Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
Advertisements

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Strategie Jihovýchod – jsou kraje připraveny na budoucnost?
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 19. května 2014 Fond soudržnosti Evropský fond.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
FONDY EU Programové období
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 11. května 2015 Fond soudržnosti Evropský fond.
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Daniel Braun Konference „Moravskoslezsko “, Ostrava Příprava budoucího programového období
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
ROP JV – informace o novém programovém období
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Strategické úkoly MD Pardubice
Financování dopravní infrastruktury
Evropský sociální fond
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Transkript prezentace:

Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Operační program Doprava – hlavní cíle a východiska –Operační program Doprava navazuje na Operační program Doprava a představuje největší z operačních programů v ČR (celková alokace cca 4,7 mld. EUR) –Hlavním tematickým cílem je Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách –Základním strategickým východiskem jsou Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2), na které navazují (event. naváží) další dokumenty strategického charakteru pro oblasti, které nejsou v DSS2 řešeny (nebo jsou řešeny v nedostatečné míře detailu)

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Princip partnerství –Princip partnerství byl důrazně dodržován již od začátku přípravných prací na OPD2 –Klíčovými partnery byly subjekty odpovědné za nastavování pravidel a přípravu na národní úrovni stejně jako klíčové subjekty na evropské úrovni (jednotlivá DG) –Zájmy všech zainteresovaných subjektů byly brány v úvahu, přesto je nutné již od počátku očekávat problémy v některých oblastech (zejména se jedná o oblast životního prostředí)

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Popis prioritních os Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti ze současného období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD soustředí podporu do tří věcných os: –PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,45 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, vodních cest sítě TEN-T (po roce 2016), multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy –PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,55 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti –PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Implementace OPD2 –Implementační systém OPD2 v maximální možné míře naváže na dobrou praxi z končícího programového období –Obecně jsou postupy v rámci OPD2 ve srovnání s programovým obdobím více „svázány“ pravidly nastavenými ne centrální úrovni (vazba na jednotné metodické prostředí) –Jako zprostředkující subjekt byl určen Státní fond dopravní infrastruktury –Novela zákona č. 104/2000 Sb., o SFDI – možnost financovat všechny intervence do infrastruktury v OPD2

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Integrované přístupy a podpora městské mobility –OPD2 počítá s využitím obou relevantních integrovaných nástrojů aplikovaných v podmínkách ČR - Integrovaných územních investic (ITI) i integrovaných plánů rozvoje území (IPRÚ) a to zejména v souvislosti s podporou infrastruktury městské drážní dopravy (tramvaje a trolejbusy) a rovněž i s telematikou na městské silniční síti –Se zástupci měst probíhají pravidelná jednání, na nichž jsou řešeny nejvýznamnější problémy přípravy a konzultovány jednotlivé projektové záměry

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Hlavní rizika při implementaci OPD2 –Posouzení vlivu staveb na životní prostředí - u nezanedbatelného množství zejména silničních staveb je nutné vyřešit aktuálnost posouzení, která byla původně provedena podle zákona 244/1992 Sb., v němž ještě nebyla transponována evropská směrnice EIA –Tato problematika je s velkým nasazením aktuálně řešena ve spolupráci příjemců, MD a MŽP –Dalším významným rizikem je kontinuita procesu projektové přípravy a schvalování velkých projektů, při kterém lze v některých případech očekávat značná zdržení

Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti Nástroj pro propojení Evropy –Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility, CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie k podpoře projektů společného zájmu – nejvýznamnější podporovanou oblastí je doprava –Na ČR v tzv. kohezní části CEF připadá 1,1 mld. EUR, tj. cca 30 mld. Kč (národní obálka) –V oblasti dopravní infrastruktury je financování nástroje CEF zaměřeno zejména na koridory hlavní sítě TEN-T, s důrazem na železniční dopravu –Klíčová prioritou pro ČR v rámci čerpání prostředků z CEF zajištění zasmluvnění kohezní část CEF (původně převedená z Fondu soudržnosti) do konce 2016; v případě, že by nebyla pokryta závazky, které připadají na schválené projekty v CEF, byla by dána k dispozici ostatním kohezním státům EU

Děkuji za pozornost