PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE Technologie tvorby a provádění prezentací Ivana Nekvapilová Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak vytvořit prezentaci
Advertisements

1 Osobní prodej OSPRO/ S4 Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Paměť. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Didaktické prostředky
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
PŘÍPRAVA A POSTUP PŘI TVORBĚ PREZENTACE
Vybrané techniky a metody sociální práce
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Zásady práce s prezentacemi
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Prezentační dovednosti
Prezentace je forma komunikace
KOMUNIKACE V PRAXI METODIKA. Vznik metodiky Čtyři moduly v rozsahu 40 hodin 20 hodin e-learningového studia 20 hodin prezenčního studia.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
Obhajoba maturitní práce
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace KOPRD
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Přesvědčivá argumentace
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Prezentační dovednosti 2015 Vítám Vás na dnešním semináři Prezentační dovednosti II.
Psaní právních dokumentů
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Jak prezentovat Informace pro vědu a výzkum - Kurz pro doktorandy 2010
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
MARKETING Přednáška P
Didaktické prostředky
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Projev a image prezentujícího
Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vzor individuální prezentace
pitná příprava před CT vyšetřeními
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MARKETING Přednáška P
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE Technologie tvorby a provádění prezentací Ivana Nekvapilová Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )

Umíme být při veřejném vystoupení přesvědčiví? Jak úspěšně prezentovat. PhDr. Ivana NEKVAPILOVÁ, Ph.D. Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky obrany státu Univerzita obrany

Struktura: 1. Co je to prezentace? 2. Jak připravit účinnou prezentaci? 3. Jak prezentovat odborné téma? 4. Jakých chyb se vyvarovat? Cíl: Upozornit na některé faktory významně ovlivňující úspěch prezentace.

Co je to prezentace? „Osobní přednesení uspořádaného sledu myšlenek podporovaného vizuálními pomůckami přehlednému, zvládnutelnému publiku.“ (HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing. 2005, s. 17) Z čeho se skládá? prezentace osoby prezentace problému (věcná stránka ) cílové skupiny vizualizace způsobu ovládání zvolených technických pomůcek

Co je to prezentace? Obsahová stránka Vztahová stránka Druhá určuje první! pravdivost srozumitelnost důvěra v osobu důvěra v organizaci RozumováCitová Komunikační situace

Co je to prezentace? _________________________________________________________ V přímé komunikaci si účastníci sdělují? Komunikace je vzájemným sdílením. obsah informace metakomunikační klíče své sebepojetí vztah k druhému vztah ke sdělovanému pravidla

Co je to prezentace? _________________________________________________________ Zdroj informace Příjemce informace Mít komunikaci po celou dobu pod kontrolou. Vytvářet příjemnou atmosféru. cíle sdělení prostředky kódování a přenosu informace zájem o sdělované schopnost dekódovat informaci a porozumět jí

Jak připravit účinnou prezentaci? Rozmyslet si: Kdo? Kdo je kompetentní? Kdo rozumí problému a umí prezentovat? Komu? Kdo jsou posluchači? (znalosti, zkušenosti, potřeby, cíle, homogenní či heterogenní skupina, velikost skupiny) Co? (problém, výsledky práce, produkt, pracoviště) Za jakým účelem? (informovat, přesvědčit, motivovat, učit, školit) Pomocí jakých médií? (přímý kontakt, Internet, videokonference) S jakým vynaloženým úsilím? (kolik času, kolik lidí bude připravovat) S jakými náklady? (na vybavení, práci, prostory)

Jak připravit účinnou prezentaci? Uskutečnit cestu od prezentační ideje k přesvědčení posluchače umožňují tyto kroky: strategický plán 1 - analyzovat cílovou skupinu: Co koho zajímá, čeho a u koho chci docílit? strategický plán 2 - jak bude sestavena prezentace: informační bloky, jejich sled, argumenty, otázky, příklady, historky vizuální plán - jaké snímky, barevnost, obrázky, schémata, tabulky obrazové ztvárnění - konkrétní realizace grafických představ

Jak připravit účinnou prezentaci? správná aplikace médií a techniky - flipchart, datový projektor optimalizace projevů osobnosti - jak působit jistě a přesvědčivě jako člověk interakční strategie - příprava na možné otázky, námitky, oponování, vyrušování

Jak připravit účinnou prezentaci? Kolik času potřebujeme? Na jednu minutu přednášky připadá 30 minut času na její přípravu. Čím má být prezentace kratší, tím důležitější je každé slovo a každý použitý symbol. Čas na přípravu se prodlužuje.

