Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhly v kružnici.
Advertisements

Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Thalés z Milétu Petr Földeš.
Thaletova kružnice Množina bodů roviny daných vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Koule a kulová plocha v KP
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Thaletova věta 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Pythagoras Michaela Hloušková, c4b
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Martina Jiříková C4B.  ŽIVOT  FILOSOFIE  SHRNUTÍ  ZDROJE.
Goniometrické funkce Kotangens ostrého úhlu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
THALETOVA VĚTA.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Pýthagorás a pýthagorovci Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Filosofie úvod do problému....
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Matematický rychlokvíz 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Thaletova věta Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
8. ročník THALETOVA KRUŽNICE. ZÁKLADNÍ POJMY: k je kružnice sestrojená nad průměrem AB Úsečka AB je průměr kružnice k Bod S je střed kružnice k Bod S.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_02 Název materiáluVýznamné.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
náboženství staré Číny a Japonska
Filosoficko-náboženské systémy Číny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Množina bodů dané vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Elejská škola.
Množina bodů roviny daných vlastností
Předsókratovská řecká filozofie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
Pythagorejská škola.
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás

Mudrcové vs. filosofové 7 mudrců: Kleobúlos, Solón, Chilón, Pittakos, Biás, Periandros, Thalés (ale také možná i Anacharsis, Mysón, Ferekýdés a Epimenidés). Základní etická pravidla: „Ničeho příliš!“, „Měj v úctě přátele!“, „Ovládej hněv!“, „Zachovávej míru!“, „Poznej vhodný čas!“, „Pečuj o celek!“, „Většina lidí je špatná.“ „Poznej sám sebe!“ (Gnóthi seauton)

Milét

Thalés z Milétu (cca 624 – cca 548 př. n. l.) - první „filosof“; hledání arché? - zkoumání přírody (fýsis); - všechno je plné bohů (daimonů), panpsychismus a hylozoismus; - základem změny (pohyblivosti); je voda (dává všemu život) – arché nebo „pralátka“? - spojení mýtického vnímání s empirickým zkoumáním

Tháletova věta „Všechny obvodové úhly sestrojené nad průměrem kružnice jsou pravé.“ (Sestrojme libovolnou kružnici s průměrem. Koncové body jejího průměr označíme A a B a zvolíme libovolný bod C na kružnici. Pak platí, že trojúhelník ABC je pravoúhlý a má pravý úhel u vrcholu C.)

Anaximandros z Milétu (cca 610 – cca 546 př. n. l.) - Peri fýseós (O přírodě); - nejstarší filosofický text; - první mapa i sluneční hodiny; - Země leží uprostřed světa (podobá se kamennému sloupu, resp. válci), Slunce je shluk ohně; - principem změny je „neohraničené“, „neomezené“, „bezmezné“ – apeiron! A protiklady!! - člověk pochází z vody, z rodil se z „ryby“.

Pár „citátů“: „Nekonečno nemá počátek je počátkem všech ostatních věcí. Je božské, nesmrtelné a nezničitelné.“ „Ze kterých jest jsoucím věcem vznik, do těchto nastává i zánik, podle nutnosti. Neboť vše si navzájem platí pokutu a pokání za své bezpráví, podle pořadí času.“ „Lidé se nejprve zrodili a vyrostli uprostřed ryb tak jako žraloci, a když se stali schopnými, aby si pomáhali, tehdy vystoupili a zmocnili se země.“

Anaximenés z Milétu (cca 585 – cca 528 př. n. l.) - astronom, meteorolog, filosof; - ze vzduchu vznikají všechny živly (oheň, voda i země) – zhušťováním či zřeďováním! - periodické střídání vzniku a zániku světů ( * to je z Hérakleita.) - aér (vzduch) = pneuma (vanutí, duše).

Pár „citátů“: „Jako naše duše, jsouc vzduch (aér) nás drží pohro- madě a vládne námi, tak také vanutí (pneuma) a vzduch objímá celý svět.“ „Z jakého rozumného důvodu bych se měl bavit tajemstvím hvězd, maje ustavičně před očima vyhlídku na smrt nebo otroctví?“ „Země má podobu stolu. Slunce je ploché jako list.“

Pýthagorás ze Samu (cca 570 – 510 př. n. l.) - „filosofie“ a „kosmos“ jako pojem; - „filosofická sekta“ (vliv Orientu); - nauka o číslech (božská moc čísel); - harmonie světa („hudba sfér“); - svět a kvantitativní vztahy (hledání přírodního zákona!); - metempsychóza a vegetariánství!

Tetrakys - čísla mají magický význam: 1 = bod, 2 = přímka, 3 = plocha, 4 = prostor… 10 = kosmos.

Pár „citátů“: „Žij tak, aby se z tvých přátel nestali nepřátelé a z tvých nepřátel aby se stali přátelé.“ „Snažte se ovládat čtyři věci: žaludek, spánek, sex a prchlivost.“ „Lidé nedbají o vlastní potomky, nýbrž je náhodně a naprosto lehkomyslně plodí a potom zcela ledabyle vychovávají. To je nejhlavnější příčinou špatnosti a ničemnosti většiny lidí.”