Detekce kolejových vozidel Počítače náprav Kamenický Dušan
Účel Zabezpečovací systém určený k detekci kolejových vozidel Zabezpečovací systém určený k detekci kolejových vozidel Využívá bodových prvků ke kontrole volnosti nebo obsazení kolejového úseku Využívá bodových prvků ke kontrole volnosti nebo obsazení kolejového úseku
Princip činnosti Pro kontrolu volnosti nerozvětveného kolejového úseku jsou potřeba alespoň dva detektory, jeden na každém konci kolejového úseku Pro kontrolu volnosti nerozvětveného kolejového úseku jsou potřeba alespoň dva detektory, jeden na každém konci kolejového úseku Detektor je schopen vyhodnotit přítomnost a směr pohybu kola Detektor je schopen vyhodnotit přítomnost a směr pohybu kola Informace z detektorů kol jsou přivedeny do vyhodnocovací jednotky, která pak na základě přicházejících signálů vyhodnocuje volnost nebo obsazení úseku, popř. směr jízdy vlaku a počet jeho náprav. Informace z detektorů kol jsou přivedeny do vyhodnocovací jednotky, která pak na základě přicházejících signálů vyhodnocuje volnost nebo obsazení úseku, popř. směr jízdy vlaku a počet jeho náprav.
Detektor kol Detektor kol je tvořen jediným tělesem, které se instaluje na vnitřní stranu kolejnice a obsahuje jediný vysílač signálu a dva přijímače Detektor kol je tvořen jediným tělesem, které se instaluje na vnitřní stranu kolejnice a obsahuje jediný vysílač signálu a dva přijímače Vysílač a přijímače tvoří oscilační obvod naladěné na určitou frekvenci (např. u čidla RSR 122 jsou použity frekvence f1 = 1110 kHz ± 15 kHz a f2 = 1015 kHz ± 15 kHz) Vysílač a přijímače tvoří oscilační obvod naladěné na určitou frekvenci (např. u čidla RSR 122 jsou použity frekvence f1 = 1110 kHz ± 15 kHz a f2 = 1015 kHz ± 15 kHz) Přítomnost kola způsobí deformaci elektromagnetického pole a jeho zatlumení elektricky vodivou masou kola. Důsledkem zatlumení je pokles napětí, indukovaného v přijímací cívce pod prahovou hodnotu a návazně reakce prahového obvodu Přítomnost kola způsobí deformaci elektromagnetického pole a jeho zatlumení elektricky vodivou masou kola. Důsledkem zatlumení je pokles napětí, indukovaného v přijímací cívce pod prahovou hodnotu a návazně reakce prahového obvodu
Průjezd vozidla
Vyhodnocovací zařízení Signál z čidla umístěného v kolejišti je přiváděn na desku AMC a zde je upraven vstupním zesilovačem a po jeho digitalizaci je dvoukanálově zpracován. Signál z čidla umístěného v kolejišti je přiváděn na desku AMC a zde je upraven vstupním zesilovačem a po jeho digitalizaci je dvoukanálově zpracován. Pokles proudu pod nastavenou zapínací úroveň je zde vyhodnocen jako obsazení senzoru Pokles proudu pod nastavenou zapínací úroveň je zde vyhodnocen jako obsazení senzoru Z obsazení systému 1 a 2 v čidle je určen směr jízdy kola. Počítač náprav AMC kolo v jednom směru přičítá a v druhém odečítá Z obsazení systému 1 a 2 v čidle je určen směr jízdy kola. Počítač náprav AMC kolo v jednom směru přičítá a v druhém odečítá
Porovnání s kolejovými obvody Výhody: Výhody: –spolehlivě pracují i v kolejišti se špatným izolačním stavem –k jejich činnosti se nemusí zřizovat izolované styky –snadná a rychlá montáž, nižší celkové pořizovací náklady –mají výrazně nižší spotřebu elektrické energie v porovnání s klasickými –kolejovými obvody Nevýhody: Nevýhody: –nehlídají nasazení zvláštních vozidel na kolej v úseku mezi počítacími body –nekontrolují celistvost kolejnic –neumožňují liniový přenos vlakového zabezpečovače –ne všechna kolová čidla jsou odolná účinkům elektromagnetických brzd –pracujících na principu vířivých proudů v kolejnici
Děkuji za pozornost Použité zdroje: Petr Kolář, Počítač náprav Frauscher AMC Petr Kolář, Počítač náprav Frauscher AMC V. Chudáček a kol., DETEKCE KOLEJOVÝCH VOZIDEL V. Chudáček a kol., DETEKCE KOLEJOVÝCH VOZIDEL Starmon Choceň s.r.o, Počítač náprav Starmon Choceň s.r.o, Počítač náprav