KURIKULUM I Požadavky na tvorbu ŠVP PV 2011. Požadavky na tvorbu ŠVP P V Obsah: 1. Přístup k tvorbě ŠVP PV a jeho postavení z pohledu školského zákona.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Hodnocení žáků a vlastní hodnocení školy V této kapitole škola popisuje, jak a na základě čeho jsou žáci hodnoceni a které oblasti jsou součástmi vlastního.
Vlastní hodnocení školy
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Model intenzivní podpory
Transkript prezentace:

KURIKULUM I Požadavky na tvorbu ŠVP PV 2011

Požadavky na tvorbu ŠVP P V Obsah: 1. Přístup k tvorbě ŠVP PV a jeho postavení z pohledu školského zákona 2. Předpoklady pro tvorbu ŠVP PV 3. Postup tvorby ŠVP 4. Okruhy informaci v ŠVP PV 5. Soulad ŠVP PV/RVP PV - kritéria souladu

Přístup k tvorbě ŠVP PV  ŠVP PV je dokument, podle kterého by se mělo uskutečňovat vzdělávání dětí v konkrétní MŠ. Měl by odpovídat reálným podmínkám MŠ a představu o vzdělávání dostatečně přizpůsobovat možnostem, potřebám a přáním dětí i jejich rodičů.  Musí být zpracován v souladu s RVP PV, odpovídat platným právním předpisům (školský zákon, vyhláška o předškolním vzdělávání, o školním stravování a další ).  Na tvorbě se spolupodílí celý pedagogický sbor, popř. i další zaměstnanci  Patří mezi povinnou dokumentaci MŠ (§28 školského zákona).  Vydává jej ředitelka mateřské školy  ŠVP PV je dokumentem veřejným. Musí být zveřejněn na přístupném místě v MŠ, aby bylo možné do něho nahlížet, pořizovat opisy, výpisy či kopie (§ 5 školského zákona).  Ředitelka je povinna ŠVPPV projednat se zřizovatelem.

Předpoklady pro tvorbu ŠVP PV  Pečlivé prostudování RVP PV a vyjasnění jeho principů a zásad  Shromáždění odborných informací z různých zdrojů (semináře, literatura, metodické materiály apod,)  Aktuální analýza stavu MŠ (podmínky, procesy a další předpoklady)  Stanovení vzdělávacích záměrů a cílů podle v souladu s možnostmi MŠ  Definování a volba vhodných metod, forem a dalších prostředků vzdělávání  Promyšlení vzdělávací nabídky do vzdělávacího obsahu  Ujasnění, co vše patří do systému vlastního hodnocení školy

Postup tvorby ŠVP Analýza činnosti školy: zmapování výchozí situace školy, posouzení současných podmínek, dosavadní práce a jejích výsledků (pozitiva – negativa), vyhodnocení možností, příležitostí a rizik (porovnání reality školy s požadavky a předpoklady RVP PV).

Analýza KRITÉRIA (Ukazatele kvality) Analýza ŠVP Evaluace X _________//________/________/_______//____ Kde jsme Kam jdeme Kam jsme došli

Postup tvorby ŠVP PV Vyjasnění Doby platnosti ŠVP (zpravidla 3 roky) Návaznosti ŠVP PV a třídních programů (větší prolínání ovlivňuje dobu platnosti) - vyjasnění hranice mezi školním programem a programy třídními Priorit vzdělávacích záměrů (např. co škola považuje za nejdůležitější, jak využije svých podmínek ) Shromáždění potřebných podkladů (pedagogická, popř. organizační dokumentace školy, odborná literatura a metodické materiály, pracovní materiály učitelek apod.);

Postup tvorby ŠVP PV Společné rozhodnutí co má obecnější platnost a co se každoročně mění (co zapracovat do ŠVP PV aco by z praktických důvodů bylo vhodnější zpracovat odděleně, do příloh) co je uskutečnitelné, zdůvodnitelné a obhajitelné vzhledem k možnostem a podmínkám školy (ŠVP je nejen podkladem pracovním, ale slouží také pro kontrolu, pro inspekční orgány);

Postup tvorby ŠVP PV Projednání, zvážení a stanovení společných zásad práce pedagogů a fungování školy (předmět a formy spolupráce, pravidla vzájemného styku, práva a povinnosti, pracovní požadavky apod.) možností jednotlivých členů týmu (čím a v jakém směru kdo může přispět); harmonogramu prací a časového plánu (rozdělit si práci na jednotlivé menší kroky, rozvážit, čím začít, co je možno odložit);

