[ 1 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, 10.2.2011 © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Základy veřejné správy
Celostátní síť pro venkov
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
ÚVOD Management a marketing
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Rozpočty územních samosprávných celků
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Kvalita informovanosti klienta o právech pacientů Prezentaci zpracoval(a): Školní rok: Třída:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Kvalita v českém zdravotnictví
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
1 Teva Pharmaceuticals CR, s.r.o. Vítězslav Burda,
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča. Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří:  zvýšit tržby z prodeje produktu.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
PRAHA, SÚKL, „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Přínosy inovativní léčby seminář
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Standardizace odborné zdravotní péče
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Plán na zvýšení spokojenosti zákazníků Zvýšení spokojenosti zákazníků
Ekonomika českého zdravotnictví
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

[ 1 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv

[ 2 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Dary a jejich role (nejen) z pohledu regulátora Jiří Deml Náměstek ředitele pro odborné činnosti Státní ústav pro kontrolu léčiv

[ 3 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Smysl daru (Wikipedia) pomoc potřebnému člověku nebo instituci, vyjádření lásky (dary milencům) nebo úcty (dary ke slavnostním příležitostem, k jubileu), snaha, aby se darovaný předmět dostal do správných rukou (dar muzeu, galerii, knihovně), snaha udělat radost, připomenout se (suvenýr), snaha zvýšit vlastní prestiž a viditelnost (sponzorské dary), vytvoření neformálního závazku vděčnosti, korupce, tj. prosazení soukromého zájmu na úkor veřejného a podobně. Zvláštní druh daru nebo odkazu s dlouhodobým působením je nadace, majetek, z jehož výnosu se financuje nějaká obecně prospěšná činnost. nadace

[ 4 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Dary v antropologii systém darů (také výměna darů) je významným tématem při studiu lidských společností, starých i současných členství v mnoha archaických společnostech znamená přijetí trojího závazku*: zúčastnit se systému darů a dary přijímat, dary dávat a ve vhodné chvíli oplácet. hlavním smyslem není vlastnictví daru, nýbrž vytváření a udržování společenských vztahů a sítě závazků Hlavní rovněž není hodnota daru (mnohdy neměřitelná) * M. Mausse Esej o daru (1923) Zdroj Wikipedia

[ 5 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Dary,sociologie, oběti a indiáni Význam darů jako prostředků k získávání “sociálního kapitálu“ studoval francouzský sociolog Pierre Bourdieu, který si také všímal především neformálních závazků, které přijetím daru vznikají. Bourdieu hovoří o „neviditelných provázcích“, které mohou být k daru přivázány a dají se pak při vhodné příležitosti využítPierre Bourdieu Oběť patří mezi nejstarší a nejrozšířenější rituály a má dvojí stránkurituály zničení obětin společná hostina Smysl je jednak vyjádření vděčnosti životadárným bohům, jednak snaha si je naklonit i do budoucna, a společná hostina znamená potvrzení a upevnění společenství Indiánský dar (anglicky indian gift ) - dar, který si dárce možná vezme nazpátek, anebo přinejmenším bude vyžadovat jeho oplacení.

[ 6 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Pohled regulátora V souvislosti s reklamou na humánní léčivé přípravky zaměřenou na odborníky se zakazuje jim nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch, ledaže jsou nepatrné hodnoty a mají vztah k jimi vykonávané odborné činnosti (§5b odst.4) Porušení: nabízení, nerozhoduje, zda k realizaci obdarování dojde nebo ne slibování, rovněž nerozhoduje, zda k realizaci obdarování dojde nebo ne poskytování (vyjma darů, či jiného prospěchu nepatrné hodnoty tj ,-)

[ 7 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Druhy darů: Protiplnění není zjevně vyžadováno ( vytvoření vazby, závazku) Skryté dary? Důvod pro odborná setkání českých odborníků v Egyptě, Keňi či jinde Protiplnění je přímo vyžadováno, hned při nabízení a slibování daru a teprve na základě protiplnění je dar uskutečněn. Příklad: pravomocně uzavřený případ, Zentiva (pokuta ,-), 2009, marketingový průzkum „A máte to v kapse….“ Finanční dar slíben za určité množství vyplněných průzkumů reklamního charakteru, k tomu aby lékař mohl dotazník vyplnit, musel nasadit pacienta a tím zvýšit proskripci

[ 8 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Odpovědnost odborníků Kvantifikovatelná Správní delikt - odborníci nesmí v souvislosti s reklamou humánních léčivých přípravků vyžadovat ani přijímat dary, či jiný prospěch Trestně právní Obtížně kvantifikovatelná Morální – povinnost léčit pacienty nikoliv s ohledem na vlastní finanční prospěch Společenská – snížení prestiže a důvěryhodnosti

[ 9 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Pohled farmaceutického průmyslu

[ 10 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Kdo je a co má na práci farmaceutický reprezentant (Field Force) Slova do pranice

[ 11 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv DEALER ????? PRODEJCE ??????REPREZENTANT!!!!!!!!!!!!!!! ODBORNÝ ZÁSTUPCE

