Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Fotogrammetrie 1 Průseková metoda přednášející Jindřich Hodač JH_13.10.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Základy práce v aplikaci Adobe Illustrator 1. část
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Politika územního rozvoje ČR 2008 Hodnocení vlivů na evropsky významné lokality a ptačí oblasti Ondřej Volf, 2008.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Využití DPZ pro predikci výnosů obilovin
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Snímeksnímek bezměřítkaorientace obraz bez přesného měřítka a orientace překreslený snímek překreslený snímek směřítkemorientací obraz s přesným měřítkem.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Jak mapa vzniká v minulosti – ručním zakreslováním
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
NÁZORY CIZINCŮ NA PROCES POSKYTOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V ČESKÉ REPUBLICE Vaňáčková, I.; Beharková, N.; Pokorná, A.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Petr Junek Laboratoř DPZ, Katedra mapování a kartografie
5 P Inex SDA. Inex SDA - Brno Vysíláme dobrovolníky za zkušenostmi na mezinárodní projekty po světě a umožňujeme setkávání různých pohledů na svět, pochopení.
Rekognice z pohledu psychologie
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
V hledáčku k ompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Možnosti studia změn rostlinstva
Testování hypotéz párový test
Geografická kartografie
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Jak mapa vzniká v minulosti – ručním zakreslováním
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Geografická kartografie
Geografická kartografie
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
V hledáčku kompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
Transkript prezentace:

Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015

Interpretace leteckých a satelitních snímků 2013 výzkumné šetření pro skupinu studentů a žáků motivace výzkumu - zjistit, jak uživatelé, kteří jsou již od mladého věku konfrontováni se satelitními snímky na internetu či v televizi, jsou schopni interpretovat letecké snímky a družicové snímky v pravých či nepravých barvách

Cíle výzkumu Číslo cíleFormulace cíle Zpracování výzkumu vizuální interpretace leteckých snímků a družicových snímků u starších dětí a adolescentů Úkoly 1 Porovnat úspěšnost vizuální interpretace leteckého snímku a mapy stejného území u starších dětí a adolescentů. 2 Porovnat úspěšnost vizuální interpretace satelitního snímku v pravých barvách a satelitního snímku v nepravých barvách u starších dětí a adolescentů. 3 Vyhodnotit subjektivní vnímání obtížnosti čtení různých typů snímků, preferenci mapy či snímku u starších dětí a adolescentů, jejich zkušenost s využíváním snímků ve výuce. 4Zhodnotit výsledky výzkumu s ohledem na možnosti využití snímků v pedagogické praxi

Příprava a zpracování testu test sestávající ze tří hlavních částí: 1.úlohy k vyhodnocení úspěšnosti interpretace leteckých snímků a map, 2.vyhodnocení úspěšnosti interpretace satelitních snímků, 3.subjektivní hodnocení dva odpovídající si soubory testů – varianta A a varianta B.

Testované materiály základní topografická mapa, měřítko 1:10 000, letecký snímek kolmý, rozlišení 0,5 m, satelitní snímek v přirozených barvách (LANDSAT 7, RGB 321), měřítko 1:100000, rozlišení 30 m, satelitní snímek v nepřirozených barvách (LANDSAT 7, RGB 742), měřítko 1:100000, rozlišení 30 m, dvojice satelitních snímků z družice LANDSAT (RGB 742) z roku 1984 a 2005, ESA School atlas, archivní letecký černobílý letecký snímek z 50. let 20. století, výřez z mozaiky.

Test Identifikace zadaných objektů na leteckém snímku/na mapě Zakreslení linie ( cesty) Výčet prvků, počet identifikovaných prvků z podkladu Identifikace land use na satelitních snímcích Přiřazení výřezu ze snímku do mapy Identifikace objektů a míst na ČB historických snímcích Identifikace změn na satelitních snímcích s časovým posunem (Krušné hory)

Ukázky úloh

Respondenti věk respondenti celkový počet dívky chlapci ročník a škola 6. ročník základní školy 9. ročník základní školy 1. ročník bc. studia, PdF MU počet tříd/ročníků 442 Testovanými osobami byli žáci a studenti ve věku 11, 15 a 19 let. Celkově bylo testováno 378 respondentů, 198 chlapců a 180 dívek.