Postup tvorby ŠVP PV Dohodnout se na obsahové a formální podobě dokumentu (struktura, přibližný rozsah, podoba jednotlivých částí, náplň a podoba příloh apod.) způsobu formulování textu(vyjadřovací styl, pojmosloví) rozsahu dokumentu

Zpracování ŠVP PV Písemný dokument by měl být:  spíše stručný – asi 20 stran (Je možno do něho nahlížet, pořizovat opisy, výpisy či kopie,větší detaily a podrobnosti metodické a pracovní povahy do ŠVP PV proto nepatří)  jasný – sjednocená terminologie odpovídající platným školským dokumentům, bez zbytečného užívání odborných termínů  přehledný – členění, výrazné nadpisy, logická návaznost jednotlivých částí (pomáhá uvedení obsahu)

Písemné zpracování ŠVP PV : Ve své definitivní podobě by měl každý ŠVP (byť různě strukturovaný) tvořit konzistentní celek, nikoli soubor textů, které spolu málo souvisejí. Proto je třeba dbát, aby jednotlivé části obsahově ladily, doplňovaly se a zbytečně neopakovaly stejné informace. Každý ŠVP představuje originál, který je ve svém celku do jiné školy, a tedy do jiných podmínek nepřenosný. (Manuál pro tvorbu ŠVP PV, VÚP Praha) Zpracování ŠVP PV

Písemné zpracování ŠVP PV:. Celkový rozsah ŠVP PV není stanoven. Pro vnitřní potřebu školy může obsahovat interní přílohu, resp. různé přílohy. Ty mohou blíže specifikovat ŠVP PV či dokládat v něm uvedené skutečnosti či informace (např. prováděcí předpisy, jmenovité údaje či pokyny nebo jiné informace interní, metodické či ryze pracovní povahy), které nejsou určeny ke zveřejnění, ale které jsou důležité pro práci školy či pedagogů, popř. pro další zájemce. ŠVP PV by měl být společným východiskem pro práci pedagogů v rámci jednotlivých tříd. Na jeho základě a v souladu s ním by si měl pedagog připravovat svůj plán - třídní vzdělávací program (TVP) tak, aby svým obsahem odpovídal věku, možnostem, zájmům a potřebám dětí konkrétní třídy a svou formou způsobu práce pedagoga. (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, VÚP Praha) Zpracování ŠVP PV

Okruhy informaci v ŠVP PV RVP PV – 10. kapitola  identifikační údaje o mateřské škole  obecná charakteristika školy  podmínky vzdělávání  organizace vzdělávání  anotace vzdělávacího programu  vzdělávací obsah  evaluační systém

Okruhy informací v ŠVP PV Identifikační údaje o škole V ŠVP PV je třeba uvést údaje, které se týkají sídla školy, popř. jejího názvu, zřizovatele školy, ředitele, zpracovatele (zpracovatelů) ŠVP PV, popř. vyjadřují další významné okolnosti, např. název programu (který školu určitým způsobem charakterizuje; může být stálý, nebo může být obměňován).

Okruhy informaci v ŠVP PV Obecná charakteristika školy Vypovídá o velikosti školy, resp. o počtu tříd, o lokalitě školy, charakteru budovy a okolí, popř. historii školy apod.

Okruhy informaci v ŠVP PV Podmínky vzdělávání Popis podmínek se týká věcného vybavení, životosprávy, psychosociálních podmínek, organizačního chodu a řízení mateřské školy, personálního zajištění i spoluúčasti rodičů; je zpracován se zřetelem k těm podmínkám, které je třeba v rámci zajištění zdraví a bezpečnosti dětí a efektivního vzdělávání zachovat, upravit, zlepšit či vytvořit.

Okruhy informaci v ŠVP PV Organizace vzdělávání ŠVP PV by měl informovat o vnitřním uspořádání školy a jednotlivých tříd (podle jakých kritérii jsou děti přijímány do mateřské školy a zařazovány do jednotlivých tříd, jaká je bližší charakteristika tříd (např. z hlediska počtu dětí, jejich věku a potřeb, z hlediska uplatňovaných metod a forem práce, zaměření třídy apod.).

Okruhy informaci v ŠVP PV Charakteristika vzdělávacího programu Týká se především představení programu; popisuje a objasňuje, jaké vzdělávací cíle a záměry si škola stanovuje, jaké přístupy, formy a metody práce uplatňuje, z jakých hlavních myšlenek program vychází a jakým způsobem je naplňuje, popř. ke kterému zveřejněnému modelu či programu se hlásí, jaká je profilace školy apod.

