Prioritní oblasti primární prevence MŠMT PhDr. Pavla Doležalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pedagogicko-psychologická poradna Plzeň KOORDINACE PREVENCE V PLZEŇSKÉM KRAJI.
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Aktuální informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z oblasti primární prevence rizikového chování Ústí nad Orlicí 11. června 2012 Ing. Radka.
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
Specifické intervence pro mladistvé uživatele návykových látek reg. č. CZ.1.04/3.1.00/A
„MEZIMO“ Podpora znevýhodněné mládeže k posílení pracovní integrace, dalšího vzdělávání či odborné přípravy prostřednictvím mezinárodní mobility Projekt.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Programy včasné intervence Mgr. Milan Černý Centrum primární prevence, o.s. Prev-Centrum.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Individuálně, ale společně a jinak
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Ing. Kateřina Lichtenberková
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Roční preventivní program a následná práce se třídou a rodiči Ing
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Aktuální informace z oblasti. primární prevence rizikového. chování
Závěrečná konference Zlín,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Problémy a specifika pedagogiky
Techniky práce s mentálně postiženými
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
DOTAČNÍ FOND LIBERECKÉHO KRAJE
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
RIZIKO.
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Ošetřovatelský proces v primární péči
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
RIZIKO.
Školní poradenské pracoviště
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Výchovné a vzdělávací programy - prevence
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Ing. Alice Hříbalová - VP
Spolupráce s rodiči a komunitou
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice
Model intenzivní podpory
Šablony I a jejich realizace
Život bez střeva , Praha.
Model intenzivní podpory
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Struktura pedagogiky.
Počítač ve škole a MŠMT Mgr. Jaroslav Faltýn
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Model intenzivní podpory
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Prioritní oblasti primární prevence MŠMT PhDr. Pavla Doležalová

Tři úrovně koordinace - zák. 379/2005 Sb. MŠMT odb. prevence, spec. vzd. a institucionální vých. Resorty-spolupráce Kraje- metodici prevence, krajští koordinátoři Primární prevence Školy a školní zařízen í, NNO Obce- NNO Školy a školní zařízení-školní metodici PP

Priority MŠMT v PP Změna paradigmatu primární prevence- zaměřenost na jedince a jeho vývojové potřeby Terminologie v souladu s výzkumy- prevence rizikového chování (tradičně sociálně patologické jevy) Financování programů založených na prokazatelné kvalitě a vyhodnocení Evaluace programů na základě vědeckých metod Edukace- začlenění specifické primární prevence do rámcových vzdělávacích programů, podpora pedagogů

Model rizikového chování Rizikovým chováním rozumíme vzorce chování, v jejichž důsledku může docházet k prokazatelnému nárůstu výchovně vzdělávacích, zdravotních, sociálních a dalších rizik pro jedince nebo společnost.

Prevence rizikového chování Za prevenci rizikového chování považujeme takové typy výchovných, vzdělávacích, zdravotních, sociálních, terapeutických či jiných intervencí směřujících k předcházení výskytu rizikového chování, zamezujících jeho rozvoji, minimalizování již existujících projevů rizikového chování nebo pomáhajících řešit jeho důsledky.

Typy rizikového chování agrese a šikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extrémismus rasismus a xenofobie, homofobie záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, gambling rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, rizikové …., negativní působení sekt, sexuální rizikové chování aj.

Specifická primární prevence Aktivity a programy zaměřené na předcházení a omezování výskytu jednotlivých forem rizikového chování žáků. Programy jsou založené na prokazatelných výsledcích, změně chování a evaluaci programu. Typy primární prevence a) všeobecnou prevenci, která je zaměřena na širší populaci, aniž by byl dříve zjišťován rozsah problému nebo rizika, b) selektivní prevenci, která je zaměřena na žáky, u nichž lze předpokládat zvýšený výskyt rizikového chování, c) indikovanou prevenci, která je zaměřena na jednotlivce a skupiny, u nichž byl zaznamenán vyšší výskyt rizikových faktorů v oblasti chování, problematických vztahů v rodině, ve škole nebo s vrstevníky.

Nespecifická prevence- volný čas a sport- doplňuje specifickou prevenci Navždy odradit od rizikového chování (např. užívání návykových látek)- naprostá abstinence, užívání drog je vnímáno jako zcela nepřijetelné pro společnost Jednostranné informace, často odstrašující. Vyplývá to ze strachu dospělých nad ztrátou kontroly nad mladými lidmi Zaměstnávání mladých lidí sociálně přijatelnými aktivitami- sport, zájmové kroužky, předpoklad, že mladí lidé nebudou např. zkoušet drogy. Zahraniční výzkumy neprokazují významný efekt nespecifické prevence na změnu chování

VHODNÝ PŘÍSTUP Podpora sebedůvěry, aktivity a hodnotových zájmů Kontinuální proces Zaměření na změnu postojů a chování Živé interaktivní učení Využívání směrodatných vzorů, pokud možno z blízkého okolí Otevřená hodnotově orientovaná diskuse Zapojení do života místní komunity Realizaci navrhují a řídí kvalifikovaní interdisciplinární odborníci v PP

Nevhodný přístup Odstrašování, triviální „Prostě řekni ne“ Jednorázové akce Zaměření pouze na poznatky Přednášková forma Neosobnost, formalismus, stavění na „hvězdách“ Potlačování nebo „bezbřehost“ diskuse Vedení „shora“ a mimo místní kontext Amatérismus realizátorů, náhodný výběr úzkých specialistů (lékaři, policisté) neškolených v PP

Závěr Primární prevence v ČR má mnoho pozitivních výsledků. V posledním roce došlo k mnoha změnám, na MŠMT se změnil přístup k PP. Zkvalitňuje se koordinace ve všech třech úrovních a zlepšuje se spolupráce. Efektivní koordinace je založena na klíčových motivovaných lidech (školní metodici prevence, NNO, PPP, krajští protidrogoví koordinátoři a školní koordinátátoři primární prevence aj.). Přes finanční nedostatky se postupně daří realizovat systémová opatření v krajích a podporovat efektivní projekty ze zdrojů ESF.