Dílčí závěry k vizuální interpretaci leteckých snímků u starších dětí a adolescentů interpretace objektů na leteckém snímku a na mapě ve smyslu úspěšnosti není shodná, objekty na leteckém snímku byly úspěšně identifikovány v 64 – 80 %, shodné objekty na mapě byly úspěšně identifikovány v rozmezí 53 – 70 %, pro věkovou skupinu respondentů v rozmezí 11 a 19 let – nelze jednoznačně konstatovat, na kterém podkladu (mapa nebo snímek) jsou úspěšnější, poměr úspěšnosti dvojice snímek – mapa se s věkem respondentů vyrovnával, největší rozdíl v prospěch snímku měli žáci v 11 letech (+ 16 %). V 19 letech už zaznamenáváme o něco vyšší úspěšnost na mapě (+ 4 %), viz obr věk má významný vliv na objektivní úspěšnost interpretace a projevuje se i v subjektivním vnímání obtížnosti interpretace. Žáci ve věku 11 let jsou úspěšnější v práci s leteckým snímkem, snímek také preferují a vnímají ho jako snadněji čitelný (interpretovatelný). 19-letí studenti mají výsledky interpretace na mapě a na snímku poměrně vyrovnané, výsledky testů potvrdily, že s věkem se rozvíjí schopnost abstraktního myšlení, které ulehčuje čtení mapy – převedení kódovaného obrazu na mapě do hodnocení reálné situace, úspěšnost interpretace objektů na mapě s věkem rostla, srovnáme-li výsledky respondentů podle pohlaví, pak na snímcích byla úspěšnost vyrovnaná, chlapci byli s přibývajícím věkem úspěšnější na mapě (obr. 8.3), celá věková skupina 19letých respondentů – dívek i chlapců – výrazně preferuje mapu.

Snímek a mapa – úspěšnost jejich identifikace v závislosti na věku respondentů

úspěšnost jejich identifikace v závislosti na pohlaví respondentů letecká data - nahoře mapa - dole letecká data mapa

Snímek a mapa – počet identifikovaných objektů Snímek a mapa – úlohy zakreslení liniových a bodových objektů.

Dílčí závěry k vizuální interpretaci družicových snímků v pravých a nepravých barvách u starších dětí a adolescentů. vizuální interpretace satelitních snímků různé barevnosti není shodná, úspěšnost oscilovala v rozmezí 69 – 94 % v průměru, úspěšnost interpretace byla oproti očekávání mírně lepší na snímku v nepravých barvách, rozdíly v úspěšnosti intepretace snímku v pravých a nepravých barvách ale byly malé, rozdíl podle věkových kategorií respondentů byl maximálně 5 %, potvrdil se předpoklad, že použití snímku v barevné kombinaci zdůrazňující některou vlastnost objektu (zde voda, navíc modrá barva na snímku ji asociuje s realitou) umožní i laikům jeho úspěšnější interpretaci, tvarově či barevné výrazné objekty respondenti identifikovali lépe, vizuální intepretace snímků s ohledem na pohlaví je velmi vyrovnaná, vizuální intepretace snímků podle věku ukazuje, že s věkem úspěšnost vizuální interpretace v období dospívání roste.

Úspěšnost identifikace objektů na snímku v přirozených a na snímku v nepřirozených barvách

Úspěšnost identifikace objektů na snímku v přirozených barvách podle pohlaví Úspěšnost identifikace objektů na snímku v nepřirozených barvách podle pohlaví

Úspěšnost interpretace typů ploch (land use) na satelitních snímcích podle barevnosti. Úspěšnost identifikace jednotlivých typů land use na snímku v přirozených barvách podle věku.

Subjektivní vnímání obtížnosti čtení různých typů snímků, preferenci mapy či snímku, zkušenost s využíváním snímků ve výuce. žáci vnímají mapu a barevný letecký snímek jako poměrně dobře identifikovatelné, mění se vnímání obtížnosti interpretace s věkem respondentů, barevnost je vnímána velice pozitivně pro identifikovatelnost informací ze snímku, přestože respondenti interpretovali objekty na snímku v nepřirozených barvách o něco lépe než na snímku v přirozených barvách, označili snímek v nepřirozených barvách jako velmi obtížně interpretovatelný, respondenti se snímky pracují na internetu, činnost je pro ně zajímavá a zábavná, ve škole se se snímky pravidelně zatím pracuje jen málo.

Subjektivní hodnocení obtížnosti čtení leteckých snímků a mapy.

Subjektivní hodnocení obtížnosti čtení družicových snímků.

Prohlížení snímků na internetu ve volném čase.

Práce s družicovými snímky ve škole - subjektivní hodnocení žáků.

Shrnutí výsledků Výzkum ukázal, že letecké a družicové snímky jsou srozumitelný podkladem pro starší děti a dospívající, zvláště 11-leté děti preferují letecké snímky. Nepravá barevnost není překážkou čtení snímků. Podle zkušeností z vlastního testování je práce se snímky pro žáky zajímavá, je to jiný podklad než více známá mapa, čtení snímku vyžaduje i větší aktivitu – při identifikaci snímků, při popisování objektů například ve spolupráci s mapou. Letecká a satelitní obrazová data jsou vhodným podkladem pro rozvíjení kartografických dovedností.

Děkuji za pozornost.