MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Lidé kolem nás…….. Speciální mateřská škola Blanická 16 Olomouc
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Zdravá škola.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Alternativní a augmentativní komunikace
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA T. G. MASARYKA
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Pedie Co mají společné?.
Sociální čtení.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Centrum kolegiální podpory CKP
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením

Základní vzdělávání ZŠ praktická („zvláštní“)  Děti s lehkou MR.  Dosažení maximálního rozvoje na základě individuálních schopností.  Neovládají běžné „osnovy“ ZŠ.  Často děti s poruchami chování, sociokulturním znevýhodněním, děti se SPÚ, hyperaktivní....  Speciální učební metody, individuální přístup, nižší počet žáků ve třídě.  9ti-letá školní docházka (1. stupeň: 1.-3.ročník, ročník, 2. stupeň).

Programy v knihovnách Uzpůsobeny věku a schopnostem žáků. Střídání aktivit. Potřeba často opakovat, shrnovat. Nutnost zaujmout. Často nejsou zvyklí pracovat s knihou. Těžko chápou rozdíl mezi skutečnosti a fikcí (filmem a realitou). Odlišné kulturní zázemí. Poruchy pozornosti – náročnost pro lektora. Poruchy chování – nutnost sjednat si autoritu. Často viditelné sociální rozdíly. „kasty“ Často žáci, kteří vzdělávání končí základní docházkou.

ZŠ speciální („pomocná“)  Děti se střední až těžký stupeň MR.  Elementární vzdělávání.  Rozvoj přiměřených poznatků a pracovních dovedností, rozvoj komunikačních a motorických schopností, vypěstování návyků a dovedností samoobsluhy.  Speciální prostředí, rozvrh, učebnice.  10ti-letá školní docházka (1-6. ročník, ročník, poslední ročník je nepovinný).

Programy v knihovnách Délka programu minut. Hodně vizuálních a zvukových ukázek. Krátké animované pohádky večerníčkového tipu. Upomínkové předměty. Hodně jednoduché programy. Čtení pomocí obrázků, jednoduché texty. Rychlá únava.

Přípravný stupeň speciální ZŠ  Děti s těžkou MR, souběžným postižením, autismem.  Děti od 5let (+děti s odkladem ZŠD), trvá 1-3roky.  Ve třídě je 4-6 žáků.  Pro děti, u kterých jsou předpoklady, že by zvládly celou nebo část ZŠ speciální.  2 pedagogové na třídu (pedagog a asistent pedagoga).

Rehabilitační vzdělávací program speciální školy  Děti s těžkou a hlubokou MR.  Neverbální komunikace, znaková řeč MAKATON, piktogramy, sociální čtení, globální metoda, psaní hůlkovým písmem.  Rehabilitační tělesná výchova.  Rozvíjí se komunikační dovednosti, rozvoj motoriky, základy samoobsluhy, kultivace osobnosti žáků (působení na jejich chování), rozvoj estetického cítění a zájmů.  10-ti letá školní docházka (1.-5. ročník, ročník)  Absolventi přípravného stupně, kteří nebyli schopni pokračovat na ZŠ pomocné.  2-3 pedagogové ve třídě (pedagog, asistent pedagoga…).

Školy v Brně (výběr) Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené, Brno, Kociánka 6 a Speciálně pedagogické centrum při Mateřské škole a základní škole pro tělesně postižené, Brno, Kociánka  Projekty:  Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Školy v Brně (výběr) Mateřská škola a základní škola pro sluchově postižené, Brno, Novoměstská Základní a mateřská škola, Brno, nám. 28. října Základní škola, Brno, Sekaninova Mateřská škola při Fakultní nemocnici Brno Základní škola při Fakultní nemocnici Brno Základní škola, Brno, Palackého

Metody čtení Sociální čtení Poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zrakově podněty a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov (využívá se znalost písma). Např. nakupování:  Obrázky, které děti znají, které rodiče kupují.  Nácvik na nakupování.  Vyhledání zboží v obchodě.  Přímé nakupování. Časová orientace  Roční období, zvyky…

Globální metoda  Obrázek se pojí s názvem, postupně se obrázky odbourávají.  Tam, kde nefunguje analyticko-syntetická metoda výuky čtení.  Určí se oblasti slov, se kterými se děti setkávají.  Děti se učí hláskovat písmena a hned je spojují do slov.  Znalost „čtení“ až později.

Další možnosti komunikace Neverbální komunikace  Augmentativní (rozšiřování)  Znak do řeči (důležitá slova jsou znakována)  Alternativní (nahrazuje mluvenou řeč)  Piktogramy („obrázkový slovník“)  Znaková řeč Makaton (původ ve znakovém jazyce neslyšících)

Ukázka literatury pro osoby s postižením Osoby zrakově postižené  Knihy v braillově písmu, knihy ve formátu MP3, audiokazety, silný černotisk, velká písmena.  Speciální SW (odečítací zařízení, zvětšovací televizní lupa, čtečky).   Senioři  Silný černotisk, velká písmena, zvětšovací televizní lupa. 

Osoby se sluchovým postižením  Komiksy, knihy s jednoduchými větami (znakový jazyk neodpovídá gramatikou českému jazyku). 

Osoby sociokulturně znevýhodněné  Jednoduché texty doplněné ilustracemi, fotografiemi, ilustrační fotografie).  Osoby mentálně postižené  Jednoduché texty doplněné ilustracemi, fotografiemi, ilustrační fotografie).  Osoby s tělesným postižením  Dostupné!

Knihovny - praxe Univerzita 3. věku Programy pro osoby pečující Zprostředkování „běžné nabídky knihovny“ uživatelům se specifickými potřebami Integrační programy Spolupráce a propagace aktivit organizací lidí se specifickými potřebami Spolupráce se školami, domovy, stacionáři Otevřený přístup a ochota se pořád učit

Vzdělávací program v knihovně Metody kritického myšlení. Struktura lekce E-U-R. Příprava programu dopředu, nejlépe se znalostí dané skupiny a jejich specifik. Naladění se na skupinu dětí. Seznámení s dětmi. Navázání na to, co už k tématu znají, další rozvoj tématu, opakování. Vždy práce s literaturou. Výtvarný, tvořivý úkol.

Integrační program v knihovně Předpříprava s pedagogy vybraných škol, koordinace termínů, příprava žáků na setkání. Úvodní seznámení. Rozdělení do skupin vhodnými pomůckami. Navození atmosféry, poznávání se ve skupinách. Kooperativní úkoly. Pohyb prostorem. Volný čas pro „oťukávání“. Závěr a zpětná vazba. Možnost dalšího setkávání.

Příklady z knihoven (výběr) Metodika programů pro žáky Informace pro osoby se sluchovým postižením v knihovně bez-barier.html bez-barier.html Specializované služby knihoven:  