Okruhy informaci v ŠVP PV Vzdělávací obsah Podstatnou součástí každého ŠVP PV je konkrétní vzdělávací nabídka uspořádaná do ucelených částí - integrovaných bloků.  Bloky je možno co do počtu, rozsahu i obsahu pojmout a zpracovat v ŠVP PV různě, a to v závislosti na způsobu práce MŠ.  Bloky mohou být společné pro celou školu, nebo se mohou v rámci jednotlivých tříd lišit.  Uvést v ŠVP PV pouhé názvy bloků, resp. jejich výčet, zpravidla nepostačí, je třeba stručně charakterizovat hlavní smysl (cíl, záměr) bloků a přiblížit jejich obsah (okruhy činností praktických i intelektových, popř. hlavní výstupy) aby bylo zřejmé, jak se bude s nimi dále pracovat.

Okruhy informaci v ŠVP PV Vzdělávací obsah  Obsah bloků může být v ŠVP PV zpracován jen velmi obecně, s tím, že bloky budou konkretizovány až na úrovni třídní; pokud to v rámci školy vyhovuje, mohou být i propracovanější, avšak vždy jen do té míry, aby příliš nesvazovaly pedagogy a neomezovaly je v tom, jaké konkrétní činnosti dětem ve své třídě v rámci bloku nabídnou.  Integrované bloky mohou být doplněny různými dílčími projekty (programy), které škola uvádí a rozpracovává v ŠVP PV a zařazuje je do plánu v rámci tříd; takové programy mohou být realizovány v rámci některé třídy, nebo mohou sdružovat děti z různých tříd.  Pokud MŠ nabízí další služby, které probíhají mimo pravidelnou provozní dobu zařízení, mimo pracovní dobu pedagogů a které jsou realizovány za úplatu (např. různé kroužky pro děti, příležitostná večerní či víkendová péče o děti), jedná se o aktivity (služby) „nadstandardní“, které nejsou součástí ŠVP PV a nemohou být uplatňovány na úkor jeho rozsahu a kvality.

Okruhy informaci v ŠVP PV Evaluační systém  V ŠVP PV je třeba popsat systém evaluace a hodnocení v rámci mateřské školy, který by měl obsahovat předměty evaluace (co se bude sledovat), prostředky (metody a techniky), časový plán, odpovědnost pedagogů, popř. další pravidla.

Kritéria souladu ŠVP PV s RVP PV Základní jsou uvedena v kapitole 11. RVP PV  respektuje hlavní zásady tvorby ŠVP PV formulované v RVP PV  respektuje vzdělávací obsah i podmínky dané RVP PV  podává jasný a ucelený obraz o mateřské škole, o způsobu a formách její práce a poskytovaném vzdělávání  vychází z podmínek mateřské školy  představuje konzistentní celek, nikoli soubor izolovaných a nenavazujících skutečností, a je tak dokladem o promyšlenosti

Kritéria souladu ŠVP PV s RVP PV  pomáhá učitelkám rozvíjet pedagogický styl a strategie odpovídající integrovanému přístupu ke vzdělávání  obsahuje promyšlený systém vnitřní evaluace, včetně forem, časového plánu a zodpovědnosti, resp. průběžné vyhodnocování je jeho vlastní součástí  obsah vzdělávání ztvárňuje do podoby umožňující dosahovat vzdělávacích cílů  sjednocuje to podstatné, ponechává učitelkám dostatek volného prostoru k tvořivosti a individualizaci vzdělávání  je zpracován tak, že mu učitelky rozumí a mohou z něho při tvorbě TVP dobře vycházet

Kritéria souladu ŠVP PV s RVP PV  obsahuje dohodnutá pravidla chování a jednání  je zpracován jasně, přehledně, srozumitelně, kulturní formou, obsahuje informace podstatné pro představení a hodnocení školy a jejího vzdělávacího programu  počítá se spoluprací s vnějšími partnery  je otevřeným dokumentem umožňujícím další rozvoj školy a zkvalitnění vzdělávání.

Hodnocení podle materiálu NIDV Formální i obsahové zpracování nevyhovuje, jestliže ŠVP PV:  není našim vlastním dílem, převzali jsme jej či opsali od jiných, nepsali jsme jej vlastními slovy, moc jsme opisovali z RVP PV i z dalších publikací  nevycházíme z vlastního hodnocení školy, z analýzy situace a podmínek, analýzu jsme neudělali vůbec a nebo příliš povrchně  dostatečně nerespektuje principy a zásady předškolního vzdělávání dané RVP PV  vypracovala jej ředitelka či pověřená pracovnice sama, bez účasti ostatních  nemá jednotný vyjadřovací ani formální styl, obsahově ani formálně nepůsobí jako ucelený dokument  je neúplný, chybí důležité okruhy informací, informace nejsou vzájemně neprovázané, jednotlivé části jsou nevyvážené  je nepřehledný, nemá jasnou strukturu, chybí obsah  zpracovali jsme jej zbytečně podrobně, příliš detailně informace a nebo naopak obsahuje pouze informace příliš obecné

