neodehrává ve vakuu nýbrž v pracovním prostředí pracovní prostředí = soubor činitelů a podmínek, za nichž se uskutečňuje pracovní činnost a které na tuto činnost působí

Faktory pracovního prostředí rozlišujeme tři základní soubory faktorů: faktory fyzikálně chemické faktory vycházející z druhu a organizace práce faktory sociálně psychologické

Vliv biorytmicity

Život pulsuje… biologové tvrdí, že rytmicitě podléhá veškerá živá hmota astronomové potvrzují, že existuje rytmicita ve vesmíru a psychologové vědí, že rytmicitě podléhá i člověk, i když každý trochu jinak…

Rytmicita dle Perny Ruský fyziolog Perna zkoumal rytmicitu a shledal, že existují: Sekundové intervaly - buněčné struktury Minutové rytmy - dýchání a krevní oběh Denní (cirkadiánní) rytmy - aktivity celého organismu Týdenní a měsíční cykly - adaptabilita ke společenskému dění Roční a víceleté cykly - osobní zdatnost a vitalita

Měsíční a roční rytmy rakouský lékař Swoboda a jeho následníci zjistili existenci 3 různých rytmů: 23 denní = fyzický rytmus 28 denní = emocionální rytmus 33 denní = intelektuální rytmus hlavními rytmy pro osobnost jsou podle Perny, ale už dle Hippokkrata, Komenského či theosofů, 7 leté rytmy

Denní rytmy blíže viz Smékalova Psychologie osobnosti str.169; obecně: 4.hodina ranní = nejrizikovější bod, hodina smrti hodina = ideální pro náročné aktivity 14.hodina = druhý nejrizikovější bod 22. a 7.hodina = ideální pro sanogenetickou autoregulaci (sugesce zdraví)

Rytmus práce a odpočinku každé napětí musí přejít v uvolnění, svalové i psychické v rámci pracovní doby je proto nutné dělat přestávky - ze zákona po 4 hodinách alespoň 30 minut a po práci je nezbytné dopřát si spánek - alespoň tolik, aby nevznikal spánkový dluh, (projevující se jako ospalost)

Provádění bdělostních úkonů… …vede po určité době zákonitě k únavě mnohdy se liší subjektivní pocit únavy a faktický stav únavy a vyčerpání pocit únavy se může dostavit po krátké práci či ještě před jejím započetím ani po velké námaze se nemusí dostavit pocit únavy, přestože tělesně je člověk vyčerpán rozdíly jsou dány tím, že pocit únavy je dán jak tělesným vyčerpáním, tak vztahem k pracovní činnosti, pracovním zaujetím apod. => zaměstnance je nezbytné MOTIVOVAT

Jak vypadá unavený člověk? psychologové práce to vědí… únava se projevuje: poklesem činnosti analyzátorů - např. typicky odchází zrak (snižuje se ostrost aj.), sluch… poklesem v motorické oblasti - pokles svalové síly, zhoršení pohybové koordinace, zhoršení stability těla, změna rychlosti a přesnosti pohybů změny v oblasti emocí - nárůst napětí, obvykle spojený s různými afekty (rozčilení, zlost…) i s neurotickými projevy => zmnožení chyb

Zajímavost o únavě každá fyzická práce nemusí nutně unavovat i psychicky avšak každá psychická práce unavuje vždy také fyzicky neboli psychická práce vyčerpává organismus jako celek

Únava není nemoc

V provozu rozlišujeme… únavu nutnou - přirozená, její následky do druhého dne zmizí únavu zbytečnou - plyne ze špatné organizace práce, odstranit ji lze reorganizací práce únavu škodlivou - její účinky se latentně hromadí a obvykle se projeví naráz (až „přeteče pohár“)

Monotonie… je významným zdrojem únavy, též pocitů nudy, námahy, ztráty zájmu o práci na monotonii mohou lidé reagovat různě: nedbalostí v práci vyhýbáním se práci snahou získat nemocenskou rozvojem tělesných i duševních chorob opuštěním takového zaměstnání

lidé se liší v míře vnímavosti vůči monotonii jsou lidé, kteří ji vysloveně nesnášejí (snadno jí podlehnou) jsou lidé, pro které je spíše znakem stálosti a zdrojem jistoty je třeba při výběru zaměstnanců na pracovní pozice s vyšší mírou monotonie mapovat individuální reakce na monotonii

Řešení negativního vlivu monotonie krátkodobá řešení: vkládání krátkých odpočinků (až 10minutové intervaly) dlouhodobá řešení: změna pracovní činnosti (postupy humanizace práce), zlepšuje prožitek z práce a je ekonomičtější

A jak předcházet únavě?

Racionální režim práce a oddechu zajistit hlavní přestávku i kratší mikropauzy dodržovat správný režim stravování (tj. zajistit jídlo těsně před poklesem výkonnostní křivky a dále jíst 5x denně, 1x teplé jídlo, občas půst, hodně zeleniny, málo cukrů a tuků…) dodržovat pitný režim (tj. pít hodně tekutin, omezit kofein, vyřadit alkohol…)

zařazování relaxačních a tělovýchovných „momentů“ vyhovující sociální zařízení (šatny, wc, umývárny, sprchy…) vyvarování se fyzického, intelektuálního, volního i emocionálního přetěžování …

Základem je však vždy soulad mezi pracovníkem a pracovní pozicí.