Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3465.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prvočísla VY_32_INOVACE_HEJ_ třída.
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Prvočísla a čísla složená
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Mgr. Ladislava Paterová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Grafický zápis algoritmů (vývojové diagramy) Eratosthenovo síto
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
ČÍSELNÉ OBORY 03 Prvočíslo a číslo složené MěSOŠ Klobouky u Brna.
Složený zlomek – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_10-1-2
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 1.8 – 1.14 Množiny, slovní úlohy, dělitelnost N čísel Název sady: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Zdeněk Kubík Název: VY_32_INOVACE_00_A_06_prvocisla_a_slozena_cisla Téma: Matematika 6. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Mocnina součinu, podílu a mocniny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ ČÍSLEM 60, 70, 80, 90
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dělitelnost přirozených čísel
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Učňová Tematický okruh: Název: EU OPVK VY_32_INOVACE_06_PRVOČÍSLA_A_ČÍSLA SLOŽENÁ Vytvořeno: -únor 2014 Anotace: -tato prezentace slouží žákům k seznámení s pojmy prvočíslo a číslo složené, procvičování znalostí na příkladech; doporučuji tento materiál k úvodu do látky, procvičování, nebo domácí samostatné přípravě žáků Zdroj: HERMAN. Matematika: dělitelnost. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2003, 100 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN TAIŠL, VOJÁČEK. Aritmetika pro sedmý ročník. 12. vyd. Praha: SPN, 1975, 150 s. Učebnice pro základní devítileté školy (SPN). ISBN

Chvilka teorie Číslo větší než 1, které není součinem dvou menších čísel, se nazývá PRVOČÍSLO. Číslo, které lze rozložit na součin dvou menších čísel, se nazývá ČÍSLO SLOŽENÉ. Číslo 1 není ani prvočíslo, ani číslo složené.

Jak si tedy rozdělit čísla? Pokuste se doplnit diagram. Přirozená čísla číslo 1 prvočíslačísla složená

Doplnění pojmů Prvočíslo Složené číslo Číslo 1 má právě dva dělitele – číslo 1 a samo sebe. má více než dva dělitele má jediného dělitele – samo sebe, nelze jej považovat za prvočíslo.

Podívejme se na pár cvičení Čísla 4, 6, 8, 9, 10, 15 mají více než dva dělitele, jsou to čísla složená – každé číslo složené lez vyjádřit jako součin dvou čísel menších, než je samo: 4 = = = = = = Rozhodněte, která z čísel 16, 17, 18, 19, 20 jsou složená a která jsou prvočísla. 2. Která z čísel od 31 do 40 jsou prvočísla? prvočísla: 17, 19; čísla složená: 16, 18, 20 31, 37

Historická poznámka První systematickou metodu k nalezení prvočísel použil řecký matematik Eratothenes (asi př.n.l.). Napsal si na voskovou tabulku čísla větší než jedna a menší než 100 – prvním z nich bylo číslo

Toto prvočíslo v tabulce ponechal, vypálil však horkou jehlou všechny následující násobky dvou. Dalším prvočíslem v tabulce bylo číslo 3. To opět ponechal a vypálil všechny dosud nevypálené násobky čísla 3. Tímto způsobem postupoval tak dlouho, až mu v tabulce zbyla jen všechna prvočísla. Tabulka byla tak děravá, že připomínala síto, proto tuto metodu nazýváme Eratosthenovo síto.

Příklady k ověření znalostí 1. Doplňte slovem „násobek“ nebo „dělitel“ následující věty tak, aby byly pravdivé: a)Číslo 8 je __________ čísla 56. b)Číslo 38 je __________ čísla 2. c)Číslo 80 je __________ čísla 20. d)Číslo 20 je __________ čísla Ukažte, že jsou složená čísla 24, 28, 55, 91 a napište každé z nich jako součin dvou menších čísel. 3. Zkoumejte, která z čísel 41, 48, 57, 59, 89, 93 jsou složená a která jsou prvočísla. Nedívejte se na Eratotshenovo síto, pouze si své zjištění poté zkontrolujte.