Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_06_01_09 Předmět Český jazyk Téma (název prezentace) Číslovky Autor Marie Provazníková Metodický popis (anotace) Prezentace je určena primárně pro žáky 6. ročníku. Nejprve si žáci zopakují informace o číslovkách. Ve cvičení určí druh číslovky – správná odpověď se objeví při kliknutí myši. Zopakují si také pravopis číslovek – při kliknutí na zelený rámeček s panáčkem se objeví odpověď na otázku. Dále doplní tečky za číslovky – řešení se objeví při kliknutí. V závěru interaktivní prezentace si žáci procvičí skloňování číslovek. Řešení je uvedeno na následující straně.
Rozlišujeme číslovky: určité – označuj určitý, přesný počet, určité pořadí - lze je vyjádřit číslicemi neurčité – nevyjadřují určitý, přesný počet - nelze je vyjádřit číslicemi
Základní – vyjadřují počet Kolik? Řadové – označují místo v číselné řadě, pořadí Kolikátý? Druhové – označují množství druhu Kolikerý, kolikery? Násobné – vyjadřují, kolikrát se nějaká věc vyskytuje, kolikrát se znásobila Kolikrát, kolikanásobný?
druhý - ____________ několikerý - ________ stý - ______________ jeden - ____________ několikrát - ________ čtvery - ____________ mnoho - ___________ třikrát - ____________ několik - ___________ řadová, určitá druhová, neurčitá řadová, určitá základní, určitá násobná, neurčitá druhová, určitá základní, neurčitá násobná, určitá základní, neurčitá
Za řadovou číslovkou píšeme tečku. 5. strana (kolikátá?) Tečku nepíšeme za datem napsaným zlomkem a za letopočtem. 15/4, 2013 Je-li číslice za podstatným jménem, tečka se nepíše rok 1918, strana 89, kapitola 30 (kolik?) !!! 17. kapitola, 3. díl (kolikátý?) !!!
Základní číslovky od 21 do 99 zapisujeme dvojím způsobem. 46 – čtyřicet šest, šestačtyřicet U několikačlenných základních číslovek píšeme každý člen zvlášť 1155 tisíc sto padesát pět Kdy píšeme několikačlenné základní číslovky dohromady? Na složence
Začátek představení byl o 17 hodině byl v Kostnici upálen Jan Hus. Chodíme do 6 ročníku. Za vlády Karla IV Praha vzkvétala. Na olympiádě obsadil 2 místo. Vlak do Pardubic odjíždí v 13 hodin 20 minut. Za domácí úkol napíšete cvičení 5 na straně 69 dole. Dnes si přečteme celou 4 kapitolu z 9 dílu. 17. hodině ročníku Karla IV. 2. místo cvičení 5 na straně h 20 m 4. kapitolu z 9. dílu
dva, oba tři, čtyři Jak zní 7. p. těchto číslovek? dvěma, oběma třemi, čtyřmi
V místnosti stál stolek se 3 _________ nohami. Číslo 12 dělitelné nejen 2 a 3 ______________. Šla jsem do restaurace s dalšími 2 ________ kamarády. Od 3 _________hodin máme recitační soutěž. Upadl, ale hned stál na oba_______ nohách. Se svým plánem se svěřil pouze 2 _________ kamarádům. Utkání se hrálo ve 2 ________ poločasech.
V místnosti stál stolek se třemi nohami. Číslo 12 dělitelné nejen dvěma a třemi. Šla jsem do restaurace s dalšími dvěma kamarády. Od tří hodin máme recitační soutěž. Upadl, ale hned stál na obou nohách. Se svým plánem se svěřil pouze dvěma kamarádům. Utkání se hrálo ve dvou poločasech.
STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 7. ročník. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 6. ročník. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obrázky: MS Office – Klipart Vlastní zdroje