Hodnocení podle materiálu NIDV ŠVP nezapadá do prostředí a není vytvořen „škole na míru“, jestliže:  nemá vlastní myšlenku, nepodává jasný a konkrétní obraz o naší škole, nevystihuje její jedinečnost tak, jak bychom si představovali (nepoznáváme se v něm, hodil by se na jakoukoli školu jinou)  chybí vize školy, není z něho vidět směr jejího dalšího rozvoje, formálně popisujeme ideální stav, nikoli reálnou situaci, nepojmenováváme překážky a problémy, nehledáme a nepopisujeme cesty jejich řešení  nevycházíme dostatečně z místních podmínek a prostředí ( málu využíváme možností, které nabízí lokalita i okolí školy, málo si všímáme potřeb rodičů, nemyslíme dostatečně na věkové a sociální složení dětí, na prostorové podmínky školy a vybavení tříd apod.)  nevyužíváme toho, co kdo z nás nejlépe umí a profesionálně zvládá  program činnosti naší školy je příliš izolovaný od okolního života obce či regionu  málo a nebo vůbec nespolupracujeme s rodiči, se zřizovatelem, s dalšími partnery, např. s dalšími školami mateřskými či základními

Hodnocení podle materiálu NIDV Pojetí vzdělávacího obsahu a jeho zpracování nevyhovuje, když:  nemáme nikde v textu uveden popis a vysvětlení, popř. zdůvodnění toho, proč a jak máme vzdělávací obsah uspořádán a jak s ním dále pracujeme ve třídách  vzdělávací obsah nemá žádnou koncepci, nenavazuje na vzdělávací cíle školy, nevytváří smysluplný a vnitřně propojený celek, jde spíše o nakupení jednotlivostí  uvádíme pouze výčet témat či názvů bloků, vzdělávací obsah nemáme uspořádán do integrovaných bloků řádně popsaných, chybí jejich charakteristika, neuvádíme smysl (cíle), ani konkrétní obsah (hlavní tematické okruhy, činností) nic dalšího o vzdělávací nabídce neříkají (mezi „školními“ bloky a „třídními“ není žádná vazba)  integrované bloky jsou sice popsány, ale zpracování není přehledné, je chaotické, terminologicky nepřesné a velmi rozmanité, každý blok je rozveden a popsán jinak  bloky jsou rozpracované tak, že nám komplikují možnost naší tvůrčí práce, nemůžeme je dobře přizpůsobovat různým podmínkám jednotlivých tříd  líbí se nám spíše témata originální a efektní, je jich v našem programu více, než témat běžných, dětem blízkých, která vycházejí z přirozeným podmínek prostředí  opominuli jsme sledovat vyváženost vzdělávacího obsahu z hlediska pokrytí všech vzdělávacích oblastí (v integrovaných blocích, v doplňkových programech)  integrovaných bloků je v našem programu příliš mnoho, nedají se v daném období zrealizovat a není čas na neplánované aktivity, doplňující programy apod.  „standardní“ vzdělávací nabídku obohacujeme velmi rozsáhlou a velice různorodou nabídkou různých „kroužků “

Hodnocení podle materiálu NIDV ŠVP neplní dobře svou funkci, tj. nezajišťuje patřičné fungování školy ani kvalitu poskytovaného vzdělávání, jestliže:  cíle a záměry jsme stanovili tak, že neodpovídají cílům a záměrům RVP PV  cíle a záměry v našem programu jsou pouze deklarované, ale vlastní obsah ŠVP jim neodpovídá  ŠVP není flexibilní, nepočítá s vnitřní evaluační činností, nepočítá s dalším vývojem, nepočítá s žádnou změnou  nenalézáme v něm konkrétní zásady práce v naší škole a z nich vyplývající konkrétní požadavky a pravidla, jimiž se máme společně řídit  nepomáhá nám v každodenní pedagogické činnosti ani v plánování, nepracujeme s ním, není nám oporou, popř. jej nemáme vůbec k dispozici  je pro nás příliš svazující, nedostatečně respektuje specifika tříd, omezuje naši samostatnost, nevyužívá dostatečně naši odbornost  nevede nás k týmové spolupráci  ŠVP nezveřejňujeme, neseznamujeme s ním ani rodiče, ani další partnery  jako učitelky mu nerozumíme, neztotožňujeme se s ním, protože nevyjadřuje naší představu, nedokážeme obhájit jeho smysl 

Úkol: 1. ŠVP PV mateřské školy kde realizuji praxi. 2. Přidělený ŠVP PV.