Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Konference Asociace aktivních škol
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Velké infrastruktury pro výzkum, vývoj a inovace
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
MULTIKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŠANCE PRO EVROPU. PROJEKT V OBLASTI PODPORY PRIORITNÍ OSY 1.2 – ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ VE ZLÍNSKÉM KRAJI PODÁNO 29.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
OMC Pracovní expertní skupina
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Průřezová témata.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Podpora vzdělávání žáků se SVP v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
ČŠBH – HERITAGE SCHOOLS JEJICH PŘÍNOS, ÚSKALÍ JEJICH EXISTENCE KONFERENCE HERITAGE SCHOOLS AND DIASPORA SENÁT PČR, PRAHA TÝDEN ČEŠTINY VE SVĚTE,
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
poslání národního pedagogického muzea a knihovny j. a. komenského
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Komplexní systém hodnocení
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
Tisková konference
PHmax ve středním vzdělávání
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mateřský jazyk jako podpora národní identity a zachování kulturního dědictví v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol

Motto Evropských škol „ Vzděláváni bok po boku, nesužováni od dětství rozvratnými předsudky, obeznámeni se vším, co je významné a dobré v různých kulturách, ponesou v průběhu dospívání myšlenku vzájemné sounáležitosti. Při zachování lásky a hrdosti k vlastní zemi stanou se v myslích Evropany, vzdělanými a připravenými dovršit a upevnit dílo, které započali jejich předkové - vytvořit jednotnou a prosperující Evropu.“ Jean Monnet

Co jsou Evropské školy? Multikulturní a mnohojazyčné vzdělávací instituce s šedesátiletou tradicí zřizované a kontrolované vládami členských států Evropské unie na základě Úmluvy o Statutu Evropských škol (1994) Vysoce kvalitní všeobecné vzdělání od předškolního až po maturitu, tzv. Evropský bakalaureát, uznávaný ve všech členských státech EU

Kdo patří do rodiny Evropských škol? 14 EŠ typu I v sedmi zemích EU s více než žáků 11 akreditovaných škol v devíti zemích EU Evropská škola Brusel III 3000 žáků 136 tříd 7 jazykových sekcí: česká – německá - anglická - francouzská- španělská – řecká - holandská

Organizace vzdělávání Mateřská škola – 2 roky (od 4 let) Primární cyklus – 5 let Sekundární cyklus - 7 let Evropská maturita uznávaná v 28 zemích EU i v dalších zemích Vzdělávání v jazykových sekcích podle mateřského jazyka, výuka v mateřském jazyce prostřednictvím kvalifikovaných učitelů

Žáci Evropských škol Hovořící různými jazyky (včetně češtiny) Bilingvní a multilingvní Žijící v cizině Z různých zemí EU (včetně ČR) i světa Z různého sociokulturního prostředí

Hodinové dotace předmětu český jazyk a literatura V českých sekcích EŠ Ve školách bez české sekce Primární cyklusSekundární cyklus 1.– 2. ročník 3.– 5. ročník 1.ročník 1.– 7. ročník 16x30 min. (8 hod.) 9x45 min. (6 hod. 45 min). 6x45 min.5x45 min.4x45 min. Mateřská škola Primární cyklusSekundární cyklus M1 a M2 1. – 2. ročník 3. – 5. ročník1. – 7. ročník 5 x 30 min 5 x 45 min

Učební osnovy Vytvořené odborníky Schválené ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Nejvyšší radou EŠ Vycházejí z RVP ZV a RVP GY – podobná náročnost vzdělávacích cílů a očekávaných výstupů Komunikační a slohová výchova Jazyková výchova Literární výchova ve vzájemném propojení a historickém a kulturním kontextu Mateřský jazyk jako cenné dědictví, v němž se odráží historický a kulturní vývoj národa

Faktory ovlivňující výuku českého jazyka Heterogenní složení tříd (žáci s různou úrovní osvojení mateřského jazyka) Méně podnětů z každodenního života pro žáky Rozdílná motivace rodičů a podpora výuky mateřského jazyka v rodině ale také obecně vysoký zájem žáků o četbu, české tradice, historii, hudbu …

Nároky na práci učitele Důsledné rozvíjení slovní zásoby žáků Systematické upevňování gramatických pravidel Sledování správného slovosledu Rozvíjení citu pro jazyk … atd. ale především povinnost uplatňovat diferencovaný a individualizovaný přístup k žákům podle jejich individuálních možností a potřeb

Diferenciace a individualizace vzdělávání Počáteční diagnostika (vstupní profil žáka) Diferenciace – plánování (IVP), vyučovací metody, hodnocení Sledování individuálního pokroku žáka (portfolio, vysvědčení)

Podpora MŠMT ČR a ČŠI Výběr učitelů a jejich vzdělávání Učební pomůcky Vysílání psychologů Tvorba učebních osnov Sledování a hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání Odborná pomoc a metodická podpora učitelům Periodické hodnocení učitelů

Děkuji za pozornost PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ ǀ