Studenoválečnický konsenzus. 1. „studenoválečnický konsenzus“ 2. Dlouhý telegram (22. 2. 1946) 3. Trumanova doktrína 4. Evropský program obnovy – OEEC.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Evropa po válce Kvíz Pro návrat na klikni na broučka.
Svět Západu a vznik NATO
Svět po roce 1945 I..
Kapitola 1: Poválečné rozdělení světa
Revize a zánik Versailleského systému
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
VY_32_INOVACE_2D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STUDENÁ VÁLKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
SVĚT PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE PhDr. Jana Žáková.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Válka V Tichomoří a důsledky 2. sv. války
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Mír po válce. Spolupráce velmocí OOOOSN 1945 NNNNorimberský proces 1945 – 1946 ( s nacistickými válečnými zločinci) ppppodpis mírových smluv.
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Prohra československé demokracie
Mezinárodní vztahy Bc. Lukáš Vacík
SJEDNOCOVÁNÍ ZÁPADU a SJEDNOCOVÁNÍ VÝCHODU
Trojitý zápisník Přečti si citaci.
Postavení Evropy ve světě
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Studená válka.
Studená válka 1. fáze uč
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA ( – )‏
Nový svět Petr Machala. Jaké byly výsledky II. světové války?
Počátek studené války
Rozdělená Evropa.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD - úvod
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
Leonid Iljič Brežněv.
EVROPA A SVĚT PO ROCE 1945.
Zachraňuje Amerika Evropu?. Amerika na začátku války  Prezident T. W. Wilson – v Evropě jen jako turista  Politika izolacionismu (-> Monroeova doktrína.
Otázky po válce Období po 2. sv. válce. Charakter doby velmoci řeší uspořádání světa řeší, zda mají potrestat viníky války konference v Postupimi (Německo,
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Svět po 2. světové válce. Mír Válka v Evropě skončila Německo bylo rozděleno na 4 okupační pásma, která si rozdělili vítězové (VB, Francie,
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 1. fáze studené války období zadržování komunismu (1946 – 1953)
2. Fáze Vytvořili: Tereza Maxová, Jiří Horák, Michaela Slavíková, Jeremiáš Furst.
STUDENÁ VÁLKA 1. FÁZE POČÁTKY STUDENÉ VÁLKY ZA POČÁTEK SE POKLÁDÁ PROJEV WINSTONA CHURCHILLA V AMERICKÉM FULTONU 1946 – EVROPA ROZDĚLENA NA.
Anotace: Prezentace pro 9. ročník. K výkladu
80. Léta a Reaganova doktrína. Volební kampaň 1980 Kritika předchozích administrativ Reaganova doktrína I. Reaganova doktrína II. Projekt SDI Vztahy se.
EVROPA A SVĚT PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE – 2. část
ŠKOLA:. Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:. Mgr
Cesta ke studené válce v Evropě
PRVNÍ FÁZE STUDENÉ VÁLKY
2. fáze studené války – V čele Sovětského svazu Stalina vystřídal Nikita Sergejevič Chruščov V SSSR došlo k mírnému uvolnění poměrů Po Stalinově.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis ročník
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
STUDENÁ VÁLKA 1.
VY_32_INOVACE_
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Šablona III/2 STUDENÁ VÁLKA V ASII Mgr. Lucie Opltová – 1
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Studená válka - 1. fáze uč. 96 – 101 PS
STUDENÁ VÁLKA 1.
Cesta ke studené válce v Evropě
Studená válka - úvod.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Anotace Žák se seznámí s problematikou vzniku, historií a fungováním Severoatlantické aliance a jejím významem pro obranyschopnost České republiky Autor.
Severoatlantická aliance
Studená válka úvod.
Transkript prezentace:

Studenoválečnický konsenzus

1. „studenoválečnický konsenzus“ 2. Dlouhý telegram ( ) 3. Trumanova doktrína 4. Evropský program obnovy – OEEC 5. NSC 68 a válka v Koreji (1950 – 1953)

Co to je „studenoválečnický konsenzus“ Jaké byly cíle: Jakými prostředky: Finanční-ekonomická pomoc (ERP, OEEC/OECD) Politická pomoc (Trumanova doktrína) Vojenská pomoc (NATO, Am.-japon. Smlouva, SEATO) kdy trval: Obhajoba politiky zadržování: křížová výprava proti komunismu (USA=demokracie, SSSR=tyranie)

Autor: George F. Kennan Interpretuje Stalinovo jednání po válce (sovětskou zahraniční politiku) 1) je to reflexe tradiční obavy Kremlu ze Západu 2) není to naše chyba, není to problém chybné komunikace; 3) nic na tom nezměníme, nezbývá než trpělivě čekat 4) komunismus v sobě nese zárodky své zkázy – jednou se zhroutí (cca do 15 let)

Vystoupení v Kongresu Žádost o 400 mil. USD pomoci Řecku a Turecku (hrozí komunistický převrat) 1) svět se rozdělil na dvě centra moci; 2) Dobro (USA) versus zlo (SSSR); 3) povinností USA je bránit svobodu tam, kde je ohrožena („teorie domina“) 5) komunismus = monolit ovládaný z Moskvy

Projev min. zahraničí George C. Marshalla na Harvard University Návrh na pomoc válkou zničené Evropy Formálně nabídnuta všem, pro SSSR nepřijatelná Distribuce prostřednictvím OEEC Doba realizace: duben 1948 až červen 1952 Důsledky: 1) pro příjemce (16 zemí) : obnova předválečné výroby, růst obchodu, vyrovnané rozpočty 2) satelity SSSR: povinnost odmítnou = definitivní rozdělení Evropy na dva bloky

Natinal Security Council Report No. 68 = oficiální strategie USA pro studenou válku Autor: Paul Nitze & kol. NSC 68 reaguje na průběh studené války Hlavní cíl: „podporovat základní změny v povaze sovětského systému“ Kladen důraz na převahu vojenských nástrojů nad diplomacií Doporučuje masivní růst investic do rozpočtu obrany (z 13 mil. USD/ rok v r na 50 mil. USD/rok) Žádné kompromisy s nepřítelem Výsledek: NSC 68 zamítnut (4/1950)

Válka v Koreji: Interpretováno jako předvoj sovět. útoku na Západ => tlak USA na budování evropské armády (včetně Německa) Korea nepatří mezi „vitální zájmy USA“ v Asii; min. zahraničí D. Acheson ( ) ALE: Nesmíme ustoupit => lekce z Mnichova (1938) Potvrzení, že východní blok = komunistický monolit (Za vším stojí Moskva) Důsledek války v Koreji: 1) Truman přijal NSC-68; 2) ve volbách vítězí republikán D. D. Eisenhower