Kvóty a další nástroje pro vyšší účast žen (nejen) v politice Jana Smiggels Kavková, M.A. PS PČR, 22.5. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Kroky na úrovni vlády ČR v oblasti sladění pracovního, soukromého a rodinného života Lucia Zachariášová Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Kritické poznámky k novele Zákona o sociálně právní ochraně a dopadech v praxi MUDr.F.Schneiberg Společnost sociální pediatrie ČLS JEP Poslanecká sněmovna.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Příspěvek pro seminář Zvláštní dětská zařízení na rozcestí – jak dál?
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Úřad práce České republiky
Vývoj genderové politiky v oblasti Evropské unie a její predikce
Zákon o sociálním podnikání
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inovační potenciál České republiky
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Vliv změn ve Studijním a zkušebním řádu na registrace a zápis studentů
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
DUM - Digitální Učební Materiál
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Česká padelová tour 2018 seriál oficiálních soutěžních turnajů vrcholící Mistrovstvím České republiky v padelu vyhlašuje:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
POLITICKÝ PLURALISMUS
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
EVROPSKÁ UNIE.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Transkript prezentace:

Kvóty a další nástroje pro vyšší účast žen (nejen) v politice Jana Smiggels Kavková, M.A. PS PČR,

Příčiny nízkého počtu žen v politice Individuální bariéry - přetrvávající patriarchální model rodiny, odlišná (sebe)hodnocení žen a mužů, odlišné pojetí moci Společenské bariéry - tradiční pojetí rolí žen a mužů, chybí ženské vzory, odlišná výchova dívek a chlapců Institucionální bariéry - mechanismus fungování politických stran, volební systém, způsob nominace kandidátů/tek

Ženy v českých politických stranách Na základní úrovni: % žen (členek strany) Ve vedení stran v průměru 25 % žen (parlamentní strany) Se zvyšující se pozicí ve straně se počet žen snižuje, „skleněný strop Výsledek – ženy mají minimální možnost ovlivňovat důležitá rozhodnutí ve stranách

Ženy v českých politických stranách

Představa přirozeného vývoje Spoléhání na zlepšení tzv. přirozeným vývojem. Takové pojetí předpokládá, že se zastoupení žen bude po každých volbách zvyšovat. Při současném vývoji by vyrovnávání trvalo zhruba 150 až 200 let. V české politice nelze vysledovat jasný trend vývoje zastoupení žen.

Vývoj zastoupení žen mezi nominovanými a zvolenými do Poslanecké sněmovny PČR

Vývoj zastoupení žen v PSP ČR za vybrané* politické subjekty *Do grafu jsou zahrnuty pouze strany, které měly v PSP ČR zastoupení déle než jedno volební období.

Vývoj zastoupení žen mezi nominovanými a zvolenými do Senátu PČR

Role politických stran Klíčová role politických stran v celém procesu: tzv. “gate keepers”. V politickém systému ČR role politických stran pro šanci žen na zvolení naprosto zásadní. Dnes udržují nízkou účast žen v politice. Mohou situaci výrazně zlepšit, ale chybí politická vůle.

Nástroje pro vyšší účast žen v politice: co mohou politické strany dělat? 1.První fáze volebního procesu: ženy se musí rozhodnout pro kandidaturu 1.1 Přihlásit se k problematice rovných příležitostí 1.2 Cíleně oslovovat a nabírat členky 1.3 Používat genderově citlivý jazyk 1.4 Mentoring pro ženy

2. Druhá fáze: nominace či zvolení žen vlastní stranou 2.1 Školení a vzdělávání 2.2 Databáze žen/expertek 2.3 Opatření pro skloubení péče o rodinu s politickou kariérou 2.4 Odborník/odbornice na genderovou problematiku 2.5 Síťování/networking

2. Druhá fáze: nominace či zvolení žen vlastní stranou 2.6 Ženská frakce/platforma 2.7 Formalizování vnitrostranických postupů a pravidel 2.8 Důvěrník/důvěrnice pro oběti diskriminace 2.9 Mezinárodní spolupráce 2.10 Finanční mechanismy

3. Třetí fáze: zvolení žen voliči a voličkami 3.1 Zviditelňování kandidátek 3.2 Kvóty

Co si myslí česká veřejnost o kvótách? Výzkum CVVM 2009 Vhodnost zavedení kvót na křesla vhodnénevhodné muži36 %42 % ženy58 %26 % Zavedení kvót pro volené funkce, tzv. vyhrazená křesla, podporuje 47 % dotázaných. Pro proměnu mechanizmů sestavování kandidátních listin je 58 % dotázaných. Vhodnost změny systému sestavování kandidátních listin vhodnénevhodné muži51 %34 % ženy63 %16 %

Typy kvót Zákonné/legislativní: povinné pro všechny politické strany, ukotveny buď: - v ústavě (23 zemí, např. Francie, Srbsko) - ve volebním zákoně (60 zemí, např. Belgie, Slovinsko, Španělsko) Vnitrostranické: dobrovolné, rozhodují o nich jednotlivé politické strany - fungují v 50 zemích

Typy kvót Vztahují se k výsledku: - tzv. vyhrazená křesla - předem určují počet mandátů pro ženy a muže - méně obvyklé, celkem 21 zemí (Rwanda, Egypt) Vztahují se ke startovním podmínkám: - kvóty na kandidátní listiny (celkem 41 zemí) - určují podíl žen a mužů na kandidátních listinách

Typy kvót Jednoduché: - stanovují minimální zastoupení žen/mužů - např. 35 % míst na kandidátní listině určeno pro ženy/muže (Polsko) Dvojité: - stanovují nejen podíl žen/mužů, ale i jejich pořadí - např. v každé trojici jedna žena, pravidelně se střídají muži a ženy (tzv. zipový systém)

Kvóty: způsob formulace, flexibilita Genderově neutrální kvóty: stanovují zastoupení obou pohlaví (např. Strana zelených) Dočasné: po překročení určité minimální hranice zrušeny (např. Dánsko) Možnost zvyšovat či snižovat kvótu (např. Belgie, Slovinsko)

Vymahatelnost kvót Problém s nedodržováním kvót ze strany politických stran Řešení: zavedení sankcí - finanční sankce: pokuta za porušení pravidla, zkrácení či odebrání státních příspěvků (Francie) - zamítnutí registrace kandidátních listin do voleb (Polsko)

Nastavení minimální hranice Tzv. kritická hranice: 30 % - dosažení této hranice je nezbytně nutné pro prosazení zájmů jakékoliv sociální skupiny. Paritní práh: od 40 % - od této hranice je zastoupení obou skupin vyrovnané

Stranické kvóty v České republice Jediná strana uplatňující kvóty pro kandidátní listiny i pro orgány strany: Strana zelených - V první dvojici a v každé následující trojici kandidujících musí být jedna osoba opačného pohlaví (zakotveno ve stanovách) ČSSD: kvóta pro orgány strany ve výši 25 % KSČM: závazné doporučení: do třetího místa kandidátní listiny alespoň jedna žena (součástí volebního řádu)

Děkuji za pozornost. Jana Smiggels Kavková