Jak připravit účinnou prezentaci? Čas na přípravu lze ušetřit delegováním : - při analýze cílové skupiny - při sběru materiálu a jeho zpracování - při produkci vizuálních pomocných prostředků - ve fázi zpracování úvodní a závěrečné části prezentace Delegování není možné: - v rovině strategického rozhodování - při vlastní přípravě na vystoupení - při vypracování interakční strategie

Jak připravit účinnou prezentaci? Analýza cílové homogenní skupiny metodikou „FOCUS FINDER“ (výběr reprezentanta )

Jak připravit účinnou prezentaci? Analýza malých skupin s rozdílnou zájmovou situací TARGET

Jak připravit účinnou prezentaci ? Jaké cíle si pro prezentaci stanovit? Oficiální - co nejpřesněji formulované, realistické: příklad - přesvědčit partnera o oprávněnosti reklamace - obrátit pozornost posluchačů na slabá místa v prezentaci, ale nefrustrovat Osobní - jakým dojmem chci působit: jako kompetentní člověk, jako skutečně věrohodný přednášející, být pozván jako přednášející. K čemu jsou cíle potřebné? - upoutání zájmu posluchačů - vedení prezentace - stanovení vhodných prostředků

Jak připravit účinnou prezentaci? Jak strukturovat informace pro přesvědčovací cíle? - předložit pro nějaký významný problém použitelné řešení - hned od začátku nevyrukovat se svým názorem - každá přesvědčovací prezentace musí vyústit do akčního návrhu - situaci a problém popsat jednou výstižnou větou - co nastane, když se nebude daná situace řešit - navrhnuté řešení prezentovat jako jakousi značku př. koncepce, systém řízení… - co přináší tento návrh vám/nám (vyplatí se investovat...)

Jak připravit účinnou prezentaci? Jak strukturovat informace pro informační cíle? význam a zdůvodnění tématu tři informační bloky - uspořádání a postup výzkumu, hlavní výsledky, interpretace shrnutí a stručný závěr

Jak přednést prezentaci? To nejdůležitější shrnout do prvních 3- 5 minut. Orientace na argumenty Orientace na informace Úvodní výrazný titulek 30 Téma 5 Situace 50 Význam a zdůvodnění 25 Negativní důsledky 20 Obsah – maximálně 3 infobloky, např. Zaměření 10 Infoblok 1 60 Návrh 90 Infoblok Pozitivní výsledky 50 Infoblok 3 50 Nejbližší kroky 20 Shrnutí 20 Řešení 30 Výhled 10 Celkem vteřin 300

Jak přednést prezentaci? __________________________________________________________ Co posluchačům na přednášejícím nejvíce vadí? neexistující zrakový kontakt těkající pohled nervózní přecházení strnulé postávání na jednom místě příliš rychlý, monotónní výklad předčítání připravených poznámek cinkání drobnými v kapse hra s ukazovátkem, či tužkou popotahování se za části oděvu nezájem přednášejícího

Jak přednést prezentaci? __________________________________________________________ Jaké mimoslovní prostředky máme k dispozici? postoj mimiku a pohled gesta vzdálenost od příjemce rychlost a dynamiku řeči barvu hlasu sebe - svůj vzhled svoji přípravu

Jak přednést prezentaci? __________________________________________________________ Čeho si posluchači cení? prezentace orientované na jejich potřeby jednoduchých, srozumitelných informací nových zajímavých skutečností a myšlenek podložených faktů vysvětlení odborných výrazů stručných precizních informací přehledně strukturovaných informací průběžných shrnutí jasně zdůvodněných rozhodnutí poctivých soudů a ocenění DIALOGU s každým partnerem

Jak přednést prezentaci? __________________________________________________________ Na co je třeba si dávat pozor při používání slovních kódů? výběr vhodných pojmů správnou stavbu druhů vět a úsudků logickou strukturu informace vysvětlení neznámých výrazů pravdivost informací intonaci výslovnost odlehčení sdělení

Jak připravit a provést efektivní prezentaci? Shrnutí. ________________________________________________________ Začněte s cílem. Shromažďujte myšlenky. Proveďte průzkum. Utřiďte si myšlenky. Držte se jednoduchosti. Používejte vizuální pomůcky. Vyzkoušejte si vše předem. Překonejte svůj strach, je to možné. Mluvte k publiku. Navažte kontakt s publikem. Přednášejte tak, jak obvykle mluvíte. Nebojte se otázek, na které neznáte odpovědi.

PREZENTACE JE PŘÍLEŽITOSTÍ PŘEDVÉST SVÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI VLIVNÝM OSOBÁM. VĚNUJETE-LI ČAS JEJÍ PŘÍPRAVĚ, BUDE VÝBORNÁ A VAŠE PRESTIŽ STOUPNE.

Použité zdroje HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada Publishing, LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: EAST PUBLISHING s.r.o., 1989 NEKVAPILOVÁ, I. Podstata sociální komunikace. Vyškov: VVŠ PV ve Vyškově, 2003 Děkuji za Vaši pozornost