[ 12 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv zákazníci, spotřebitelé, konzumenti, pacienti prodavači, lékaři, lékárníci, prodejci reprezentanti, dealeři, distributoři area manageři, sales manageři střední management vysoký mngmt majitelé $$

[ 13 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Můj překladový slovník spotřebitel = pacient potřeba = zdraví zboží = naše produkty prodejce = lékař reprezentant = odborný servis pro prodejce cíl - zdravý pacient výborný rep.dobrý prodejce spokojený spotřebitel

[ 14 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv výborný odborný servis dobrý prodejce spokojený spotřebitel spokojený prodejce nárust spokojených spotřebitelů zlepšení postavení prodejce zvýšení prodeje zboží spokojený servis Identifikace zákazníka(prodejce), vytváření potřeb identifikace potřeb uspokojení potřeb motivace uspokojení potřeb, ekon.efekt ekonomický efekt uspokojení potřeb, motivace

[ 15 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Výsledkem dobrého servisu je: uspokojení vlastních potřeb prostřednictvím lékaře, který má právě ty informace, které potřebuje, chce a může uplatnit v co nejširší míře a také to dělá spokojený pacient

[ 16 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Zainteresované skupiny Farmaceutický průmysl Odborníci Pacienti Společnost Regulační autority Rozpočtové autority Politické strany Ostatní

[ 17 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Farmaceutický průmysl Primárně ekonomicky orientován Kvanifikace úspěšnosti na základě finančního výsledku EBIT, tržní hodnota společnosti, pipeline, finanční růst Enormní tlak na zvyšování efektivity, klesající marže a udržení profitu Vysoká profesionální úroveň – světové standardy (lokálně adjustované) Výdaje na školení FF Snižující se odborná (lékařská) úroveň kompenzována profesionálními školeními Vysoké zaměření na marketing, komunikaci, negociace, presentační dovednosti

[ 18 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Farmaceutický průmysl Cíl je vždy dosažení zisku Dary (a ostatní součásti maketingového mixu) jsou financovány jen z ceny produktu (úhrady – potažmo z pojištění a daní) Profesionální nástroje/strategie Identifikace potenciálu zákazníka Profil zákazníka CRMs Portfoliové strategie a jiné strategie Vysoké prostředky vynaložené na propagaci Jak se dá propagovat 1 z 8 generických produktů?

[ 19 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Odborníci Zaměření na udržení a zlepšení zdraví pacientů Měření kvality a úspěšnosti odborníků? Určitě ne jejich ekonomický profit Jejich cíl? Poskytovat co nejlepší péči a být co nejlepšími odborníky Trvale podhodnoceni jak ekonomicky tak společensky Vzdělávání převážně lokální – mezinárodní často mimo osobní ekonomické možnosti Příprava ekonomická, komunikační (obchodní), regulační – žádná (na LF se neučí) Prostor na zlepšování v této oblasti – mizivý

[ 20 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Pacienti Závislí prozatím především na rozhodnutí odborníků Malé povědomí, zdraví ne vždy vnímáno jako základní hodnota Zdravotní péče vnímána jako povinnost státu a odborníků Nízká schopnost kontroly léčebných postupů a angažovanost Nízké povědomí o rizicích

[ 21 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Společnost Nastavení obecných pravidel a rámce Snaha o co nejlepší zdravotní stav obyvatel? Limitována nejen ekonomickými podmínkami Přesto – za kolik nám zdraví stojí (willingness to pay)? Jaká je správná role? Jaká jsou nejlepší pravidla? Regulace vs volný trh Typy preskripce Historické a společenské souvislosti

[ 22 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Možné cesty ke zlepšení? Jasnější pravidla a vymahatelnější právní úprava (reflektující současnou situaci – nárust objemu finančních prostředků v segmentu) Efektivnější spolupráce regulačních a dozorových orgánů Zlepšení samoregulace – jen za výše uvedených podmínek Koncepční systém zvyšující „konkurenceschopnost“ lékařů vůči průmyslu a pacientů vůči všem Již od LF Smysluplná etika v „dnešním“ ¨materialistickém kontextu Podpora spolupráce mezi všemi subjekty

[ 23 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Koncepční systém zvyšující „konkurenceschopnost“ Zlepšení povědomí odborníků o principech a metodách průmyslu Vývoji a zkoušení léčiv Ekonomických aspektech (ceny, úhrady) Regulaci prostředí (registrace, farmakovigilance, klinická hodnocení atd.) Zapojení LF a akademické obce Splečné projekty s tímto účelem PharmAround (LF MU Brno)

[ 24 ] MUDr. Jiří Deml Odborná konference - „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“, Praha, © 2011 Státní ústav kontrolu léčiv Děkuji za pozornost Troufnu si říct, že je po 20 letech načase zvednout hlavu a zvýšit si sebevědomí – udělat další krok ke zvýšení prestiže jak osobní tak národní a vyrovnat se excesy, které nás pořád řadí mezi nestabilní a rozvojové země.