DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura.
Advertisements

UMĚNÍ ŘÍMA.
Antické umění Starověké Řecko.
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
STAROVĚK III. Dějiny a umění starověkého Říma
Římská kultura. Římská kultura Osnova hodiny Osnova zápisu : 1.) Římská vzdělanost – soukromé školy Jak a kde se staří Římané vzdělávali ? 2.) Římské.
Etruskové.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
DUM - Digitální Učební Materiál
Antický Řím Architektura 2. část.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antický ŘÍM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Antická literatura – Řím
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Dědictví antiky Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky . ANTICKÝ ŘÍM
Antický Řím sochařství.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Etruskové a založení Říma
Římská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o římské kultuře.
Starověk Antický Řím – Kultura Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r02020.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
M. Borovská, B. Máslová Romulus, Remus a vl č ice.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
dějiny výtvarného umění
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Architektura do začátku 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Gabriela Hagarová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š kola Bojkovice Husova 537, Bojkovice Autor Mgr. Zuzana Jančov á Vzděl á vac í oblast Společenskovědn í vzděl á v á n í Vzděl á vac í obor Dějepis Tematický okruh Starověk - antika T é ma Kultura Říma Ročn í k I.M Datum tvorby Anotace Materi á l usnadňuje studentům pochopení a vhled do tématu kulturního odkazu Římské říše. Ukazuje zásadní odkaz kultury Říma pro naši společnost. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál. Pokud nen í uvedeno jinak, použitý materi á l je z vlastn í ch zdrojů autora.

KULTURA ŘÍMA JAZYK LITERATURA DIVADLO VĚDA ARCHITEKTURA MALÍŘSTVÍ SOCHAŘSTVÍ

JAZYK = LATINA vulgární (= lidová) latina – základ románských jazyků klasická latina - jazyk vzdělanců (mezinárodní dorozumívací jazyk na univerzitách a v církevních kruzích)  ◦ odborná terminologie většiny vědeckých disciplín založena na latině (např. medicína, práva) ◦ velká většina mezinárodně užívaných slov je latinského původu – např.  PC – personal computer (osobní počítač)  z lat. persona = osoba + computo = počítám

LITERATURA hrdinský a didaktický epos: ◦ Publius VERGILIUS Maro: Aeneis (hrdinský epos) epické básně: ◦ Publius OVIDIUS Naso: Umění milovat, Proměny řečnictví: ◦ Marcus Tullius CICERO lyrika: ◦ témata: příroda, láska a lidské city, politika ◦ Gaius Valerius CATTULUS – psal také satiry

DIVADLO inspirace Řeckem ze začátku hry jenom překládali, až později vlastní tvorba tragédie ◦ většinou řecké náměty (báje a pověsti) ◦ více než Řekové se věnovali historickým tématům komedie ◦ Titus Maccius PLAUTUS – hry posloužily jako předlohy novověkých autorů (Shakespeare, Moliére)

VĚDA Římany zajímalo to, co se dalo využít v praxi ◦ etika – nejdůležitější spisy: Marcus Tullius CICERO, SENECA ml. dbali o hygienu - vysoká úroveň lékařských poznatků: ◦ spalování mrtvých ◦ pohřebiště mimo město ◦ přísun pitné vody do měst ◦ vysoušení bažin (zdroje nemocí přenášených komáry) ◦ budování kanalizací ◦ veřejné lázně lékařství ◦ lékaři byli zpočátku otroci, až koncem republiky se tento názor změnil  lékařské specializace ◦ Galenos – osobní lékař císaře Marka Aurelia – jeho spisy uznávány i ve středověku

ARCHITEKTURA památky v celém Středomoří a jeho okolí Typy staveb: ◦ vojenské tábory ◦ opevnění ◦ chrámy ◦ divadla ◦ amfiteátry ◦ vítězné oblouky ◦ akvadukty inspirovali se řeckými vzory, ale přebírali také od Etrusků (oblouk a klenba) používali asfalt, vápennou maltu

Pantheon = chrám zasvěcený všem bohům - kruhový půdorys - jediná dochovaná antická kupole Obr. č. 1: Pantheon

Divadla - Římané vycházeli z řeckého vzoru - neomezovali se přírodou, ale budovali divadla tam, kde se to hodilo jim Obr. č. 2: Antické divadlo

Amfiteátry - sedadla umístěna ze všech stran kolem oválného prostoru, který byl uprostřed - gladiátorské zápasy - nejznámější: Colosseum v Římě Obr. č. 3: Colosseum

Triumfální oblouky - na oslavu vítězství - velká, osamoceně stojící brána - na stěnách reliéfy - existovalo jich několik set, zachováno je něco přes sto Obr. č. 4: Titův oblouk

Veřejné lázně - složité komplexy - oddělená mužská a ženská část - obsahovaly: šatny, bazény, sauny, cvičiště, někdy společenské místnosti a knihovny - velká obliba lázní Obr. č. 5: Římské lázně

Vodovody (akvadukty) - vedly většinou pod zemí, ale měly i podobu nadzemních arkádovitých staveb s několika patry Obr. č. 6: Akvadukt ve španělské Segovii z dob císaře Traiana

Silnice - přímé, bez ohledu na hory a bažiny – kvůli rychlým přesunům vojska - jedna z nejznámějších silnic: Via Appia Obr. č. 7: Via Appia

Městské domy – 2 typy: - činžovní – měly i několik pater - rodinné - typický: atriový dům (uprostřed místnost (atrium) s otvorem ve střeše a nádržkou na dešťovou vodu pod ním - existovaly také vily na venkově Obr. č. 8: Římský dům

MALÍŘSTVÍ nástěnné malby ◦ Etruskové – zdi hrobek  náměty: hostiny, zápasy a výjevy z mytologie, podsvětní démoni ◦ Římané - zdi domů  zvětšování prostoru – falešné sloupy a průhledy skrze ně  ornamenty  mytologická tematika mozaiky ◦ prosté černobílé dlažby ve vchodech domů

Fresky (malby zhotovené na vlhké omítce) Obr. č. 9: Freska v domě v Pompejích

SOCHAŘSTVÍ podobné řeckému část soch z bronzu sochy bohů, bájných hrdinů, císařů, významných Římanů vynikali v umění portrétu – neidealizovali, drželi se skutečnosti historický reliéf – na triumfálních obloucích a sloupech (na Traianově sloupu, Augustově Oltáři míru apod.) ◦ výjevy z vítězných vojenských tažení ◦ události historické a mytologické

Historický reliéf Obr. č. 10: Část reliéfu z Traianova sloupu

Obrázky Obr. č. 1: Pantheon. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 2: Antické divadlo. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 3: Koloseum. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 4: Titův oblouk. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 5: Římské lázně. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 6: Akvadukt ve španělské Segovii. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 7: Via Appia. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

Obr. č. 8: Římský činžovní dům. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 9: Freska v domě v Pompejích. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Obr. č. 10: Část reliéfu z Traianova sloupu. [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

Literatura a zdroje POPELKA, Miroslav, VÁLKOVÁ, Veronika: Dějepis 1 pro gymnázia a střední školy. Praha: SPN, ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena, SLEPIČKA, Pavel: Odmaturuj z dějepisu 1. Brno: Didaktis, 2006.