Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1) Veřejná ekonomika 1 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
Advertisements

Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Veřejná správa – úvod.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Mechanismus zabezpečování veřejných služeb
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Typologie neziskových organizací v ČR
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1)
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Marketingové prostředí obce
Státní správa Petr Machala.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Státní správa.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Typologie neziskových organizací v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Integrovaný regionální operační program
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Organizační řád Městského úřadu Uherské Hradiště Příloha č
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Organizace zabezpečování veřejných statků a služeb (1) Veřejná ekonomika 1 1

Veřejná ekonomika - shrnutí  vědní disciplina - zkoumá nutnost existence veřejného sektoru ve smíšené ekonomice,  Důvody pro veřejný sektor, funkce veřejného sektoru  Navrhuje optimální využití nástrojů dosažení efektivní alokace finančních prostředků ve veřejném sektoru  Formuje doporučení pro hospodářskou politiku státu, v sociálně tržním státu  Zajištění zdrojů pro financování veřejného sektoru: veřejné finance 2

3

Oblasti působení VS  Tvorba právních předpisů  Sociální zabezpečení  Obchod a průmysl  Vnitřní věci  Finance  Ochrana a bezpečnost  Zahraničí  Doprava  Školství  Kultura  Ochrana životního prostředí  Zemědělství  Místní rozvoj  Zajištění zdravotní péče 4

Mechanismy zabezpečování veřejných statků a služeb  Tržní selhání --- veřejný sektor  Veřejné statky, služby – někdo je musí naplánovat, rozhodnout o nich, zajistit jejich realizaci  Veřejný sektor je řízen veřejnou správou - primární zodpovědnost za zajištění veřejných statků a služeb, jejich efektivitu a dostupnost všemi sociálními skupinami  Zajištění veřejného sektoru se diferencuje mezi zeměmi a mezi regiony:  Jaká úroveň VS veřejný sektor zajistí ? (mezinárodní rozdílyú  Jak VS zajistí ? (mezinárodní i meziregionální rozdíly) 5

1. Jaká úroveň VS veřejný sektor zajistí? Organizace veřejného sektoru  Funkčnost a hospodárnost veřejného sektoru ---- organizační uspořádání veřejné správy  Na jakých úrovních je optimální veřejné služby a statky zajišťovat, která úroveň veřejné správy má potenciál daný statek a službu zajistit nejlépe  Dostupnost veřejného statku x finanční a další kapacita VS statek zajistit ! – tyto otázky předmětem permanentních reforem VS v EU  Např. Sociální oblast – co je optimální, aby zajišťovala:  Obec  Kraj  Ústřední orgány SS ???? 6

ORGANIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY  Absence ideálního modelu VS  Organizace VS – několik faktorů:  Ekonomické  Geopolitické  historické, kulturně náboženské, politické  ČR: smíšený model, na orgány samosprávy jsou přeneseny v určitých oblastech funkce státní správy (samostatná a přenesená působnost)  Francie: vedle sebe existují na všech úrovních orgány státní správy a orgány samosprávy  anglosaský model: na místní úrovni jen samospráva  Federativní modely: Německo, Rakousko, USA, Švýcarsko (konfederace) 7

8

Veřejná správa v ČR  Unitární stát  Ústřední úroveň VS  Dekoncentráty  Samospráva – územní samospráva, vícestupňová územní samospráva  Decentralizace  Přenesená působnost  Smíšený model (obce a kraje) 9

decentralizace  2 fáze: obce, kraje  Kompetence jednotlivých úrovní ve VS x finanční potenciál (především územních samospráv)  Rozsah kompetencí je jednoznačně vymezen – způsob zabezpečení ne  Některé VS lze částečně hradit uživateli x jiné ne (doprava, vzdělání, zdravotnictví, policie, osvětlení…) 10

Veřejný sektor v ČR  Nadnárodní problémy a výzvy: EU – zabezpečuje EU některé veřejné služby ?  Jaký bude optimální model do budoucna ?  DECENTRALIZACE X CENTRALIZACE  ÚLOHA OBCÍ  ÚLOHA KRAJŮ 11

2. Jak veřejná správa veřejné statky zajistí ?  3 varianty:  1. město, kraj aj. služby zajistí samy prostřednictvím vlastních organizací  2. VS vypíše tendr – dodavatel služeb (částečná liberalizace, problém klientelismu a vzájemných vazeb)  3. VS vypíše tendr – dodavatelé (konkurence) např. zajištění MHD Katowice – možnost nastavit cen v dopravě + další požadavky nároky na emise, dopady na ŽP, investice do infrastruktury, technologická řešení (elektrické, hybridní vozy, solární pohon…) 12

Veřejný sektor Zabezpečení Organizace Veřejných sociálních statků transferů Veřejná správa Produkce veřejných statků Veřejná zakázka u soukromého sektoru Kontrahování služeb Partnerství 13

Varianty zajišťování veřejných služeb 1. Prostřednictvím organizací VS, VS jako aktér/nositel veřejného sektoru 1. Organizační složky 2. Příspěvkové organizace 3. Veřejné podniky 4. Další právní formy 2. Veřejná zakázka, soukromý sektor zajišťuje služby pro VS, VS financuje tyto investice 3. Smluvní vztah s jinou organizací, finanční zajištění přechází na druhou stranu, nebo spolufinancování, jasná pravidla a nároky na služby 1. Spolupráce mezi organizacemi VS (DSO) 2. Neziskové organizace 3. Soukromý sektor, včetně PPP 14

Formy veřejných organizací  Orgány a instituce VS  Organizační složky  Příspěvkové organizace  Veřejné podniky ( Obchodní společnosti, a.s., s.r.o.)  Obecně prospěšné společnosti (založené do k.r. 2013).  Školské právnické osoby.  Veřejné výzkumné instituce

Organizační formy vSPočet subjektů Společnost s ručením omezeným Akciová společnost Obecně prospěšná společnost Příspěvková organizace Střední a základní škola, školská a předškolní zařízení Školská právnická osoba012 Veřejné výzkumné instituce034 Zájmové sdružení právnických osob38466 Svazky obcí Obec Samotná drobná provozovna na obecním úřadě244 Zdravotnické zařízení100 Společný podnik100 Nadace a nadační fond Celkem

Produkce veřejných statků VS 17  Prostřednictvím organizací obce, kraje, státu, vlastních odborů  Regulativní úkoly (odbor úřadu) – povolení, registrace, ochrana práv dětí apod.  Výkon služby – hrazen z rozpočtu, odpovědnost vůči tajemníkovi, starostovi, hejtmanovi…  VS jako vlastník majetku jehož prostřednictvím poskytuje službu, tlak na efektivitu X povinnost poskytovat služby na bázi solidarity, za přiměřené ceny --- dostupnost pro všechny cílové skupiny

Komunální organizace 18  Regulativní úkoly (odbor úřadu) – povolení, registrace, ochrana práv dětí apod.  Výkon služby – hrazen z rozpočtu, odpovědnost vůči tajemníkovi, starostovi …  Kvalifikační požadavky dané zákonem  Společenství obcí, DSO

Výhody a limity VS 19  Kvalifikační požadavky dané zákonem  Vyšší možnost ovlivnit kvalitu, cenu služby  Nemusí existovat dostatek soukromých organizací pro zajištění veřejných statků/služeb – nebyly by jinak zajištěny x  Limity výkonu úředníků – kvalifikace, motivace, hodnocení, lidské zdroje, management úřadu  Poskytování veřejných služeb VS bývá považováno za neefektivní - někdy nejlepší řešení

Školské právnické osoby  zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)  nakládá se svým majetkem, který vlastní a zároveň s majetkem, který jí pronajal nebo vypůjčil její zakladatel  spolupráce obcí na zajištění základní vzdělávací infrastruktury

Veřejné výzkumné organizace  Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných organizacích  podpora výzkumu a infrastruktury pro výzkum.  specifická povahu a k jejich zakládání obcemi a městy dochází spíše výjimečně  STČ kraj:  Praha: Praha:

Obecně prospěšné společnosti o.p.s  Z. č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech ve znění pozdějších novel --- NOZ,  O.p.s. může založit VS, soukromý i veřejný subjekt  kultura, sport, vzdělávání, ochrana životního prostředí  Neziskovost xxx dosahování zisku  O.P.S. – neziskovky, MAS, DSO, Euroregiony…