Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Radim Bublík Název prezentace: (DUMu) Struktura OS Windows 9x / ME Tematická oblast:Operační systémy Ročník: 1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Operační systémy je poskytnout žákům potřebné informace o logické struktuře a fundamentálních principech fungování moderních operačních systémů, s nimiž (nebo jejich obdobami) se budou velmi pravděpodobně setkávat po celý svůj život. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě pokrývají vybrané tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Informační a komunikační technologie na naší SŠ. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Struktura konkrétních OS.
Od verze 4.x (95) je Windows již OS se samostatným jádrem. Oproti sestavě MS-DOS + Windows 3.x je to 32-bitový systém (některé knihovny zůstávají 16-bitové), ostatní vlastnosti zůstávají. Zjednodušená struktura OS vypadá nyní následovně: (viz obr. na další stránce) [1]
[1]
Spodní vrstva opět slouží k přístupu OS k zařízení. Následující vrstva se také vztahuje k HW, ale již na abstraktnější úrovni. Skládá se ze tří modulů: * VMM je správce virtuálních zařízení (Virtual Machine Manager), vytváří a udržuje prostředí virtuálních zařízení * IFSM je správce instalovatelných souborových systémů (Installable File Systems Manager), spravuje různé typy souborových systémů, které lze instalovat, např. FAT16, VFAT (FAT32 s rozšířeními), CDFS (systém souborů pro CD- ROM),... * Správce konfigurace spravuje ovladače HW na vyšší úrovni, především zařízení typu Plug&Play [1]
Jádro se skládá ze tří modulů, každý z nich má dvě dynamicky linkované knihovny (jedna pro 16-bitové, druhá pro 32-bitové aplikace): * KERNEL - multithreading, multitasking, správa paměti, synchronizace objektů, vstupu a výstupu u souborů,... * GDI (Graphics Device Interface) - správce tisku, spooler, zpracování grafiky, základní grafické objekty,... (funkce podobná jako u Win 3.x) * USER - vstupy z klávesnice, myši a pod. (řízené přerušeními), výstupy do GUI (okna, menu, ikony), práce s časovačem,... [1]
Registr je centrální informační databáze OS, najdeme zde většinu toho, co ve Win 3.x bylo v INI souborech (ty jsou však zachovány kvůli zpětné kompatibilitě). Fyzicky je uložen v souborech SYSTEM.DAT a USER.DAT [1]
Aplikace Win32 (t.j. psané pro Win 95 a výše) a Win16 (pro nižší verze) běží v systémovém virtuálním počítači, každá Win32 aplikace má vyhrazen svůj vlastní adresový prostor, aplikace Win16 mají jeden společný adresový prostor. [1] DOS aplikace mají stejně jako u Win 3.x každá svůj virtuální počítač (proto také každá svůj vlastní adresový prostor v rámci virtuálního počítače). [1]
plně integrovaný 32-bitový protected-mode OS, eliminující potřebu separátní instalace MS-DOS podpora preemtivního multitaskingu a multithreadingu (zlepšuje odezvu OS, umožňuje hladší procesy na pozadí) 32-bitové instalovatelné souborové systémy (vyšší výkon, dlouhé názvy,...) 32-bitové ovladače zařízení (vyšší výkon, inteligentnější využití paměti) kompletně 32-bitové jádro (zahrnuje správu paměti, plánování a správu procesů) zlepšená robustnost, stabilita a “kapacita” OS (po pádu aplikace je lépe řešen “clean-up”, stejně tak po jejím korektním ukončení, více OS procesů i aplikací může běžet najednou s méně problémy) [1]
[1] VAVREČKOVÁ, Šárka. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVE. Operační systémy: Přednášky [online]. 2006, [cit ]. Dostupné z: